دانش جعفری: سفته بازی، مشکل فعلی ارز

بینا- وزیر سابق اقتصاد در دولت نهم، با اعلام اینکه نرخ حقیقی ارز در کشور باید ثابت نگه داشته شود، گفت: برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز باید نرخ اسمی(همان نرخ رایج بازارارز) را متناسب با تغییرات تورم داخلی و خارجی تعدیل شود.

به گزارش بینا، دکتر داود دانش جعفری ، سیاست های صادرات و واردات را مهم ترین عامل تامین کننده ارز اعلام کرد و به ایلنا گفت: وقتی که کشور با کمبود منابع ارزی مواجه است، نباید حجم واردات خود را افزایش داد زیرا که این امر باعث می شود تراز پرداخت خارجی کشور دچار کسری شده و در نتیجه،هم عرضی نرخ ارز با تورم با نوسان های شدیدی مواجه شود.

به گفته وی، برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز حقیقی باید همواره نرخ رسمی را متناسب با تغییرات تورم داخلی وخارجی محاسبه و سپس تعدیل کرد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: اگر بخواهیم نرخ ارز حقیقی را ثابت نگه داریم باید تلاش شود که نرخ تورم را همسان با نرخ تورم کشور مبدا صادرکننده متناسب کنیم.

وی در حال حاضر مشکل فعلی در حوزه ارز مربوط به سفته بازی است گفت: باید به تناسب تورم داخلی و خارجی در این بخش تعدیل صورت می‌گرفت و میل به واردات کاهش می‌یافت.

دانش جعفری تاکید کرد: دولت برای کاهش اثر تورم در ذهن مردم به واردات هجوم برده است واگر می‌خواهیم کشور به سمت تولید برود باید تورم را پائین نگه داریم و قیمت ارز را درست تعیین کنیم.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.