دانشگاه شریف کوتاه آمد /ثبت نام از ۱۳۴ رتبه اولی در دانشگاه صنعتی شریف

چهارشنبه گذشته تعداد ۱۰۰ نفر از رتبه‌های برتر کنکور کارشناسی ارشد با توجه به مصوبه جدید سازمان سنجش و آموزش کشور مبنی بر افزایش ظرفیت دانشگاهها در مقطع کارشناسی ارشد، برای ثبت نام به دانشگاه شریف مراجعه کرده و با عدم پذیرش از سوی این دانشگاه مواجه شدند.اما حالامعاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف با اعلام خبر پذیرش تمام ۱۳۴ دانشجوی رتبه اولی سال ۹۱ در این دانشگاه، گفت: از روز سه شنبه ثبت نام از این افراد در دانشگاه آغاز شده است.
به گزارش مهر، سید قاسم میرعمادی در جلسه‌ای که با حضور ۱۳۵ دانشجوی رتبه اولی و اولیای آنها در تالار دانشگاه صنعتی شریف برگزار کرد گفت:پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد از طریق سهمیه رتبه اولی از سال ۱۳۸۶ در این دانشگاه شروع شد و تا امسال ادامه داشت و تا سال گذشته دانشگاه به صورت عادی آنها را ثبت‌نام می‌کرد، اما در تابستان سال گذشته وضعیت تحصیلی دانشجویان سال‌های قبل بررسی و مشاهده شد این دانشجویان تا حدود ۳۰ درصد با وضعیت افت تحصیلی، مشروطی و اخراجی مواجه حتی بخشی از آنها دچار مشکلات روحی شده‌اند.
این بررسی و آمار موجب شد دانشگاه شریف چاره‌ای بیاندیشد و از این که دانشجو پس از ۲ تا ۴ ترم خود را در شرایط مشروطی یا اخراجی ببیند به موقع اقدام و جلوگیری شود.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه تشریح علت مشکلات پیش آمده در نام نویسی رتبه اولی های سال ۹۱ این دانشگاه، گفت: براساس این آمار و بررسی وضعیت تحصیلی رتبه اولی‌های سال‌های قبل، دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۹۰ تصمیم گرفت جهت پیشگیری از وقوع وضعیت مشروطی و اخراجی برای برخی از این آنان، از ۵۲ نفر از ۱۳۴ رتبه اولی سال گذشته که رتبه‌های بسیار بالا داشتند، ثبت‌نام نکند.
وی ادامه داد: در همان روزها، این آمار و بررسی در جلسه‌ای با مسئولان وزارت علوم مطرح و مورد بررسی قرار گرفت، همچنین قرار شد از سال جاری حد نصاب ۹۰ درصد برای پذیرش رتبه اولی‌ها لحاظ شود. به دنبال آن، دانشگاه صنعتی شریف به لحاظ رعایت مسائل انسانی و هنجارهای اجتماعی از این ۵۲ نفر نیز ثبت‌نام به عمل آورد.
میرعمادی گفت: با پیگیری‌هایی که به عمل آمد، حد نصاب ۹۰ درصد در آیین‌نامه جدید لحاظ و این آیین‌نامه در سوم خردادماه ابلاغ شد و بند ۱۰ آیین‌نامه حد نصاب ۹۰ درصد را از سال تحصیلی ۹۲-۹۱ قابل اجرا ذکر کرده است. بر این اساس انتظار می‌رفت که حد نصاب ۹۰ درصد برای پذیرش رتبه اولی‌های توسط سازمان سنجش اعمال شود اما این گونه نشد و کماکان حد نصاب ۸۰ درصد اعمال شده بود.این موضوع به اطلاع رضا روستا آزاد – رئیس دانشگاه صنعتی شریف رسید، روستا آزاد هم اعلام کرد فعلاً هیچ یک از رتبه اولی‌ها ثبت‌نام نشوند.
رییس دانشگاه چه می گوید؟
دکتر رضا روستا ازاد هم در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تشویق دانشجویان در همه جای کشور، قانونی به نام رتبه اولی‌ها را مصوب کرد که به موجب آن اگر دانشجویی در مقطع کارشناسی در هر دانشگاهی تحصیلات خود را به پایان برد و در کنکور قبول شود و رتبه اول دوره خود بود می تواند به جای انتقال به دانشگاهی که قبول شده است به دانشگاهی بالاتر برود که نمره آن را کسب نکرده است.
وی ادامه داد: دانشجویی که ۹۰ درصد آخرین نمره آخرین فرد پذیرفته شده در دانشگاه بالاتر را کسب کند برای تشویق به همان دانشگاه بالاتر معرفی می شود.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: آیین نامه این قانون توسط وزارت علوم تدوین و به دانشگاه‌ها تحت عنوان قانون ۹۰ درصد ابلاغ شد بعد از یکسال شورای مرتبط با این قانون ۹۰ درصد را به ۸۰ درصد کاهش داد و اتفاقی که رخ داد این بود که دانشجویان ضعیف تر هم شامل این قانون شدند.
وی یاداورشد: دو سال این قانون آزمایش شد ، کسانی که با قانون ۹۰ درصد وارد دانشگاه شریف شده بودند با زحمت فراوان توانستند این دوره را طی کنند اما کسانی که با قانون ۸۰ درصد وارد دانشگاه شریف شده بودند نتوانستند از عهده آن برآمده، برخی ترک تحصیل کرده، برخی اخراج شدند و برای کمیسیون موارد خاص دانشگاه به موجب این قانون مشکلات زیادی به وجود آمد.
روستاآزاد گفت: خانواده ها ناراحت شدند دانشجویی که در ابتدا خوشحال وارد دانشگاه شریف شده بود بعد از گذشت یک سال مشاهد می کرد اگر جای دیگری درس خوانده بود تا کنون مدرک ارشد خود را کسب کرده بود اما اکنون بعد از طی ۱۰ واحد، مشروط شده و اخراج می شود.
روستا آزاد افزود: این مسایل را به وزارت علوم منعکس کردیم و گفتیم که روش پذیرش باید اصلاح شود سال گذشته هم که بنا نبود دانشجویان رتبه برتر را ثبت نام کنیم از روی مسایل انسان دوستانه که البته فکر می کنم انسان دوستانه هم نیست چون به ضرر خود دانشجویان است، آنها را پذیرفتیم وزارت علوم هم قبول کرد ظرف یکسال این آیین نامه را اصلاح کند علی رغم قولی که وزارت علوم برای اصلاح آیین نامه داده بود طی یکسال گذشته اصلاح آیین نامه مغفول ماند و این قضیه دوباره تکرار شده و دانشگاه دچار مشکل شد.

۴۵۴۵
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.