داوران دو تابعیتی جشنواره فیلم فجر

 

ممتاز نیوز – علی معلم گفت: باید تصمیم بگیریم که جشنواره سال آینده یا تعطیل شود و یا از همین امروز یک تصمیم بالادستی در سطح کلان دولت مطرح شود. داوران دو تابعیتی جشنواره فیلم فجر را پی می گیریم.
به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس، دهمین قسمت از ویژه برنامه سینمایی «هفت» به مناسبت سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، شب قبل سه شنبه ۱۹ بهمن ماه با اجرای بهروز افخمی روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
علی معلم، منتقد سینما میهمان این برنامه بود و درخصوص سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: این وضعیت نابسامان ساختاری جشنواره است که هر سال همه کسانی که جایزه می گیرند و جایزه نمی گیرند ناراحت اند. کسی که تشویق می گردد به همان اندازه نگران و مضطر است که کسی که تشویق نشده است.
علی معلم افزود: باید تصمیم بگیرم که جشنواره سال آینده یا تعطیل شود و یا از همین امروز یک تصمیم بالادستی در سطح کلان دولت مطرح شود. چون دوستانی که در وزارت ارشاد می باشند، تازه کار می باشند و بعید می دانم وزیر تازه با جشنواره فیلم فجر آشنایی داشته باشد! داوران دو تابعیتی جشنواره فیلم فجر را بررسی می کنیم.
علی معلم با بیان آنکه این کابوس تقصیر کیست ادامه داد: این مکانیزم غلط مقصر است که مسبب این اتفاق است. جشنواره فجر با پول مردم و اموال عمومی برگزار می گردد و لذا سایرین باید نسبت خود را با جشنواره فیلم فجر تعیین کنند و پاسخگو باشند. جشنواره تعریف دارد، داوری تعریف دارد. درصورتی که ما این دعوا را شخصی می کنیم. مکانیزم غلط کار را به اینجا می رساند که ۴۴ فیلم را در مدت کوتاه می خواهند داوری کنند. فیلمهایی را در جشنواره امسال دیدیم که در جشنواره آغوزتپه هم نشان نمی دهند! گویا داوری ها دوبین است. بازیگر در یک فیلم خوب است، همان بازیگر در فیلم دیگر کاندید شده است!
علی معلم منتقد سینما گفت: مکانیزم غلطی بوده است که به یک نفر اجازه می دهد در هیئت داوران اعمال نظر کند، یا نظر دیگری اجرایی شود. شما در کجای دنیا دیده اید، یک نصفه شب کنفرانس خبری بگذارند؟ خبرنگار خواب، خسته و ناراحت که خصوص ساز ناراحتی ها می گردد. ماشالله با پول بیت المال که خوب جشنواره می گردید، ببینید اصول برگزاری جشنواره در دنیا را.
علی معلم افزود: یکبار در جشنواره فجر روی سن برنده را تغییر دادند. درمورد صدا و موسیقی بود که همان جا تصمیم می گرفتند، به طور مثال این بچه پر رو است یا در کنفرانسش این حرف را زده است. ما انتقام جو، ریاکار، بی تعریف و غیرمهربان شده ایم! بنظرم از این هیئت داوران بعید نیست و حتی حق دارند که بعضی عوامل را یادشان بروند. به طور مثال همین دو سه سال پیش بود که اصغر را به جای اکبر جایزه دادند! چند سال پیش برای نقش مکمل زن شخص دیگری را دیده بودند و بعد از جایزه دیدند این بازیگر همان بازیگر نیست! سبب چیست؟ اینها همان فرم اولیه ثبت نام و ناقص را مبنای داوری فجر قرار می دهند. داوران دو تابعیتی جشنواره فیلم فجر را پیگیری می کنیم.
علی معلم با بیان آنکه اشتباه و سلیقه درخصوص جوایز قابل اغماض است خاطرنشان کرد: نه درخصوص نامزدها! کاندیدایی مربوط به سلایق نیست. تعریف و معیار دارد. امسال نشان داد که این سیستم ناکارآمد پاسخگو نیست.
علی معلم نهایتا گفت: درقبل شاهد دهها مورد تقلب در آرای مردمی جشنواره بوده ام. مسئله من این است که با شفافیت پیش برویم. اگر می خواهیم همدیگر را متهم نکنیم شفافیت داشته باشیم. رای گیری چرخشی یعنی چه؟ یا اعلام ده فیلم مردمی؟ یک فیلم اول داریم و یک فیلم دوم.
«هفت» در ادامه و در میز نقد آرای داوران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، میزبان سعید قطبی زاده و مسعود فراستی بود.

