داوداوغلو : روابط ایران و ترکیه بخوبی به پیش می رود

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، داود اوغلو این مطلب را در گفت و گوی اختصاصی با شبکه خبری ‘ان.تی.وی’ که بطور زنده پخش شد، در پاسخ به سووالی در خصوص انتقادهای برخی از نمایندگان مجلس ایران و مقامات عراقی از مذهب گرایی در سیاست خارجی ترکیه عنوان کرد و گفت: ترکیه هیچگاه چنین رویکردی را در سیاست خارجی خود نداشته و نخواهد داشت و شیعیان چه در ایران و چه در عراق را برادران مسلمان خود می داند.

او گفت: ترکیه هیچگاه به مساله سوریه از بعد مذهبی نگاه نکرده و نگاه ترکیه انسانی است و ترکیه در مساله سوریه مشورتهای زیادی با ایران داشته است و روابط تهران و آنکارا مبتنی بر اعتماد متقابل ادامه دارد.

داوداوغلو برگزاری مذاکرات هسته ای در استانبول را نشانه ای از حسن اعتماد متقابل بین دو کشور خواند و گفت: مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱+۵ با تلاشهای تعیین کننده ترکیه از سرگرفته شد.

او در خصوص تحولات عراق گفت: آنچه که در عراق دیده می شود، تضاد مذهبی نیست، بلکه مساله تقسیم قدرت است.

داود اوغلو در خصوص نزدیکی ترکیه به مدیریت منطقه کردستان عراق و دوری از دولت مرکزی بغداد گفت: چنین چیزی مطرح نیست و ترکیه برخورد مساوی با برادران شیعه و سنی، کرد و ترکمن عراقی دارد و خواهان حفظ تمامیت ارضی عراق است.

وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص تحولات سوریه نیز خواستار موضع گیری جدی سازمان ملل شد و گفت: ترکیه بیش از اینکه به موضوع برکناری و یا ادامه اقتدار دولت ‘بشار اسد’ بیندیشد، خواهان تحقق خواسته های مشروع مردم سوریه است.

خاورم/۲۰۱۱**۲۳۰**۱۶۰۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۲۴۳۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.