دانستنی‌هایی در مورد شیرهای کم چرب، پرچرب و معمولی

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف شیر کم چرب خصوصا برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و افراد چاق به جای شیر معمولی توصیه می شود.

به گفته کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چربی شیر حاوی ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین آ، کلسترول و اسیدهای چرب اشباع شده است که در رشد و نمو کودکان تاثیر بسیار زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، سعیده معانی، در خصوص شیرهای کم چرب، معمولی و پرچرب اظهار کرد : درصد چربی موجود در شیر بسته به نیاز تغذیه ای افراد خاص متفاوت است افراد باید با توجه به نیازهای تغذیه ای خود یکی از انواع شیر را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: مقدار چربی شیر استاندارد یا شیر معمولی در ایران ۲٫۵ درصد است، شیر کم چرب حدود ۱ درصد و شیر پرچرب یا شیر کامل حدود ۳٫۳ درصد چربی دارد.

معانی تصریح کرد: طبق آخرین توصیه سازمان جهانی بهداشت ۲۵ تا ۳۰ درصد از کل انرژی دریافتی روزانه افراد بالغ می تواند از روغن و چربی تامین شود که این مقدار شامل چربی شیر و لبنیات نیز می شود.

وی بیان کرد: شیر کاکائو و شیرهای با طعم میوه از انواع شیرهای طعم دار هستند که با اضافه کردن افزودنی های مجاز نظیر پودر کاکائو، شکر، کنسانتره یا آب میوه دارای کالری بیشتری است.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف شیر کم چرب خصوصا برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و افراد چاق به جای شیر معمولی توصیه می شود.

معانی افزود: به خاطر داشته باشید یک لیوان شیر (۲۴۰ میلی لیتر) در صورت پرچرب بودن ۱۵۰ کیلوکالری، در صورت داشتن چربی معمولی ۱۲۰ کیلو کالری و در صورت کم چرب بودن ۱۰۲ کیلوکالری تولید خواهد کرد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.