دانشمندان ژاپنی کبد مصنوعی انسان تولید کردند

تهران / واحد مرکزی خبر / علمی /۰۳/۱۹
در تلاش برای تولید اعضای مصنوعی بدن، پژوهشگران ژاپنی موفق شدند با استفاده از سلولهای بنیادین نمونه ای از کبد انسان را بازسازی کنند.
گروهی از دانشمندان ژاپنی به سرپرستی پروفسور هیداکی تانیگوچی از دانشگاه شهر یوکوهاما در این تحقیقات سلولهای بنیادین با قابلیت تغییر به دیگر گونه های سلولی (iPS) را در بدن یک موش کاشتند که این سلولها پس از رشد، نمونه ای از کبد انسان را تشکیل دادند.
گروه دانشمندان ژاپنی ابتدا سلولهای (آی پی اس) را به نمونه های اولیه سلولی تبدیل کردند و سپس آن را برای تشدید روند جریان خون، در سر موش مورد آزمایش کاشتند.
این سلولها کبد انسانی در ابعاد پنج میلیمتر را تشکیل دادند که قابلیت تولید پروتئینهای بدن انسان و هضم داروها را دارد.
این تحقیقات زمینه را برای تولید اعضای مصنوعی بدن انسان ایجاد کرد و همچنین می تواند مشکل عمده را در کمبود اعضای اهدایی برای افرادی که به پیوند عضو نیاز دارند، حل کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو، سلولهای بنیادین عموما از جنین برداشت می شوند که همین مسئله سبب شده است عده ای از نظر اخلاقی با تحقیقات در این زمینه مخالف باشند؛ اما سلولهای بنیادین با قابلیت تغییر به دیگر گونه های سلولی (iPS) – که قابلیت تغییر شکل به تمامی بافتهای سلولی در بدن را دارند – قابل برداشت از بدن بزرگسالان نیز هستند.
آی پی اس (سلولهای قابل تغییر به دیگر گونه های سلولی) در سال دو هزار و شش بطور جداگانه توسط دو گروه آمریکایی و ژاپنی کشف شد.
۱۰۶/۱۴۲

IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.