دانشگاه فردوسی مشهد سومین دانشگاه ایران است

دانشگاه فردوسی مشهد، پیشنهاد تاسیس آن به قبل از دهه بیست خورشیدی بر می گردد و از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار دانشگاهممتازنیوز، ویژگی انحصاری دانشگاه فردوسی مشهد مجاورت با حرم مطهر رضوی (ع) است. برای اهل علم این ویژگی بسیار حیاتی و ارزشمند است اما در بعد دانشگاهی این دانشگاه بزرگترین دانشگاه شرق کشور است که توانسته بسیاری از پتانسیل های منطقه خراسان و استان های اطراف را پوشش دهد. دکتر علی شریعتی از دانش آموختگان این دانشگاه است.

تاریخچه دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه فردوسی مشهد یکی از دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که در شهر مشهد قرار دارد. این دانشگاه که پیشنهاد تاسیس آن به قبل از دهه بیست خورشیدی بر می گردد از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران به شمار می آید. دانشگاه فردوسی مشهد در زمان پهلوی از نظر علمی و آکادمیک زیر نظر دانشگاه جرج‌تاون آمریکا قرار داشت.

با تبدیل آموزشگاه عالی بهداری در سال ۱۳۲۸ به دانشکده پزشکی ، نخستین گام در راه تاسیس سومین دانشگاه ایران در شهر مقدس مشهد برداشته شد.

در سال ۱۳۳۴ با صدور مجوز دیگری دانشکده ادبیات با پنج رشته جداگانه تاسیس یافت . با گسترش آموزش عالی در کشور به ترتیب دانشکده معقول و منقول (که بعدها به الهیات تغییر نام یافت ) دانشکده علوم ، دانشکده دندانپزشکی ، دوره شبانه ، دانشکده علوم دارویی و تغذیه ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده کشاورزی ، دانشکده مهندسی ، مؤسسه بینایی سنجی ، دبیرستان دانشگاه و مرکز تعلیمات به مجموعه دانشگاه مشهد که ازسال ۱۳۵۳ به دانشگاه فردوسی تغییر نام یافته بود افزوده شد.

ضرورت گسترش آموزش پس از انقلاب اسلامی سبب شد که پس از تغییر در برخی واحدها و تفکیک دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشکده دامپزشکی، آموزشکده کشاورزی شیروان، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم ریاضی، دانشکده هنر نیشابور، پژوهشکده علوم گیاهی، مرکز تحقیقات زمین لرزه شناسی، کالج دانشگاه، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست و دانشکده معماری و شهرسازی، یکی پس از دیگری به مجموعه واحدهای دانشگاه اضافه شود .

مدیریت دانشگاه

 ریاست دانشگاه و معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پژوهش و فناوری، اداری و مالی، دانشجویی و فرهنگی وطرح و برنامه است که بر اساس تشکیلات سازمانی مصوب محور اصلی کلیه امور، کارکرد و اتخاذ تصمیمات دانشگاه است.

 نهادهای فرهنگی

 دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری ، جهاد دانشگاهی ، تشکلهای اسلامی دانشجویی ، هیأت علمی ، انجمن های علمی و قطب های علمی همگام با مدیریت ، دانشگاه را در انجام رسالت های خود یاری می نمایند .

ریاست دانشگاه

علیرضا عاشوری از سال ۱۳۸۴ تا کنون ریاست این دانشگاه را بر عهده دارد.

دانشکده های دانشگاه

 دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
 تربیت بدنی و علوم ورزشی
 الهیات
 دامپزشکی
 علوم اداری و اقتصاد
 علوم پایه
 علوم تربیتی و روانشناسی
 علوم ریاضی
 کشاورزی
 فنی و مهندسی
 معماری و شهرسازی
 منابع طبیعی و محیط زیست
 هنر
 آموزشکده شیروان
 پژوهشکده علوم گیاهی

انجمن‌های علمی دانشجویی

انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده مهندسی مجموعه‌ای از هفت انجمن علمی با گرایش‌های گوناگون است که همه آنها تحت یک عنوان واحد سعی در انجام فعالیت‌های دانشجویی می‌نمایند. انجمن‌های علمی صنایع، برق، عمران، متالورژی، کامپیوتر، شیمی و مکانیک. هدف این انجمن‌ها برگزاری همایش‌ها، سمینارها، کارگاه‌های آموزشی، مسابقات کشوری و همچنین حمایت از طرح‌های پژوهشی و مقالات علمی و انتشار مجلات تخصصی می‌باشند. انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده مهندسی یکی از سیزده انجمن‌های علمی دانشکده‌های دانشگاه فردوسی می‌باشد که علی رغم جوان بودن دانشکده و قدمت کم انجمن‌های آن توانسته‌است بر پایه کوشش، باور و همچنین همراهی کلیه دانشجویان کارنامه‌ای درخشان را از خود بر یادگار بگذارد. مقام برترین انجمن علمی کشور که در سال گذشته در دومین جشنواره ملی حرکت به مکانیک اطلاق گردید و همچنین قرار گیری این انجمن در رتبه A، قرار گیری انجمن‌های علمی کامپیوتر، برق و عمران در رتبه B و حتی قرار گیری انجمن‌های صنایع، شیمی و متالورژی در رتبه‌های بعدی در رده بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، علی رغم فعالیت دو یا سه ساله این انجمن‌ها، تصدیق کننده فعالیت‌های آنها و گوشه‌ای از افتخارات بیشمار انجمن علمی دانشکده مهندسی است./س۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.