با حضور هیاتی متشکل از پنج تن؛
داوران فیلم های مستند جشنواره فیلم مقاومت معرفی شدند
داوران فیلم های مستند بخش سینمای ایران جشنواره مقاومت و دفاع مقدس معرفی شدند.
تاریخ : جمعه ۲۴ شهریور ساعت ۱۸:۴۳
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت؛ هیاتی متشکل از پنج تن از هنرمندان و کارشناسان سینمایی و فرهنگی مسئولیت داوری و ارزشیابی بخش آثار مستند سینمای ایران را بر عهده دارند.
بر پایه این خبرآقایان: قاسم بخشی، مصطفی دالایی، احمد ضابطی جهرمی، شهاب الدین عادل، ابراهیم فیاض پنج عضو تیم داوری فیلم های مستند سینمای ایران را تشکیل می دهند. ۲۴ عنوان اثر مستند به بخش مسابقه این دوره جشنواره راه یافت.
در این خبر آمده است: قاسم بخشی متولد:۱۳۴۰ از شهرری و دارای کارشناسی کارگردانی سینما و کارشناسی ارشد رسانه است . وی فیلمبردار و کارگردان سر صحنه روایت فتح در دوره دفاع مقدس، مجموعه نسیم حیات، مستند بلند صبح دیگر و نیز، فیلمبردار فیلم سینمایی پدربزرگ، تهیه کننده سریال آواز پر جبرئیل، کارگردان مستند نیمهبلند ترور حقیقت، تهیه کننده و کارگردان مستند نیمهبلند صبح دیگر است.
مصطفی دالایی متولد ۱۳۳۸ تهران دارای کارشناسی فیلمسازی با گرایش فیلمبرداری از دانشکده صداوسیما است. او ساخت مستندهای هفت قصه از بلوچستان، امام فراسوی مرزها، مجموعه برنامههای پرتو حسن را در کارنامه دارد. وی در گروههای مستند جهاد سازندگی در تهیه فیلمهای مستند از روستاها و از ۸ سال دفاع مقدس در سمت فیلمبردار، کارگردان و تدوینگر و تولید مجموعههای مستند تلویزیونی، روایت فتح حضور داشته است.
احمد ضابطیجهرمی متولد: ۱۳۳۰جهرم دارای دکتری پژوهش هنر با گرایش هنرهای دراماتیک شاخه سینما و تلویزیون است
و بیش از سه دهه فعالیت در مستندسازی و ساخت بیش از ۳۰ فیلم از جمله نخل درخت زندگی، کشتی کویر، موسیقی فولکلور شمال ایران، قهرمانی، یوز ایرانی، ایران در یک نگاه کوتاه، گور بومی ایران و چندین مجموعه مستند تلویزیونی را در کارنامه دارد.
شهاب الدین عادل متولد: ۱۳۳۳ دزفول دارای دکتری پژوهش هنر در گرایش هنرهای نمایشی است. عکاسی فیلمهای سینمایی چون باشو غریبه کوچک، بازمانده، دختری با کفشهای کتانی، دختران خورشید، گاوخونی، ازدواج به سبک ایرانی، ستاره دنبالهدار و ساخت مجموعه مستند جندیشاپور، مدرس رشتههای هنری سینما و عکاسی، محقق و پژوهشگر سینما، تألیف کتابهای سینمای قومپژوهشی، عکاسی فیلم، تحولات معاصر در مفهوم زمان سینمایی، منتقد و مترجم سینمایی، برگزاری نمایشگاههای انفرادی عکس، سه دوره برگزاری نمایشگاه انجمن عکاسان سینمای ایران را در کارنامه اش دارد. وی سرپرست دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر، عضو هیأت موسس انجمن عکاسان سینمای ایران، عضو شورای چندرسانهای فرهنگستان هنر ایران است.
