دانلود تک آهنگ‌های عاشوراییِ اهالی موسیقی

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

 هر سال و در ایام منتهی به ماه محرم، جمع زیادی از خوانندگان به منظور عرض ارادت به پیشگاه حضرت امام حسین(ع) آلبوم یا تک قطعاتی را با موضوع ایام سوگواری ماه محرم تولید می کنند. این آثار به دلیل نوع موضوعی که دارند مورد توجه قرار می گیرند و در طول ماه های محرم و صفر بیشتر شنیده می شوند. در این بین تک قطعات عاشورایی بسیار متنوع و متعددی هستند که در ادامه به بررسی برخی از شاخص ترین این آثار می پردازیم:

(توضیح: با کلیک روی نام هر یک از قطعات می توانید آنها را دانلود کنید)

کاکا – علی لهراسبی
قطعه «کاکا» ترانه بسیار سوزناکی داشت و «حامد عسگری» به عنوان ترانه سرا بخشی از رشادت های حضرت عباس(ع) را بیان کرده بود. «علی لهراسبی» نیز با همان لحن اندوهگین همیشگی اش توانست به خوبی حس ترانه را منتقل کند. «فواد غفاری» و «مهدی خیرخواهی» آهنگساز و تنظیم کننده این اثر بودند.

غروبا – غلام کویتی پور و احسان حق شناس
حدودا هشت سال پیش و زمانی که «احسان حق شناس» در اوایل دوره حرفه ای خود به سر می برد قطعه ای به نام «غروبا» را با همصدایی «غلام کویتی پور» منتشر کرد. ترانه سرا و آهنگساز این قطعه «مازیار فلاحی» است و تنظیم نیز توسط «امیر توسلی» انجام شده بود.

خواب دیدم – ماهان بهرام خان و هومن سودمند
«هومن سودمند» در سال ۸۹ اولین آلبوم خود به نام «مهره» را روانه بازار کرد و در محرم همان سال قطعه «خواب دیدم» را با همصدایی «ماهان بهرام خان» منتشر کرد. ماهان بهرام خان وظیفه آهنگسازی این قطعه را بر عهده داشت و موضوع آن به اتفاقات پس از واقعه کربلا مربوط می شد.

علمدار حسین – شاهین آرین
«شاهین آرین» در سال ۹۰ قطعه علمدار حسین را اجرا کرد. ترانه سرای این قطعه «حمیدرضا نصراللهی» بود و «فربد یزدانفر» کار ساخت آهنگ و تنظیم را انجام داد.

نشد – علی عبدالمالکی
از زمان آغاز فعالیت حرفه ای «علی عبدالمالکی» تقریبا هر سال یک قطعه از او با موضوع ایام سوگواری محرم منتشر می شود. سال گذشته و در حالی که او دیگر به جمع خوانندگان رسمی موسیقی پاپ پیوسته بود قطعه «نشد» را به مخاطبان خود ارائه کرد. ترانه این قطعه از سروده های «علیرضا مرتضی قلی» بود و علی عبدالمالکی ملودی آن را ساخت. تنظیم ، میکس و مستر نیز توسط «امیر حیدری» انجام شد.

راه کربلا – محسن چاوشی
در کارنامه کاری «محسن چاوشی» قطعات مذهبی متعددی به چشم می خورد. چاوشی در سال ۱۳۸۴ قطعه «راه کربلا» را با ترانه ای از «امیر ارجینی» اجرا کرد. خود او علاوه بر آهنگسازی در کنار «رضا فوادیان» تنظیم این کار را نیز انجام داد. نکته قابل توجه در این قطعه نوع سازبندی و استفاده از سازهایی است که در مراسم عزادارای و سینه زنی از آنها استفاده می شود.

محشر کبری – علی اصحابی
موضوع ترانه «محشر کبری» در مورد شهادت حضرت عباس(ع) است و «علی اصحابی» کار ساخت آهنگ و تنظیم آن را انجام داد. در ساخت این قطعه نیز از سازهای آکوستیک استفاده شده بود.

کربلا – محسن یگانه
قطعه «کربلا» یکی از آثار قدیمی «محسن یگانه» است و اواسط دهه هشتاد و زمانی که او فعالیت های مستقل خود را به صورت جدی پیگیری می کرد تولید شد. محسن یگانه ترانه این قطعه را سرود و مضمون در ارتباط با روز عاشورا است.

قلب محرم  و  موج محرم – بنیامین بهادری و سهراب پاکزاد
حدودا هشت سال پیش و برای اولین بار «بنیامین بهادری» با انتشار قطعات که مضمون عزاداری محرم داشتند به مخاطبان معرفی شد. این قطعات مدتی بعد در قالب یک آلبوم غیررسمی به نام «بوی محرم» دست به دست چرخید و نهایتا در سال ۸۵ او اولین آلبوم رسمی خود را منتشر کرد. این خواننده سال گذشته به همراه «سهراب پاکزاد» دو قطعه به نام های «قلب محرم» و «موج محرم» را منتشر کرد. آنها ملودی این دو قطعه را ساختند و ترانه ها از سروده های «فرید احمدی» بود. «علی پاکدامن» نیز کار تنظیم ، میکس و مستر را بر عهده داشت. گفتنی ست برای قطعات قلب محرم و موج محرم دو کلیپ به کارگردانی «مستانه مهاجر» ساخته شد.

خاموش – غلام کویتی پور
«غلام کویتی پور» یکی از خوانندگانی است که در زمینه مداحی نیز فعالیت می کند و آلبوم های خوبی با موضوع عاشورا تا کنون منتشر کرده است. قطعه «خاموش» با صدای او که از آلبومی به همین نام برگرفته شده بود بسیار مورد توجه قرار گرفت. آهنگساز و تنظیم کننده این قطعه «فرزین قره گزلو» بود و ترانه آن نیز توسط «میثم یوسفی» نوشته شد. آلبوم «خاموش» در سال ۱۳۸۸ منتشر شد.

باغ و بهار – امیرحسین مدرس
«باغ و بهار» در اصل یکی از نوحه های قدیمی است که در آلبوم «ماه نی» با صدای «امیرحسین مدرس» بسیار مورد توجه قرار گرفت. آهنگسازی و تنظیم تمامی قطعات آلبوم توسط «حمیدرضا صدری» انجام شده بود. امیرحسین مدرس در سال ۱۳۸۵ آلبوم «ماه نی» را ارائه کرد. در این آلبوم که ۱۲ قطعه داشت از اشعار و نوحه های قدیمی تهران استفاده شده بود که همگی در رثای سالار شهیدان(ع) و بیان واقعه عاشورا بودند.
موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.