دانشمندان:نمودارهسته ای دربارهٔ ایران اعتبار علمی ندارد

۱۲م آذر ،

اسوشیتدپرس در گزارشی از وین به قلم جرج جان نوشت :دیپلمات هایی که با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری می کنند اذعان کردند نمودار انتشار یافته که نشان می دهد ایران فعالیت هایی را در جهت ساخت سلاح هسته ای دنبال می کند به لحاظ علمی دارای اعتبار نیست .چند دانشمندهسته ای جهان نیز این نمودار را بی اعتبارویانوعی حقه سیاسی دانسته اند.

به گزارش واحد مرکزی  خبر ،‌ اسوشیتدپرس روز سه شنبه هفته قبل با انتشار یافتن گزارشی درمورد این نمودار اعلام کرده بوددانشمندان ایرانی شبیه سازی های رایانه ای از یک سلاح هسته ای انجام داده اند که قدرت انفجار آن سه برابر قدرت انفجار بمبی است که در جنگ جهانی دوم هیروشیما را نابود کرد.
این نمودار را مقاماتی از یکی از کشورهای مخالف برنامه هسته ای ایران فاش کرده اند . این مقامات این نمودار را به شرطی در اختیار اسوشیتدپرس قرار دادند که نام آنها و کشورشان فاش نشود .اما بگفته تحلیلگران معمولا امریکا یا اسرائیل از در اختیار داشتن چنین اسنادی سخن می گویند.
آژانس بین المللی انرژی اتمی نیزسال قبل در گزارشی دربارهٔ برنامه هسته ای ایران اعلام کرد نمودارهایی را بدست آورده است که نشان می دهد ایران درحال محاسبه قدرت انفجار هسته ای مربوط به تسلیحات بالقوه است .اما منابع سیاسی وعلمی صحت این نمودارها را زیر سوال برده اند. یوسف بات و فرنس دالنوکی دانشمندان هسته ای با انتشار یافتن بیانیه ای در پایگاه اینترنتی دانشمندان اتمی از این گزارش اسوشیتدپرس به شدت انتقاد و تاکید کردند این گزارش « مملو از اشتباه » است.
دانشمندان هسته ای در بیانیه خودتاکید کرده اند: « این گزارش یا یک تحلیل بی دقت است یا یک حقه ناشیانه . طراحی این نمودارها  در سطح کارشناسی  دوره های فیزیک هسته ای یا کارشناسی ارشد هم امکان پذیر است . »
با وجود این اعتراضهای علمی ،دیوید آلبرایت از تحلیلگران موسسه علوم و امنیت بین المللی که دولت آمریکا از او به عنوان منبعی مهم در تحولات مربوط به برنامه هسته ای ایران استفاده می کند می گوید این  نمودار واقعی به نظر می رسد .
 


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.