ابراهیم فیاض متولد: ۱۳۴۲کازرون دارای تحصیلات دانش آموخته حوزه تا خارج، کارشناسی جامعه شناسی و ارشد مردم شناسی از دانشگاه تهران و دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) است. نگارش کتابهای ایران آینده به سوی الگویی مردم شناختی برای ابرقدرتی ایران، جامعهشناسی معرفتی ادبیات و ارتباطات، سیاست، دین و فرهنگ، مطالعهای بین رشتهای، شناخت و تحلیل قیام عاشورا، تعامل دین، فرهنگ و ارتباطات: نگاهی مردم شناختی، مهندسی فرهنگ عمومی، رهیافتهای نظری، مردمشناسی دینی توسعه در ایران، مردمشناسی تاریخی شناختی علم در ایران از جمله آثار اوست. وی مدرس دانشگاههای تهران، امام صادق (ع)، باقرالعلوم (ع) و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، عضو شورای فرهنگ عمومی کشور است
***رضا حیدرنژاد: نباید نگاه کلیشه ای به سینمای جنگ داشته باشیم
رضا حیدرنژاد معتقد است: سینمای دفاع مقدس مانند ساید جریان های فیلمسازی افت و خیزهای زیادی داشته است و در سالهای بعد از جنگ که سال های اوج شکوفایی این سینما بود فیلم های فاخری را از خود برجای گذاشت. اما به مرور زمان به دلیل نگاه کلیشه ای با افتی در سینمای دفاع مقدس روبرو شدیم.
وی درگفتگو با روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت افزود: در کل باید به سینمای دفاع مقدس بیشتر پرداخت و توجه داشت که سینمای جنگ جای سرمایه گذاری بیشتری توسط مسئولین امر دارد.این کارگردان همچنین، در مورد اینکه این ژانر در جذب مخاطب تا چه اندازه موفق بوده است گفت: در برهه ای از زمان موفق بوده است اما بعد از اینکه رو به سمت گیشه آورد و نگاه قهرمان سازی به خود گرفت تا حدودی در جذب مخاطب فاصله گرفت. باید توجه داشت امروزه اگر ژانری بخواهد در زمینه جذب مخاطب موفق باشد باید نوع آوری، خلاقیت و شیوه جدید داشته باشد و با زبان تازه ای میدان داری کند.
حیدرنژاد با بیان اینکه هیچ یک از جشنواره های کشور از بدنه سینما جدا نیستند خاطرنشان کرد: چنین جشنواره هایی زمانی نظم می گیرند که کل بدنه سینمای کشور رشد کرده باشد و توجه جدی به ساختار فیلم ها شود.
وی در ادامه افزود: وقتی بدنه سینما قوی باشد می توان شاخه های زیرین آن را هم پرورش داد. این کارگردان با بیان اینکه عوامل بسیاری در رشد، شکوفایی و رونق سینمای دفاع مقدس می تواند موثر باشد گفت: می توان نهاد مستقلی داشته باشیم تا توجه جدی در تولید فیلم ها داشته باشد و این نکته را نیز باید درنظر داشت تا از کارگردانانی استفاده کرد که در این زمینه تبحر داشته باشند.
وی همچنین گفت: امروزه باید تلاش کرد تا سینمای دفاع مقدس جایگاه ویژه خود را همچون سال های آغازین داشته باشد و اطلاع رسانی ها در این زمینه قوی باشد و امکانات لازم در اختیار مسئولین امر قرار گیرد تا بتوانند موفق عمل کنند.
حیدرنژاد در پاسخ به این پرسش که چرا فیلم های دفاع مقدس تا به امروز به جشنواره های خارجی راه پیدا نکرده اند، گفت: به نظرم به دلیل نگاه محدودی است که ما نسبت به این فیلم ها داریم. در ژانر دفاع مقدس باید توجه اصلی ما به نگاه انسانی باشد و نگاهی فرامنطقه ای داشته باشیم و موضوعات ما حاوی پیام ارزش های انسانی باشد.
این کارگردان همچنین در مورد روند فیلمنامه نویسی در این ژانر گفت: باید توجه ما به فیلمنامه نویسی بیشتر باشد و همه فیلمساان دنیا می دانند که بدون فیلمنامه خوب نمی توان فیلم خوبی داشته باشیم. در فیلمنامه هایمان باید به باورپذیری نسبت به جنگ بپردازیم.
حیدرنژاد همچنین خاطرنشان کرد: یک نکته قابل توجه در مورد مساله سینمای جنگ و دفاع مقدس این است که از آنجایی که هرچند سینمای دفاع مقدس در حال حاضر تنها مربوط به جنگ تحمیلی ایران و عراق و فیلم هایی است که در مورد آن ساخته شده اند ولی از آنجایی که تفاوت اصلی این سینما با سینمای جنگ در نوع نگاه فیلمسازان آن است، سینمای جنگ را می توان حتی در مورد فیلم هایی که در مورد جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ساخته شده اند را نیز فیلم های جنگ خواند.
کد خبر: ۴۶۱۷۸
هنر نیوز – آخرین عناوین