دانشمندان سرن خواستار جایگزین قویتر برای برخورددهنده هادرون شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان سرن ( مرکز تحقیقات هسته ای اروپا) اعتقاد دارند که یک دستگاه قدرتمند تر از برخورد دهنده بزرگ هادرون می تواند به جستجو برای اجزای تشکیل دهنده کیهان کمک کند تا پاسخی برای پرسشهایی پیدا شود که مدتها بدون جواب مانده اند.

یکی از طرحها شامل بیرون آوردن این آشکارساز بزرگ و کاشف ذره بوزون هیگز است که در ۲۷ کیلومتری زیر زمین دفن شده است.

طرح دیگر در این رابطه ساخت یک آشکارساز کاملا جدید است، یک ابر برخورد دهنده که می تواند شعاع ۸۰ کیلومتری خود را اندازه گیری کند، توانی که سه برابر آشکار ساز کنونی تلقی می شود.

برخورد دهنده بزرگ هادرون در ۲۷ کیلومتری زیر زمین در مرز سوئیس و فرانسه

در ماه ژوئیه دانشمندان اعلام کردند که آنها بوزون هیگز را به عنوان ذره ای که با ماده جرم می دهد، مشاهده کرده اند.

جان باترورث از دانشگاه کالج لندن اظهار داشت که کشف بوزون هیگز نقطه ابتدایی تحقیقات است. اکنون ما در مقابل چشم انداز وسیع فیزیک برای بررسی و اکتشاف قرار گرفته ایم.

بوزون هیگز یک ذره بنیادی اولیه دارای جرم است که وجود آن توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات پیش‌بینی شده‌ بود. مشاهده تجربی این ذره می تواند درباره چگونگی جرم ‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر، توضیح دهد. به طور خاص، بوزون هیگز، دلایلی برای تفاوتهای بین فوتون که بدون جرم است و بوزونهای W و Z که نسبتاً پرجرم هستند، ارائه می کند.

براساس اظهارات دانشمندان سرن یک دستگاه قوی تر می تواند به جستجوی اجزاء گریزان تر در کیهان کمک کند تا پرسشهای بی جواب درباره اتمها، گرانش و ستاره ها پاسخ مناسبی بیابند.

برخورد دهنده بزرگ هادرون یا LHC یک شتاب‌دهنده ذرات و برخورد دهنده مستقر در سازمان تحقیقاتی سرن در مرز سوئیس و فرانسه است. این پروژه ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۸ میلادی درست چهار سال پیش پس از ۲۰ سال آماده‌سازی، آغاز به کار کرد.

هدف از ساختن این برخورد دهنده شناخت اجرام ماده در حد فاصل ‎ سانتیمتر، آزمون مدل استاندارد ذرات، کشف اجزای یافت نشده مدل استاندارد، آزمون نظریهٔ ابرتقارن و نظریه وحدت بزرگ است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.