دام آموزشگاه‌های غیرمجاز برای دبیرستانی‌ها

دام آموزشگاه‌های غیرمجاز برای دبیرستانی‌ها

جام جم آنلاین: جامانده‌ها از قافله تحصیل، پارسال گول یک تبلیغ خوش آب و رنگ را خوردند. آنها رفتند تا رسیدند به یک سراب، به جایی بی‌هویت که دل دختران دبیرستانی را به حرف‌های گول زنک خوش می‌کرد. بعضی از آنها که پارسال از مدرسه بیرون رفتند و جذب تبلیغات و بعد هم چرب‌زبانی صاحبان آگهی شدند، حالا حتی دیپلمشان را هم نگرفته‌اند چه رسد به وعده‌های دلفریب برای رسیدن به رتبه‌های زیر ۱۰۰ کنکور.

اضطراب را از روی ریتم نفس‌هایش که از پشت گوشی تلفن شنیده می‌شود هم می‌توان حس کرد. می‌گوید به فراش مدرسه گفته تا تمام کاغذهای تبلیغاتی را که شبانه به دیوارها چسبانده‌اند برایش بیاورد تا او ریزریزشان کند.

کلاس‌های رایگان، همایش‌های خفن، در دو ساعت بی‌سواد را باسواد می‌کنیم؛ این کلمات که با فونتی درشت روی برگه‌های تبلیغاتی چسبیده و بعد هم به دیوار مدرسه‌ای که او مدیرش است آویزان شده او را به اداره آموزش و پرورش منطقه کشانده اما کسی جوابی قانع‌کننده برای او نداشته است.

مدیر یک مدرسه غیردولتی آن هم در منطقه ۲ تهران که دست پدر و مادر دانش‌آموزانش به دهانشان می‌رسد، نگران از دست دادن دانش‌آموزانش است.

او به دفتر جام‌جم زنگ می‌زند تا بگوید از سال گذشته تا به حال این تبلیغات فریبنده بیشتر از ۲۰ نفر از دختران سوم دبیرستانی‌اش را به سمت آموزشگاه‌هایی کشانده که جز در بوق و کرنا کردن حرف‌ها و لاف‌زنی، هنر دیگری ندارند.

او که نمی‌خواهد نامش چاپ شود، هم پارسال و سال قبلش و هم امسال دانش‌آموزانی داشته که جذب آگهی‌های آموزشگاه‌هایی شده‌اند که به آنها قول داده که دوره پیش‌دانشگاهی را یا غیرحضوری برایشان برگزار کند یا اگر کلاس‌ها حضوری است آن را در فضایی شاد و فارغ از محدودیت‌های مدرسه‌های عادی برپا کند، با این فرق که اگر بچه‌ها در مدرسه خودشان امیدی به قبولی در کنکور و گرفتن رتبه‌های ممتاز ندارند در این آموزشگاه‌ها به آرزویشان برسند.

دخترانی که سال گذشته از این مدرسه رفته‌اند حالا نه دیپلم گرفته‌اند نه توانسته‌اند روی صندلی یکی از دانشگاه‌ها بنشینند، هر چند که پول پشت پول به حساب مدیر آموزشگاه واریز کرده و در کلاس‌های به قول خودشان شاد شرکت کرده‌اند.

این مدیر مدرسه خودش پی یکی از این آگهی‌ها را گرفته و آدرسش را دنبال کرده تا رسیده به ساختمانی کهنه و بی‌بر و رو در یکی از کوچه پس کوچه‌های شمال تهران، بی‌هیچ تابلو و بی‌هیچ هویت. او تا زیرزمین این ساختمان هم رفته تا رسیده به مردی که وعده آن کلاس‌های رنگی را می‌دهد؛ مردی با ظاهری جذاب، لحنی اغواگر و پوششی جوان‌پسند.

او آنجا پرس و جو کرده تا فهمیده که برای ثبت‌نام در دوره پیش دانشگاهی باید ۱۰ میلیون تومان پول داد یعنی دو برابر شهریه بهترین مدارس غیردولتی و البته پی برده که منظور از برگزاری کلاس‌ها به صورت کاملا شاد این است که معلم دختران دوره پیش‌دانشگاهی پسران جوان و خوش‌تیپی هستند که بچه‌ها را پشت میز و صندلی‌ها میخکوب می‌کنند.

دانش‌آموز می‌خرند، می‌فروشند

یک شماره تلفن و یک دفتر کار کوچک و دور از هیاهوی شهر آن هم در کوچه پس‌کوچه‌ها با مردان جوانی که چرب‌زبانی می‌کند.

