داوران دومین جایزه‌ دکتر مجتبایی کار خود را آغاز می‌کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، جایزه‌ دکتر فتح‌الله مجتبایی هر ساله به بهترین رساله دکتری حوزه زبان و ادبیات فارسی و ادیان وعرفان اهدا می‌شود. آذر ماه سال جاری دومین دوره این جایزه در مرکز فرهنگی شهر کتاب اهدا خواهد شد.
 
علی‌اصغر محمدخانی، دبیر جایزه‌ دکتر فتح‌الله مجتبایی، با اعلام این خبر افزود: تاکنون چند رساله‌ دکتری به دبیرخانه‌ این جایزه رسیده است و علاقه‌مندان تا بیستم شهریور ماه می‌توانند رساله‌هایی را که در سال ۹۰ دفاع کرده‌‌اند، به مرکز فرهنگی شهر کتاب ارسال کنند.

وی افزود: دکتر فتح‌الله مجتبایی، دکتر ضیاء موحد، دکتر حسین معصومی‌همدانی، دکتر غلامرضا خاکی و دکتر محمد دهقانی اعضای هیئت بررسی پایان‌نامه‌ها هستند که به زودی کار بررسی رساله‌ها را آغاز می‌کنند.

محمدخانی به مضامین رساله‌ها اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد رساله‌‌های دکتری ارسالی به دبیرخانه‌ جایزه، در سال گذشته و سال‌جاری درباره‌ مولوی و آثار مولاناست و این امر نشان می‌دهد که وزارت علوم، دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی باید درباره‌ رساله‌های دکتری برنامه‌ای جامع و علمی تدوین کنند تا در حوزه‌هایی که کمتر تحقیقات جدی وجود دارد و کمبود احساس می‌شود، شاهد تحقیقاتی درباره‌ شاعرانی چون سعدی، جامی، عبید زاکانی و موضوعاتی چون ادبیات معاصر فارسی و ادبیات تطبیقی باشیم و رساله‌های دکتری به مسائلی که نیاز داریم سوق داده ‌شود. به نظر می‌رسد در دهه‌ گذشته توجه فراوانی به مولانا و آثارش شده و دیگر حوزه‌ها مورد توجه کمتری قرار گرفته‌اند.

معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب زمان برگزاری اهدای دومین دوره‌ جایزه‌ دکتر مجتبایی را هفته‌ آخر آذر ماه امسال اعلام کرد و افزود که انتشارات هرمس رساله‌های برگزیده را به صورت کتاب منتشر می‌کند و کتاب مقالات برگزیده‌ اولین دوره، در پاییز سال جاری منتشر خواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.