داشته‌ها و فرهنگ غنی ایرانی باید تداوم پیدا کند/ تاسیس قهوه‌خانه‌ای سنتی لازم است

فروردین ۱۴۰۳

گزارش هنرآنلاین از مراسم تشییع ولی الله ترابی/

مراسم تشییع پیکر مرشد ولی الله ترابی پیشکسوت عرصه نقالی امروز ۱۴ مرداد، با حضور مسئولان و هنرمندان از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، مراسم تشییع پیکر مرشد ولی الله ترابی پیشکسوت عرصه نقالی امروز ۱۴ مرداد، با حضور مسئولان و هنرمندان از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

اردشیر صالحپور مجری این مراسم در ابتدا شعری از مهدی اخوان ثالث را خواند (مرد نقال آن صدایش گرم نایش گرم…. راوی افسانه‌های رفته از یادم) و با بیان تسلیت درگذشت آخرین بازمانده نسل نقالان و راویان عنوان کرد: خانواده تئاتر ایران هنوز داغ‌دار سوگ محمود استاد محمد بود که رخت عزای دیگری بر تن کرد، در چند ماه قبل نمایش ایرانی مهره‌های گران سنگ خود را از دست داد سعدی افشار، استاد صادق همایونی و محمود استاد محمد و امروز خادم بی‌بدیل عرصه نقل و حکایت مرشد ترابی را از دست دادیم.

تئاتر ایرانی در گرو تداوم جریان نمایش ایرانی است

در بخش بعدی این مراسم ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر بیان کرد: استاد ترابی از میان ما رفت اما نقالی و نمایش سنتی ایران با از دست دادن پیشکسوتان خود نباید به اتمام برسد، داشته‌ها و فرهنگ غنی ایرانی باید تداوم پیدا کند و در مسیری قرار گیرد که استاد ترابی و هم نسلان او همواره زنده و در جریان فرهنگ کشور سیال باشند.

وی ادامه داد: استاد ترابی سال‌ها در عرصه نمایش ایرانی تلاش کرد از تعزیه و علی اکبر خوانی آغاز کرد تا به نقالی رسید و شاهنامه‌خوانی را برگزید در این عرصه در میان مردم رشد کرد به بالندگی رسید.

مدیر عامل خانه تئاتر گفت: مرشد ترابی علاوه بر قهوه خانه‌ها در فستیوال‌های بزرگ جهانی حضور داشت اما تنها باید در همین حد و بالیدن به او اکتفا می‌کردیم، هیچ پژوهش و کارگاهی را در این زمینه نداشتیم تا از فرهنگ نمایش ایرانی که رو به زوال است حمایت شود.

راد با اشاره به اینکه هنوز مکانی به عنوان پژوهش در عرصه هنر نمایش ایرانی وجود ندارد عنوان کرد: به یکباره همه داشته‌ها و فرهنگ خودمان را کنار گذاشتیم و به تئاترغربی بها دادیم اگر نمایش ایرانی تداوم پیدا می‌کرد امروز ما یک تئاتر ایرانی با شناسنامه و فرهنگ ایرانی داشتیم.

از مسئولان تاسیس قهوه‌خانه‌ای سنتی را خواستارم

در ادامه اردشیر صالحپور بیان کرد: برای اجرای نمایش ایرانی به صورت مستمر و فراموش نشدن سنت‌ها تاسیس قهوه‌خانه‌ای سنتی بر مرکز هنرهای نمایشی لازم است تا مداوم اجرای نمایش ایرانی را داشته و به نسل آینده این ودیعه‌ات را انتقال دهد.

در بخش بعدی مرشد محسن علی میرزا به نقالی پرداخت و گفت: در آخرین روزهای زندگی مرشد در بیمارستان کنار او بودم و این بیت شعر را برای من خواند: آبی که آبرو برد بر گلو نریز از تشنگی بمیر و به کس آبرو مریز…

داوود فتحعلی بیگی نیز عنوان کرد: به همه ایرانیان غیرتمند تسلیت می‌گویم، هنگامی که خبر درگذشت استاد ترابی را شنیدم همه وجودم فریاد بود، بارها بیان کردم که یک دوره شاهنامه خوانی به روایت مرشد ترابی ضبط شود اما این اتفاق رخ نداد تا او از میان ما رفت.

وی ادامه داد: آثار باقی مانده از استاد ترابی به مجموعه‌ای تبدیل شود و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد و خواهش من از مسئولان این است که به داد هنرمندان برسیم مبادا روزی آیندگان ما را نبخشند.

دختر بزرگ مرشد ترابی نیز در پایان از حاضران در مراسم تشکر کرد، سپس بر پیکر مرشد ترابی با امامت حجت الاسلام والمسلمین جعفری نماز خوانده شد.

حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر ارشاد، قادر آشنا مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر، حجت الاسلام جعفری مدیر دفتر تعزیه، محمدرضا الوند رئیس شورای نظارت و ارزشیابی و شهرام نوشیر مدیر کانون تئاتر خیابانی از جمله مسئولان حاضر در مراسم بودند.

هنرمندانی همچون داوود فتحعلی بیگی، قطب الدین صادقی، سیاوش طهمورث، حسین کیانی، شهرام کرمی،محمد حسین ناصر بخت، شکرخدا گودرزی، ابوالفضل ورمرزیار، بهروز بقایی، احمد عزیزی، محمد حاتمی و هنرمندان پیشکسوت عرصه نقالی در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/۵۴/۵۳
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.