محمدی مدیر یکی از دبیرستان‌های دولتی شهر تهران هم وقتی دنباله یکی از این آگهی‌ها را گرفته هم این صحنه‌ها را دیده و هم شست‌اش خبردار شده که مردهای خوش ظاهری که بچه‌ها را ثبت‌نام می‌کنند، دلالانی هستند که به اندازه نیاز آموزشگاه خود، دانش‌آموز برمی‌دارند و مازاد بچه‌ها را به همکارانشان می‌سپارند و حق دلالی‌شان را می‌گیرند.

او در تماسش با جام‌جم شرح می‌دهد که مدیران مدارس هم منطقه او تا چه حد نگران این تبلیغات و آموزشگاه‌های فریبنده‌اند که مثل قارچ، روزی از این خیابان سر درمی‌آورند و روزی دیگر از خیابانی دیگر.

محمدی از یکی از دانش‌آموزانش که دو سال قبل پی این آموزشگاه‌های غیرمجاز و بی‌هویت رفته شنیده که مردی که او را ثبت‌نام کرده و چک شهریه را از پدرش گرفته چطور در بعد از ظهر یک روز تعطیل آنها را به دفتر کار خصوصی‌اش کشانده و با زبان چرب و نرمش به آمدن به آموزشگاه و آوردن دیگر دوستان و آشنایان ترغیب کرده و وقتی هم که کلاس‌ها برگزار شده هیچ بار علمی نداشته و بچه‌های از اینجا رانده و از آنجا مانده یا بدون تمام کردن تحصیلات در خانه خزیده‌اند یا از قافله کنکور و رسیدن به دانشگاه جامانده‌اند.

غیرمجازها منتظر برخورد قضایی باشند

در شهری مثل تهران که گاهی شتر با بارش در آن گم می‌شود، چندان دور از ذهن نیست که آموزشگاه‌های غیرمجازی که توان فریب دانش‌آموزان و خالی کردن کلاس‌های سوم دبیرستان در مدارس دولتی و غیردولتی را دارند در هر گوشه و کناری وجود داشته باشند.

وزارت آموزش و پرورش نیز منکر وجود این حرکات خزنده آموزشی در کشور نیست، اما تا وقتی هیچ برخوردی با چنین افراد و مراکزی صورت نگیرد حضور آنها در هر نقطه از شهر محتمل است.

مدیر مشارکت‌های مردمی و امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش تهران که تمام آموزشگاه‌های آزاد زیر نظر دفتر او اداره می‌شود، البته قول داده که بساط این آموزشگاه‌های غیرمجاز به کلی جمع شود.

محمدرضا کلاته به جام‌جم توضیح می‌دهد که پیش‌نویس لایحه‌ای در دست تدوین است که براساس آن آموزش و پرورش قادر می‌شود علیه تمامی این افراد دغلکار اقامه دعوی کیفری کند.

او می‌گوید: علاوه بر تلاش برای کیفری کردن موضوع، ما بر آنیم تا تابلوی تمامی مراکز علمی اعم از کلاس‌های تقویتی، کنکور و زبان همراه تمامی مهرها و تابلوهایشان را یکسان‌سازی کنیم به طوری که اگر مردم مشخصاتی غیر از موارد ابلاغ شده و استاندارد مشاهده کردند موضوع را به ادارات آموزش و پرورش اطلاع دهند.

کلاته که خود شاهد پلمب بسیاری از آموزشگاه‌های غیرمجاز و سربرآوردن دوباره آنها از چند محله بالاتر بوده است، ادامه می‌دهد: اگر با فعالیت این آموزشگاه‌های غیرمجاز برخورد کیفری شود تمامی این مشکلات حل می‌شود، به شرط این‌که واحد حقوقی وزارتخانه نیز از این طرح حمایت کند.

او با این حال معتقد است که هوشیاری خانواده‌ها هنگام ثبت‌نام فرزندان، بهترین راه مقابله با این آموزشگاه‌های غیرمجاز است، اما در عین حال از شهروندانی که به دام این آموزشگاه‌ها افتاده‌اند می‌خواهد تا با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش و پر کردن فرم‌های ۱۱۵، برخورد با این افراد را از راه‌های قانونی پیگیری کنند.

البته وعده‌های این مقام مسوول در آموزش و پرورش اگر به طور کامل محقق شود، می‌تواند یک آسیب آموزشی در کشور را از بین ببرد، اما باید توجه داشت حساسیت موضوع به اندازه‌ای بالاست که هرگونه اتلاف وقت یا انداختن طرح برخورد کیفری با متخلفان به دست‌اندازهای اداری و اختلاف سلیقه‌های مدیریتی در نهایت هم به ضرر مردم و هم به ضرر سیستم آموزشی تمام می‌شود که البته در این میان مدارسی که خودشان با مشکلات رنگ به رنگی مواجه‌اند نیز به خاطر از دست دادن دانش‌آموزانشان در زمره قربانیان خواهند نشست.

مریم خباز – ‌‌گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.