داوران دو تابعیتی جشنواره فیلم فجر

مسعود فراستی در ابتدا بیان داشت: انصراف ها چقدر بامزه است. این یک حرکت مدنی است. در این سی سال برای اولین بار است که تق همه چیز خورده است؛ تق داوری جشنواره فیلم فجر و کاندیداها و جوایز.
قطبی زاده نیز بیان داشت: برایم جالب است کاندیدهایی انتخاب شده اند که هم کسانی که کاندید شده اند و هم کسانی که نشده اند، به این آرا معترض اند. واقعیت این است که خارج از این استدیو و در میان مردم، راجع به ترکیب داوران حرف زده می گردد. چه معیاری برای انتخاب داوری فیلم فجر وجود دارد که سالهاست فیلم نساخته، سالهاست ایران نیامده، یا سالهاست خارج زندگی کرده است. نتیجه این می گردد که او موسیقی ای را شنیده که در فیلم وجود ندارد. یا جلوه های ویژه ای را دیده که چند قطره باران است. داوران دو تابعیتی جشنواره فیلم فجر را ادامه می دهیم.
سعید قطبی زاده افزود: یک نفر باید در میان این داوران باشد که دفاع کند و حرف بزند. فیلم پوران درخشنده چرا باید کاندیدای بهترین فیلم باشد؟ حمید نعمت الله چرا کاندیدای کارگردانی نشده است؟ چرا حمید فرخ نژاد با بازی بدش در “خوب بد جلف” کاندیدای بازیگری شده است؟ چطور می گردد فیلمنامه «ماجرای نیمروز» را ندیده گرفت؟ چطور می گردد جواد عزتی و هادی حجازی فر را کاندیدای نقش فرعی کرد و مهرداد صدیقیان را کاندیدای نقش یک! سلامی را برای فیلم «خفه گی» نامزد نمی کنند و برای فیلم «گشت ۲» نامزد می کنند! طناز طباطبایی واقعا خوب بود و به عنوان ۵ کاندیدا باید می بود.
در ادامه بهروز افخمی اظهار داشت: می ترسم از این داورانی که در خارج زندگی می کنند. ۵ نفر از داوران تابعیت دوگانه دارند! خب این چطور می تواند به فیلمی علیه منافقین رای دهد؟ احتمالا چون خارج زندگی یا رفت و آمد دارند از ترس مزاحمت های سازمان منافقین جرات نمی کنند به این فیلم رای دهند. در این صورت خطر نادیده گرفتن فیلم ماجرای نیمروز جدا احساس می گردد! از آن جا که مجاهدین خلق در خارج کشور فعال می باشند و چند داور از خارج از کشور تابعیت دارند، این مسئله جدی است.
بهروز افخمی مجری «هفت» ادامه داد: فیلم «بیست و یک روز بعد» را در جایی از جدول اکران ها قرار داده اند که دیده نشود. من فیلم را دیده ام قابل نادیده گرفته شدن نیست و قابل توجه است. ضمن اینکه فیلم در آرای مردمی اول است و خطر حذف ۲۱ روز بعد و تقلب در آرا وجود دارد. داوران دو تابعیتی جشنواره فیلم فجر را از سر می گیریم.
مسعود فراستی در ادامه افزود: یکی از داوران که در خارج هم زندگی می‌کند از من پرسید کدام فیلم خوب است و من گفتم «ماجرای نیمروز» و «ویلایی ها». او به من گفت که نمی‌توانند به ماجرای نیمروز جایزه بدهند. به نظر موج انصراف در دو روز آینده ادامه پیدا کند و این به چالش بزرگی برای این جشنواره فجر ۳۵ تبدیل می گردد.
در ادامه سعید قطبی زاده خاطرنشان کرد: بله و طبیعتا نتیجه اش این رسوایی است که خود کاندیدا انصراف می دهد چون نمی خواهد در این فاجعه حضور یابد.
سعید قطبی زاده ادامه داد: سوالات بزرگی درخصوص این شکل برگزاری جشنواره وجود دارد. چرا فیلم ها به شکل کامل ارائه نمی شوند؟ چرا تعداد فیلم های بخش مسابقه ثابت و معین نیست؟ چرا این شایعات خارج می آید که فلان فیلم را تیزرش را دیده اند نه خود فیلم را! نتیجه اینکه حضور در بخش مسابقه بی ارزش شده است و به راحتی سیمرغ می دهند که امروز در هر خانه ای یک سیمرغ فیلم فجر است.

باز نشر: خبرها ایران و جهان ممتاز نیوز
تاریخ انتشار یافتن خبر: ۸ February 2017 | 2:09 pm

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.