دانشجوی تئاتر از تعزیه بسیار نمی‌داند

فروردین ۱۴۰۳

حمید رضا نعیمی گفت: وقتی دانشجوی تئاتر از دانشگاه فارغ التحصیل می گردد، چندان از تعزیه چیزی نمی‌داند.

به گزارش هنرآنلاین، عضو کمیته انتخاب آثار شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی می گوید: در میان آثار متقاضی شرکت در شانزدهمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی، آثاری را تماشا کردم که در جذب مخاطب موفق خواهند بود.

“حمیدرضا نعیمی” با اشاره به قابلیت اجرای پنج یا شش اثر از جشنواره تئاتر آیینی سنتی در بهترین تماشاخانه های تئاترشهر، اظهار می کند: این آثار می توانند تماشاگر را سرگرم کنند و مهم ترین مسئله همان چیزی است که برشت می گوید: “ذات تئاتر، تفریح و سرگرمی است و اگر لذت را از آن بگیرید، دیگر چیزی از آن باقی نمی ماند.”

وی با اشتباه دانستن دسته بندی بعضی نمایش ها با عنوان آیینی سنتی برای اجرا در تماشاخانه سنگلج تشریح می کند: هر نمایشی که بتواند مخاطب را جذب کند و دارای تعاریف تئاتری باشد، باید در مکان حرفه ای مثل تئاترشهر نیز اجرا شود.

امیدوارم این امکان فراهم شود که بحث آموزش را در تئاتر ایران، جدی بگیریم و بدانیم که سیاه بازی، نقالی، تعزیه، بقال بازی و … دارای تعاریف خاص خودشان اند و تا زمانی که ما مقوله آموزش را جدی نگیریم، مطمئنا اشکالاتی وجود خواهد داشت.

وی در ادامه می افزاید: در بین آثار متقاضی شرکت در این جشنواره کارهای پر از اشکال هم تماشا کردیم؛ کارهایی که به نظر من فقط به سبب ناآگاهی دوستانی بود که صرفا علاقه داشتند در این وادی تلاش کنند و کاری را ارائه دهند، اما متاسفانه دانشی در این زمینه نداشتند.

نعیمی در خصوص برگزاری کارگاه های آموزشی در خلال جشنواره ها، خاطرنشان می کند: من به هیچ وجه کارگاه های آموزشی کوتاه مدت را مناسب نمی بینم و از آنجا که از نسل دانش آموخته تئاترم، می دانم که در کلاس های دانشگاه نیز به مقوله نمایش ایرانی به درستی پرداخته نمی شود. به نظر من وقتی دانشجو از دانشگاه فارغ التحصیل می گردد، چندان از تعزیه چیزی نمی داند.

وی در پایان یادآور شد: اگرچه مرکز هنرهای نمایشی متولی آموزش نیست، ولی به نظرم می باید از جایی جلوی این ضرر و کاستی گرفته شود. باید برنامه ریزان تئاتر فکری کنند که این بخش از هنر تئاتر ایران که در نوع خود بسیار جذاب است، فراموش نشود. باید از نسل قبل و تجربه هایشان استفاده کرده و در همین ارتباط، برنامه ریزی مدون و طولانی مدت لازم است.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی آیینی سنتی از ۲۲ تا ۳۰ شهریورماه با دبیری داود فتحعلی‌بیگی در تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/۵۳


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.