دالایی لاما مهره‌ سازمان سیا است

جام جم آنلاین: روزنامه زوددویچه ساتیونگ چاپ آلمان نوشت: با وجود ادعای همیشگی دالایی لاما، رهبر مذهبی بوداییان تبت بر برقراری صلح، وی خیلی بیشتر از آنچه که می‌گوید در مورد حمایت آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از جدایی طلبان تبت در سال‌های دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ می‌داند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، در این گزارش با عنوان “ظاهرا مقدس!” که بیانگر رابطه میان دالایی لاما، رهبر مذهبی بوداییان تبت و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است، ادعا شده که خشونت بر این عالم روحانی سایه افکنده است.

درادامه این گزارش آمده است که فرستاده ویژه دالایی لاما، نخست از طریق سفارت آمریکا در دهلی نو و کنسولگری این کشور در کلکته در سال ۱۹۵۱ با واشنگتن ارتباط برقرار کرده و دو طرف در مورد کمک مالی و نظامی این کشور به جدایی طلبان تبت به بحث و مذاکره پرداختند. همچنین یکی از برادران بزرگتر دالایی لاما نیز در این نشست‌ها حضور داشته است.

در همان سال وزارت دفاع آمریکا نامه‌ای حاوی تعهد تامین سلاح سبک و کمک‌ مالی به دالایی لاما داده است. دالایی لاما هر ساله مبلغ ۱۸۰ هزار دلار آمریکا با عنوان “صندوق کمک به دالایی لاما” از جانب سیا دریافت کرده است.

در گزارش این روزنامه همچنین آمده است که سیا با اجرای “عملیات سیرک مقدس” در سال ۱۹۵۶ چریک‌های تبت را در جزیره‌ای واقع در پاسیفیک جنوبی به منظور کشتن، تیراندازی، کارگذاشتن مین و ساخت بمب آموزش داد.

سیا همچنین برای چریک‌های تبت با استفاده از هواپیما سلاح خودکار، مهمات، دارو و سایر تجهیزات مخابراتی ارسال می‌کرد.

براساس گزارش این روزنامه آلمانی زبان، دالایی لاما، به وضوح در کنار سیا بود و بیش از آنچه که می‌گفت، می‌دانست.(ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.