دانش آموزان ساعت بیولوژیکی بدن خود را تنظیم کنند

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران گفت: توجه به ساعت بیولوژیکی بدن (از غروب تا طلوع آفتاب) سبب می گردد اشخاص به ویژه دانش آموزان هنگام صبح به موقع و به راحتی از خواب بیدار شوند.دکتر سیدضیاءالدین مظهری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ساعت بیولوژیکی یا ساعت تنظیم کننده کشیک آنزیم ها، با غروب آفتاب آغاز و تا طلوع آفتاب روز بعد ادامه می یابد.

وی افزود: در هنگام خواب هورمون ها و آنزیم هایی در بدن فعال می شوند که به بازسازی، ترمیم، سم زدایی و آماده کردن بدن برای یک روز پرفعالیت، آماده کردن روده ها برای دفع مواد زاید و دفع سموم محلول در آب از طریق ادرار می پردازند و این روند تا زمانی که هوا روشن نشده است، ادامه می یابد. به این هورمون ها، هورمون های زمان استراحت گفته می گردد.

مظهری یادآور شد : ۷۰ درصد انرژی که بدن برای انجام این امور نیاز دارد، از طریق منابع چربی ذخیره شده بدن و ۳۰ درصد از منابع قندی تامین می گردد؛ به همین سبب اشخاصی که دیر می خوابند اغلب گرایش به انباشتگی چربی بیشتر نسبت به اشخاصی که زود می خوابند، دارند.

وی گفت: زمانی که آفتاب طلوع می کند و هوا روشن می گردد، آنزیم هایی مانند آدرنالین فعال می گردد که اشخاص را به جنب و جوش و فعالیت وا می دارد.

مظهری اظهار داشت: اشخاصی که دیر می خوابند و دیر از خواب بیدار می شوند ساختار بدنی آنها ضعیف است و نمی توانند از مواد ذخیره شده در بدن خود به درستی استفاده کنند؛ این اشخاص در معرض خروج مواد معدنی از اسکلت خود قرار می گیرند و زودتر به پوکی استخوان دچار می شوند.

وی گفت: هرچه ساعت خوابیدن دیرتر شود، فرصت طلایی بدن برای ترمیم و آماده کردن بافت ها از دست می رود و درمورد کودکان نیز هورمون رشد کمتری ترشح می گردد و روند رشد قدی در آنها دچار اختلال می گردد.

به گفته مظهری، بهترین زمان خواب برای کودکان و دانش آموزان ساعت ۸ شب است و بهترین زمان برای بیدار شدن آنها ساعت ۶ صبح است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.