دام سالم، غذای سالم، جامعه سالم علوفه هیدروپونیک

به گزارش ایمنا، مهندس هاشمیان طراح و تولید کننده علوفه به روش هیدروپونیک در گفت و گو با ایمنا با اشاره به اینکه در کشت هیدروپونیک به هیچ عنواناز خاک استفاده نشده و تمامی مواد غذایی مورد نیاز گیاه از طریق آب تامین می شود، افزود: مهمترین مزیت این روش حفظ و نگهداری آب و افزایش حجم آب های شیرین جهان است.
وی در مورد دیگر مزیت های این روش، گفت: استفاده از حداقل ها برای تولید بیشتر، کاهش مشکلات ناشی از آفات و بیماری ها، عدم محدودیت زمانی و جغرافیایی، کنترل دقیق محیط رشد، تراکم بالا در حداقل فضا و در نهایت کاهش میزان کار سنگین از مهمترین مزایای این روش محسوب می شوند.
این تولیدکننده بیان داشت: مصرف بهینه آب، عدم ضایعات بذر، بیمه رایگان علوفه، کاربرد بهینه زمین، عدم تخریب مراتع، مصرف بهینه سرمایه، صرفه جویی در زمان، افزایش کیفیت و کمیت علوفه و افزایش راندمان محصولات دامی از مهمترین ویژگی های روش کشت بدون خاک است.
وی با اشاره به کشت جو و شبدر به صورت جداگانه و یا همزمان با یکدیگر در روش کشت بدون خاک، ادامه داد: رشد سریع این گیاهان در مدت هفت روز و کیفیت بسیار بالای محصول از ویژگی های کاربرد این روش است.
هاشمیان خاطرنشان کرد: فراهم سازی تولید علوفه در تمام سال و امکان تشخیص بذر سالم را از ناسالم از برتری این روش نسبت به روش سنتی است.
این تولید کننده با بیان اینکه علوفه تهیه شده به طور کامل مورد مصرف دام قرار می گیرد، تصریح کرد: کلروفیل و اکسیژن موجود در این بذرها موجب افزایش متابولیسم جذب در بدن دام و در نهایت رشد سریع آنها می شود.
وی با اشاره به اینکه در این روش از آبیاری بارانی تحت فشار استفاده می شود، اظهار داشت: این آب پس از ابیاری از طریق سیستم گردش اب به سیستم آبیاری برمی گردد و کاهش ۹۹ درصدی مصرف آب از ویژگی های روش هیدروپونیک است.
هاشمیان کاهش سطح زیرکشت را از دیگر مزیت های این روش دانست و افزود: کاهش هزینه سرمایه گذاری، کاهش نیروی انسانی و کاهش هزینه های جاری نیز از دیگر ویژگی های این طرح است.
وی با بیان اینکه علوفه تهیه شده از این روش در فضایی برابر با ۳۰ مترمربعی تهیه می شود، گفت: علوفه تهیه شده به روش کشت بدون خاک خوراک روزانه یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ راس بره، ۲۵۰ تا ۳۰۰ راس گوسفند، ۵۰ تا ۵۵ راس گاو و ۱۰۰ راس اسب را تامین می کند.
این تولید کننده با اشاره به اینکه استفاده از الگوی کشت بدون خاک موجب اشتهای دام را افزایش می دهد، تصریح کرد: افزایش میزان شیردهی و طولانی شدن این دوره و در نتیجه تامین ویتامین های مورد نیاز دام و افزایش تولید مثل دام می شود.

اخبار اخبار علمی

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. دکتر حسن فضادلی استاد تغذیه دام موسسه تحقیقات علوم دامی کشور:

    کسانی که در مورد علوفه هیدروبونیک تبلیغ میکنند یک مورد موفق و مستند نشان بدهند که قابل توجیه بوده باشد و متخصصین تغذیه دام ان را تایید کنند

  2. احمد فیاض:

    با سلام
    خدمت جناب مهندس هاشمیان عارض هستم که یک سری به سایتهای موسسه تحقیقات علوم دامی کشور بزنید و دلایل خود را در این خصوص ابراز نمائید که ما هم از این حالت شک و تردید بیرون بیائیم .
    با تشکر

  3. کاظم:

    سلام این علوفه ازنظرافزایش شیرو وزن باتوجه به تستهای انجام شده دراصفهان عملکرد قابل فبولی رانشان نمیدهد وازنظر اقتصادی باتوجه به قیمت تفاله گوجه ذرت علوفه ای وتفاله میوه و.. توجیهی ندارد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.