دانشمندانی که مسیر جنگ را تغییر دادند / گزارش تصویری

نمایش اسلاید

/Images/News/Larg_Pic/3-4-1391/IMAGE634761476585237183.jpg نقاشی، مجسمه‌سازی و معماری تنها هنرهایی نبودند که در رونسانس ایتالیا به اوج رسیدند، بلکه جنگ دائمی میان شهرها و بخش‌های کوچک باعث شد شرایط برای نمایش هنر جنگ نیز مهیا شود. به عنوان مثال می‌توان به لئوناردو داوینچی اشاره کرد که ذهن خلاق خود را برای ساخت دستگاه‌های جنگی برای دوک میلان که حامی او بود به کار گرفت. البته تقریبا هیچ‌کدام از این ابزارهای جنگی که شامل کمانی بسیار بزرگ یا پیش‌نمونه‌هایی مشابه مسلسل و تانک بودند، در زمان او شناخته نشدند. آنچه که در این تصویر می‌بینید الگوی کوچکی از یک ماشین جنگ تشکیل شده از تعدادی تفنگ است که توسط داوینچی طراحی شده است.

/Images/News/Larg_Pic/3-4-1391/IMAGE634761478489376527.jpg ورنر فون براون موفق شد موشک‌های دور برد را طی جنگ جهانی دوم برای کشور خود آلمان طراحی کند. بزرگترین دستاورد او طی این جنگ موشک V2 بود. پس از جنگ او به ایالات متحده رفت تا در طراحی و پرتاب موشک‌ها و ساخت راکت‌ ساترن ۵ که در مأموریت‌های آپولو به کار گرفته شد، نقشی فعال داشته باشد.

/Images/News/Larg_Pic/3-4-1391/IMAGE634761478477988507.jpg آلن تورینگ تنها یکی از چندین ریاضیدان برجسته‌ای بود که در بلچلی پارک (سازمان کدشکنی دولت انگلستان) طی جنگ جهانی دوم کار می‌کردند. او پس از این که موفق شد کدهای انیگما را که توسط آلمانی‌ها نوشته می‌شد بشکند، ماشین دلیلا را برای برقراری تماس‌های مطمئن ابداع کرد.

/Images/News/Larg_Pic/3-4-1391/IMAGE634761478469096492.jpg فرانک ویتتل که آن زمان دانشجوی دانشکده افسری نیروی هوایی سلطنتی بود، اولین‌بار در سال ۱۹۲۲ ایده استفاده از موتورهای توربوجت را مطرح کرد. اختراع او تا سال ۱۹۴۴ مورد استفاده قرار نگرفت اما پس از آن و تاکنون دارد نیروی محرکه مورد نیاز اغلب هواپیماهای مسافربری تجاری را تأمین می‌کند.

/Images/News/Larg_Pic/3-4-1391/IMAGE634761476672597336.jpg رابرت واتسون وات که در زمان جنگ جهانی دوم برای وزارت امور هوایی انگلیس کار می‌کرد، با ساخت یک سیستم رادیویی برای ردیابی هواپیمای دشمن، نقش مؤثری را در نتیجه این جنگ ایفا کرد. ایستگاه راداری که نتیجه تلاش‌های او بود در سواحل انگلیس مورد استفاده قرار گرفت و توانست نقشی کلیدی را در نبردهای این کشور بازی کند.

/Images/News/Larg_Pic/3-4-1391/IMAGE634761476663081320.jpg پروژه منهتن به فیزیکدانان هسته‌ای این فرصت را داد که فرضیه‌های مطرح شده در این علم را به طور تجربی بررسی کنند. یکی از شناخته‌شده‌ترین این افراد رابرت اوپنهایمر بود که او را در این تصویر می‌بینید. اوپنهایمر رهبری این پروژه را در لوس‌آلاموس، نیومکزیکو به عهده داشت و اغلب از او به عنوان «پدر بمب اتم» یاد می‌شود.

/Images/News/Larg_Pic/3-4-1391/IMAGE634761476653409303.jpg همگی دانشمندانی که سهمی در جنگ داشته‌اند، نمی‌توانند به خود افتخار کنند. از میان آنها می‌توان به آلبرت اینشتین اشاره کرد که در سال ۱۹۳۳ و پس از منع یهودیان آلمان از مشاغل رسمی و آکادمیک توسط نازی‌ها به آمریکا مهاجرت کرد. او یکی از دانشمندان اروپایی بود که به ایالات متحده در مورد تلاش آلمان برای تولید بمب اتمی هشدار دادند اما احتمالا این نامه اینشتین به فرانکلین روزولت (رئیس جمهور وقت آمریکا) بود که باعث شد پروژه منهتن آغاز شود.

محبوبه عمیدی: جنگ هم مانند نیاز، انسان‌ها را به نوآوری و تلاش بیشتر وادار می‌کند. به همین دلیل عجیب نیست که می‌بینیم دانشمندان و مهندسان شناخته‌شده متعددی در ساخت ابزارهای جنگی سهمی عمده داشته‌اند. نیوساینتیست در این گزارش تصویری نشان می‌دهد چطور جنگ می‌تواند اولین جرقه‌های خلق اختراع‌هایی را بزند که گاهی به تأسف سازندگان خود منجر شده‌اند.

