دانشگاه‌ها فضای آزاد اندیشی را فراهم کنند/ کرسی‌آزاداندیشی باید از کینه‌ورزی‌های سیاسی خالی باشد

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت اسلامی گفت: دانشگاه وظیفه دارد که فضای کرسی های آزاد اندیشی را فراهم کند و لازمه اصلی آزاد اندیشی حضور دانشجویان در محافل فکری و چهارچوب قانونی است تا نظرات خود را در فضای آزاد مطرح و پاسخ‌های درخور دریافت کنند در صورتی که این فضا فراهم شود ما شاهد ترقی و پیشرفت دانشگاه خواهیم بود که برنده اصلی مجموعه نظام و ارکان آن خواهد بود.

“مهدی عباسی‌مهر” در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، اظهار داشت: کرسی‌های آزاداندیشی و مباحثه‌ها باید حوزه‌های مختلف را در دانشگاه در بر بگیرد و در آن جاری باشد. چرا که تاکید رهبر معظم انقلاب بر برگزاری این کرسی‌ها از این باب صورت گرفته است.  
 
وی ادامه داد: قریب به اتفاق احزاب سیاسی کشور و دانشگاه از کرسی‌های آزاد اندیشی این تلقی را دارند که مکانی باشد برای جناح بازی‌های سیاسی و می‌خواهند که دانشجویان انعکاس دهنده تفکرات احزاب در این کرسی‌ها باشند، اما آن چیزی قاطبه نظام جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب از دانشگاه انتظار دارد چیزی فراتر از این بحث‌ها است. چرا که دانشگاه باید بتواند فکر کند و بتواند نقطه ثقل بین کرسی‌های آزاد اندیشی و مباحث ریشه‌ای تولید علم در حوزه‌های مختلف مانند علوم سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باشد.

دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت اسلامی اظهار داشت: پویایی دانشگاه در گرو این است که دانشجویان و اساتید بتوانند نسبت به مسائل مختلف اظهار نظر کنند. چرا که این اظهار نظر باعث می‌شود عیب دانشجو در دانشگاه مشخص شود؛ همچنین افرادی که این احساس و استنباط را دارند ک در فضای دانشگاه می‌توانند پاسخ دهنده شبهات باشند خودشان را در یک امتحان بزرگ قرار خواهند داد و در این امتحان بزرگ که همان رقابت، آزاداندیشی و مناظره علمی است خود را می‌سنجند، بنابراین در فضای رقابتی فکری طبیعی است که افراد رشد پیدا می‌کنند.

عباسی‌مهر تصریح کرد: اوایل انقلاب شاهد بودیم که دانشجویان پیرو خط امام در دانشگاه‌های کشور در بحث‌ها و مناظرات فکری در مقابل گروه‌های ماتربالیست جواب داشتند طبعا به واسطه این بود که مطالعه خوبی داشتند، تفکر می‌کردند، پای صحبت اساتید می‌نشستند و سطح سواد خود را بالا برده بودند بنابراین در صورتی که دانشگاه پیشرو باشد جامعه نیز رهرو فضای دانشگاه می شود.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری از دانشگاه انتظار دارد دانشگاه اهل فکر و نقد کردن باشد و بر پایه منطق به مسائل پاسخ دهد اگر کرسی‌های آزاد اندیشی را در قالب یک ابزار قرار دهیم کرسی‌های آزاد اندیشی می‌تواند شامل مباحثه در فضای دانشگاه، گفتگوی دو فرد در مسجد دانشگاه، فضای خصوصی افراد حتی می تواند به صورت رسمی در قالب برنامه‌های تشکل‌ها باشد.

دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت اسلامی افزود: به نظر بنده مسئله‌ای که موجب شده مجموعه دانشجویی به سمت فضای آزاد اندیشی نرود و علاقه وافری به سایر برنامه‌ها داشته باشد از این باب است که کرسی‌های آزاد اندیشی نیاز به تفکر و تامل دارد در صورتی که سایر فعالیت‌ها نیاز به تفکر ندارد اشخاصی که در حوزه های فرهنگی و اجتماعی اهل فکر کردن هستند نسبت به قاطبه دانشگاهی کشور به دنبال عملگرایی هستند. بنابراین این نیاز وجود دارد که دانشجویان نگاه به فضای آزاد اندیشی در دانشگاه را تغییر دهند.
 
وی با اشاره به اینکه بخشی از فضای دانشگاه‌های کشور به مجموعه‌های مدیریتی برمی‌گردد، اظهار داشت: دانشگاه وظیفه دارد که فضای کرسی های آزاد اندیشی را فراهم کند و لازمه اصلی آزاد اندیشی حضور دانشجویان در محافل فکری و چهارچوب قانونی است تا نظرات خود را در فضای آزاد مطرح و پاسخ‌های درخور دریافت کنند در صورتی که این فضا فراهم شود ما شاهد ترقی و پیشرفت دانشگاه خواهیم بود که برنده اصلی مجموعه نظام و ارکان آن خواهد بود.
 
عباسی‌مهر در پایان خاطر نشان کرد: برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی موجب می‌شود که عیب‌ها و مشکلات مشخص و راه‌حل‌ها مطرح شود اینگونه بحث‌ها می‌تواند راهگشا باشد برای آینده کشور، نسل جوان، دانشگاه و اساتید چرا که اساتید نیاز دارند به چنین فضای نظارتی، درگرو این نظارت است که بحث رشد علوم اجتماعی، علوم انسانی ایجاد می‌شود البته این را باید عرض کنم کرسی‌های آزاداندیشی باید خالی از هرگونه بغض و کینه‌ورزی‌های سیاسی باشد چرا که ورود این کینه‌ورزی‌ها و سیاسی‌بازی‌ها  به کرسی‌های آزاداندیشی شاکله کرسی‌های از هم می‌پاشد و دانشجوها هم رغبتی به چنین رفتارها ندارد تجربه سال‌های اخیر این را نشان داده است که نقش دانشجویان در شکل‌گیری این کرسی‌ها ۷۰ تا ۸۰ درصد است و ۳۰ درصد سازو کار‌هاست و سازوکارها نباید مانع ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در فضای دانشگاه شود.

انتهای پیام/
 
انتهای پیام/  


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.