دانستن زبان تاجیکی برای تمام نمایندگان مجلس اجباری شد

به گزارش ایرنا و به نقل از سایت پارلمان تاجیکستان، در زمان سلطه اتحاد جماهیر شوروی سابق بر آن کشور، به زبان های ده ها قوم از جمله فارسی تاجیکی با قدمتی بیش از یکهزار سال و آثار فراوان ادبی و علمی آسیب های زیادی وارد شد.

مجلس تاجیکستان با بازنگری و اصلاح برخی از مواد قانون اساسی، دانستن زبان فارسی تاجیکی را برای علاقه مندان به حضور در مجلس نیز اجباری کرده است.

رییس کمیته زبان و اصطلاحات تاجیکستان با تشریح تغییرات و اصلاحات صورت گرفته در قانون، افزود: با اصلاحات انجام شده تمام نامزدهای علاقه مند به حضور در مجلس نمایندگان، مجلس ملی و شوراهای استانی ،‌شهری و روستایی باید از این پس زبان فارسی تاجیکی را بدانند.

‘دادخدا سیم الدینف’تاکید کرد: تمام اسناد افراد داوطلب برای شرکت در انتخابات مجالس و شوراهای یاد شده نیز باید به این زبان ارایه شوند.

رییس کمیته زبان و اصطلاحات تاجیکستان افزود: این تغییرات بعد از اصلاحات صورت گرفته در دیگر بخش های زبان تاجیکی در سال ۲۰۰۹، صورت می گیرد.

اولین بار از نیمه دوم دهه هشتاد میلادی که روند آزادی و بازسازی در اتحاد جماهیر شوروی سابق آغاز و شتاب یافت، دو تن از روشنفکران تاجیک به اسامی ‘ظفر ناظم ‘ و ‘ مذهب شاه محبت شایف’ تاسیس ‘خزانه زبان’ را پیشنهاد کردند تا با یاری مجلس عالی تاجیکستان در بهمن ۱۹۸۹ به تدوین قانون زبان بپردازد.

این کمیته پیش نویسِ قانون زبان تاجیکی را تدوین کرد و برای بحث و نقد همگان در مطبوعات به چاپ رساند.

با وجود مخالفت ها در روز ۲۲ ژوئیه ۱۹۸۹ دوباره زبان دولتی در مجلس عالی تاجیکستان به تصویب رسید و طبق آن ‘زبان فارسیِ تاجیکی’ رسمیت یافت و براساس ماده ۲۶ آن بازگشت به الفبای نیاکان (فارسی) و فراگیری این خط از سوی دانش آموزان الزامی شد.

همچنین مقرر شد این قانون تا پایان سال ۱۹۹۶ کاملا اجرا و فارسی تاجیکی در تمام نهادهای دولتی و غیر دولتی به تدریج جایگزین زبان روسی شود، اما این امر تاکنون تحقق نیافته است.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸**‌۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۱۸۳۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.