دانشگاه کوفه از معارف حوزوی جدا نیست

یکشنبه ۲۱ خرداد – ۱۰:۳۴:۲۱ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- رییس دانشکده آموزش پایه دانشگاه کوفه گفت: دانشگاه کوفه روش آکادمیک دارد اما در تمام بخش ها و زمینه ها از معارف حوزوی نیز جدا نیست.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌ خانم دکتر ابتسام المدنی ابراز داشت: دانشگاه کوفه امتداد مدرسه کوفه است. همان طور که می­دانید از گذشته دو مکتب کوفیون و بصریون در عراق وجود داشته و دانشگاه کوفه امتداد مدرسه کوفه و شامل معارف امیرالمؤمنین(ع) است.
وی خاطر نشان کرد: دانشگاه کوفه روش آکادمیک دارد، اما در تمام بخش ها و زمینه ها و همایش ها  از معارف حوزوی نیز جدا نیست و معارف حوزوی در اینجا با تحصیلات عالی همراه می­شود به خصوص در زمینه فقه و زبان عربی و پژوهش های قرآنی.
المدنی در خصوص بهره مندی این دانشگاه از فضلای حوزه گفت: همکاری میان حوزه نجف و دانشگاه کوفه یک همکاری قابل ملاحظه و آشکار است و از مهم ترین دلایل این ادعا این است که بیشتر اساتید این دانشگاه از طلاب و دانش آموختگان حوزه هستند و در کسوت مقدس روحانیت، به تدریس می پردازند.
وی ادامه داد: در مورد حوزه علمیه قم نیز تا کنون دانشکده ما سه همایش بین المللی برگزار کرده، در هر کدام از همایش ها حوزه علمیه قم و دانشگاه های ایران مشارکت فعال داشته اند که این همایش ها درباره بررسی مسایل زبان عربی، نهج البلاغه و … بوده است.
رییس دانشکده آموزش پایه دانشگاه کوفه درباره تاسیس این دانشکده اظهار داشت: برخی تحقیقات اعلام داشته اند که زبان عربی در معرض خطر شدیدی است و در نهایت قرن بیست و یکم از بین خواهد رفت و جای خود را به زبان عامیانه خواهد داد که مفردات بیگانه وارد آن شده اند. این مساله باعث شد که اهل کوفه و دانشگاه کوفه دانشکده آموزش پایه را تاسیس کنند که فارغ التحصیلان آن معلمانی با مدرک فوق لیسانس هستند و متخصص آموزش کودکان از مهد کودک تا کلاس سوم مرحله متوسطه می­باشند. ما اگر این برنامه را با نسل جدید اجرا کرده و سخن گفتن به زبان عربی فصیح و به شکل صحیح را به آنها یاد بدهیم می­توانیم به استمرار این زبان و بازگرداندن حیات به آن امیدوار باشیم.
وی ادامه داد: این دانشکده شامل دو بخش است، بخش زبان عربی و بخش قرآن کریم، زیرا همان طور که می­دانید لغت عربی و قرآن کریم هردو نگهبان امین برای حفظ سلامت زبان عربی هستند. همچنین بخش خاصی برای برای تربیت مربیان متخصص ورزش کودکان ایجاد کردیم و  در این بخش، بر روش تکلم صحیح و درست مربیان زن تمرکز کردیم زیرا این بخش اختصاص به زنان دارد و فقط مربیان خانم هستند که برای امر حضانت و آموزش مهد کودک در این بخش تربیت می­شوند و تلاش ما بر این بوده که این مربیان نیز از سلامت گفتاری زبان عربی فصیح و قرائت صحیح قرآن کریم بهره مند باشند تا این زبان را با امانتداری به کودکان منتقل کنند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۰۱۰۳۴۲۱۵۹۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.