دانلود بی‌سابقه سیستم‌عامل جدید اپل

سایت خبری کامپیوتر ‘ورلد’ امروز اعلام کرد دانلود سیستم عامل ‘مک‌او‌اِس ایکس مانتِین لایِن’ از سایت شرکت ‘اپل’ در مدت ۴۸ ساعت اول انتشار، از مرز دو میلیون بار تجاوز کرده است.

به گزارش ایرنا از کامپیوتر ورلد، شرکت اپل در تاریخ ۲۵ جولای، نسخه به‌روزرسانی مانتین لاین’ را به قیمت ۲۰ دلار روی وب‌سایت خود قرار داد و تنها ظرف دوروز این سیستم‌عامل بیش از دو میلیون بار دانلود شد.

رکورد ۱۱/۲ میلیون دانلود یک نرم‌افزار تنها ظرف ۴۸ ساعت، در طول تاریخ کامپیوتر بی سابقه بوده است. ‘مانتین لاین’ تنها سیستم‌عاملی است که با چنین سرعت سرسام‌آوری توسط کاربران کامپیوترهای شخصی، دریافت و هم اکنون روی ۳ درصد از کامپیوترهای اپل موجود در سراسر جهان نصب شده است.

مانتین لاین نهمین نسل از سیستم‌عامل‌های شرکت اپل موسوم به او اِس ایکس است که برای کامپیوترهای رومیزی و سرور مکینتاش طراحی و عرضه شده است.

در این سیستم‌عامل، ویژگی آی‌چت با ویژگی جدیدی موسوم به مسیجِز جایگزین شده است که امکان ارسال پیغام برای سایر کامپیوترهای مک با سیستم‌عامل لاین مانتین، گوشی‌های آیفن، کامپیوترهای آیپد و دستگاه‌های آیپاد تاچ را که از سیستم‌عامل آی‌او‌اِس ۵ و نگارش‌های جدیدتر آن بهره می‌برند، فراهم می‌کند.

این سیستم‌عامل آخرین نگارش مرورگر سافاری را به همراه تعدادی از ویژگی‌های بسیار پرکاربرد آی‌او‌اِس در قالب برنامه‌های کاربردی مستقل در اختیار کاربران می‌گذارد.

به عنوان نمونه‌ای از قابلیت‌های جدید سیستم‌عامل او‌اِس ایکس می‌توان به ایرپلی میررینگ، شیر شیتس و پاور نپ اشاره کرد. ویژگی ایرپلی میررینگ، امکان نمایش بی‌سیم دسکتاپ کامپیوترهای مک را روی اپل تی‌وی فراهم می‌کند.

ویژگی شیرشیتس در قالب یک دکمه با برچسب شِیر و یک کادر محاوره‌ای با همین نام عمل می‌کند. این دکمه در سافاری و سایر نرم‌افزارهای سیستم به نمایش درآمده و با استفاده از امکانات کادر محاوره‌ای مربوطه امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات را در بین نرم‌افزارهای مختلف سیستم، فراهم می‌کند.

ویژگی پاور نپ امکان همگام‌سازی مک‌بوک‌ایر یا مک‌بوک پرو را در زمانی که در حالت اسلیپ قرار دارند، با قابلیت‌های ابری آی‌کلود، فراهم می‌کند. همچنین امکان دریافت نرم‌افزار اپ‌استور و به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل را فراهم کرده و امکان تهیه نسخه پشتیبان از سیستم‌عامل را با استفاده از ویژگی تایم‌ماشین در اختیار می‌گذارد.

ملزومات سخت‌افزاری موردنیاز برای نصب سیستم‌عامل مانتین‌لاین شامل دو گیگابایت حافظه رم و ۸ گیگابایت فضای هارددیسک هستند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.