داوطلب کاندیداتوری باید از ناحیه حزب یا گروه شناخته شده به مردم معرفی شود

یک کارشناس مسائل حقوقی بر تشکیل حزب یا گروه برای انتخابات ریاست جمهوری و این موضوع که کاندیداها از ناحیه یک حزب یا  گروه شناخته شده  با برنامه‌های مدون به مردم معرفی شوند، تاکید کرد.

هوشنگ پوربابایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره ویژگی های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از لحاظ حقوقی، گفت:  کاندیداها هم از لحاظ قانونی باید شرایط لازم را داشته باشند و مدیر و مدبر و ایرانی الاصل و شرایط سنی را داشته باشند و هم به لحاظ اینکه مقام ریاست جمهوری بعد از مقام رهبری، مقام دوم اجرایی کشور است باید  سابقه اجرایی درستی را داشته باشند.

وی افزود: اینکه اجازه دهیم هر کسی با شرایط عمومی توان ثبت نام را داشته باشد بدون اینکه اساساً برنامه و تخصصی داشته باشد درست نیست و کارآیی لازم را ندارد.  

پوربابایی تصریح کرد: اگر کاندیدایی از ناحیه یک حزب یا  گروه شناخته شده  با برنامه‌های مدون به مردم معرفی شود، مردم می فهمند  که آن کاندیدا  انتخاب آن حزب و آن گروه است؛ در این صورت  اگر در کارنامه اجرایی موفقیت حاصل نکرد مردم اطلاع می یابند  که آنها توانایی معرفی کاندیدای خوب با تخصص لازم و مدون را ندارند.  

وی ادامه داد: اگر کسی به صورت فردی بخواهد در انتخابات وارد شود، باید قبلا تخصصی را داشته باشد و برنامه‌های خود را به مردم معرفی کند.

این وکیل دادگستری افزود: اگر برنامه‌های کاندیدای معرفی شده اجرایی نشود؛ مردم به کاندیدای متبوع حزبش رای نخواهند داد و برای حزب متبوع مصیبتی وارد خواهد شد، در این صورت طبیعی است که توانایی‌های خود را برای به کارگیری برنامه‌هایش به کار خواهد گرفت؛ لذا مشکل ما، مشکل ساختاری است و این که هر کسی در هر جا شرایط عمومی را داشته باشد و خود را کاندید می‌کند یکی از مشکلاتی است که در انتخابات ما با آن روبه رو هستیم.

وی افزود: درست است که هر کاندیدایی شرایط عمومی و اجرایی را دارد اما آیا صلاحیت اجرایی برنامه های ارائه شده اش را هم دارد؟ آیا از تخصص لازم برخوردار است؟

این وکیل دادگستری درباره حقوق شهروندی که داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری باید بیشتر نسبت به اجرای آن برنامه ریزی کنند، گفت: حقوق شهروندی نباید  با حقوق بشر قاطی شود. بشر یک معنای عام  دارد ولی حقوق شهروندی یک معنای خاص را به همراه دارد. اینکه قانون اساسی در فصل سوم راجع به حقوق ملت صحبت کرده یا در قانون احترام به آزادی‌های مشروع مصوبه ۸۳ بیان شده یا  مقرراتی که در قانون آیین دادرسی کیفری یا مدنی وجود دارد یا آیین‌نامه‌ای که رئیس جمهور به عنوان لایحه حقوق شهروندی تصویب کرد و عملا به محاق رفت؛ اگر واقعاً رعایت شود بسیار خوب است اما این ها متاسفانه تنها به عنوان یک شعار مطرح شد و اجرایی نشد.

وی درباره اینکه چه راهکارهایی برای انتخاب درست نامزدهای ریاست جمهوری وجود دارد؟ گفت: اگر ما اعتقاد داریم که کار ساختاری و درست کنیم باید احزاب تشکیل شود. مردم توان پیوستن به گروه احزاب شناخته شده را داشته باشند و احزاب کاندیداهای متعدد را در درون خود معرفی کنند و  توانایی‌های آنها را احراز کنند و از بین آنها یک کاندیدا را به جامعه معرفی کنند و بعد از اینکه کاندیدایی انتخاب شد بدانند که این کاندیدا اولاً در برابر حرف‌هایش باید پاسخگو باشد ثانیاً در برابر مردم و مردم این آگاهی را پیدا کنند اگر این حزب به قول هایش عمل نکرد از آنها روی گردان شوند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.