 

نقاشی، مجسمه‌سازی و معماری تنها هنرهایی نبودند که در رنسانس ایتالیا به اوج رسیدند، بلکه جنگ دائمی میان شهرها و بخش‌های کوچک باعث شد شرایط برای نمایش هنر جنگ نیز مهیا شود. به عنوان مثال می‌توان به لئوناردو داوینچی اشاره کرد که ذهن خلاق خود را برای ساخت دستگاه‌های جنگی برای دوک میلان که حامی او بود به کار گرفت. البته تقریبا هیچ‌کدام از این ابزارهای جنگی که شامل کمانی بسیار بزرگ یا پیش‌نمونه‌هایی مشابه مسلسل و تانک بودند، در زمان او شناخته نشدند. آنچه که در این تصویر می‌بینید الگوی کوچکی از یک ماشین جنگ تشکیل شده از تعدادی تفنگ است که توسط داوینچی طراحی شده است.

 

 

همگی دانشمندانی که سهمی در جنگ داشته‌اند، نمی‌توانند به خود افتخار کنند. از میان آنها می‌توان به آلبرت اینشتین اشاره کرد که در سال ۱۹۳۳/۱۳۱۲ و پس از منع یهودیان آلمان از مشاغل رسمی و آکادمیک توسط نازی‌ها به آمریکا مهاجرت کرد. او یکی از دانشمندان اروپایی بود که به ایالات متحده در مورد تلاش آلمان برای تولید بمب اتمی هشدار دادند اما احتمالا این نامه اینشتین به فرانکلین روزولت (رئیس جمهور وقت آمریکا) بود که باعث شد پروژه منهتن آغاز شود.

او در سال ۱۹۵۴/۱۳۳۳ به دوست قدیمی خود لینوس پاولینگ (برنده ۲ جایزه نوبل، شیمی و صلح) گفت: «زمانی که به روزولت نامه نوشتم تا به او تولید بمب اتم را توصیه کنم، یکی از بزرگترین اشتباهات زندگیم را مرتکب شدم اما توجیهی هم وجود داشت، این که آلمان‌ها پیش از دیگران موفق شوند این بمب را تولید کنند».

 

پروژه منهتن به فیزیکدانان هسته‌ای این فرصت را داد که فرضیه‌های مطرح شده در این علم را به طور تجربی بررسی کنند. یکی از شناخته‌شده‌ترین این افراد رابرت اوپنهایمر بود که او را در این تصویر می‌بینید. اوپنهایمر رهبری این پروژه را در لوس‌آلاموس، نیومکزیکو به عهده داشت و اغلب از او به عنوان «پدر بمب اتم» یاد می‌شود.

او پس از جنگ به عنوان مشاور ارشد کمیسیون انرژی هسته‌ای آمریکا مشغول به کار شد و تلاش کرد برای کنترل جهانی توان هسته‌ای قدم‌های مثبتی بردارد.

 

رابرت واتسون وات که در زمان جنگ جهانی دوم برای وزارت امور هوایی انگلیس کار می‌کرد، با ساخت یک سیستم رادیویی برای ردیابی هواپیمای دشمن، نقش مؤثری را در نتیجه این جنگ ایفا کرد. ایستگاه راداری که نتیجه تلاش‌های او بود در سواحل انگلیس مورد استفاده قرار گرفت و توانست نقشی کلیدی را در نبردهای این کشور بازی کند.

 

فرانک ویتتل که آن زمان دانشجوی دانشکده افسری نیروی هوایی سلطنتی بود، اولین‌بار در سال ۱۹۲۲/۱۳۰۱ ایده استفاده از موتورهای توربوجت را مطرح کرد. اختراع او تا سال ۱۹۴۴/۱۳۲۳ مورد استفاده قرار نگرفت اما پس از آن و تاکنون نیروی محرکه مورد نیاز اغلب هواپیماهای مسافربری تجاری را تأمین می‌کند.

 

آلن تورینگ تنها یکی از چندین ریاضیدان برجسته‌ای بود که در بلچلی پارک (سازمان کدشکنی دولت انگلستان) طی جنگ جهانی دوم کار می‌کردند. او پس از این که موفق شد کدهای انیگما را که توسط آلمانی‌ها نوشته می‌شد بشکند، ماشین دلیلا را برای برقراری تماس‌های مطمئن ابداع کرد.

 

ورنر فون براون موفق شد موشک‌های دور برد را طی جنگ جهانی دوم برای کشور خود آلمان طراحی کند. بزرگترین دستاورد او طی این جنگ موشک V2 بود. پس از جنگ او به ایالات متحده رفت تا در طراحی و پرتاب موشک‌ها و ساخت راکت‌ ساترن ۵که در مأموریت‌های آپولو به کار گرفته شد، نقشی فعال داشته باشد.

 ۵۳۲۷۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.