داوود آزاد؛ نوازنده‌ای که پژوهش‌های خود را با مضراب ساز در آمیخت

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

به مناسبت سالروز تولد داوود آزاد/

امروز چهاردهم مهر سالروز تولد داوود آزاد است، نوازنده‌ای که همت خود را در جستجو و تحقیق در آثار گذشتگان موسیقی گذاشت و در زمره معدود هنرمندانی است که آثار تحقیقی خود را بر پنجه و مضراب ساز پیاده کردند.

به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، داوود آزاد متولد ۱۳۴۲ در ارومیه است. فراگیری ساز تار را از بیست سالگی به طور کاملا خودآموز آغاز کرد و از بهمن سال ۱۳۶۲ رسما به تدریس تار و سه‌تار در تبریز پرداخت.

وی از همان ابتدای فعالیت، همت خود را در جستجو و تحقیق در آثار گذشتگان موسیقی گذاشت و در زمره معدود هنرمندانی است که آثار تحقیقی خود را بر پنجه و مضراب ساز پیاده کردند.

اولین اثر او یادواره استاد بیگجه خانی، مکتب تار تبریزاست. پس از ارائه اولین آلبومش اثری به نام “آی ایشیقی” روانه بازار موسیقی کرد که اجرای قطعات آذری با تار ایرانی است.

آلبوم دیگرش تحقیقی است بر شیوه‌ی تصنیف‌نوازی به نام “در بهار امید” که در این اثر وی پیچیدگی و بیان مینیاتوری موجود در ساز و آواز نوازندگان و خوانندگان قدیم، همچنین شیوه ساز نی‌داوود و آواز قمرالملوک و … را با تار اجرا کرد.

دیگر آلبوم تکنوازی وی “به یاد هرمزی” است. دو البوم دیگر او “نورجان” و “می بی‌رنگی” است که فتح بابی در موسیقی صوفیانه با صدای خود او بر اساس موسیقی اصیل است. داود آزاد بیش از یکصد اجرای متنوع در سطح اروپا و همچنین در هندوستان  از جمله

۶ کنسرت در London Royal Festival Hall اجراهایی در دانشگاه‌های معتبر اروپایی از جمله دانشگاه کمبریج، آکسفورد، لندن، مونیخ …

شرکت در فستیوال های موسیقی همچون World in North , Art in Action , Sacred Voices و برگزار کرده است.

وی همچنین در سال ۲۰۰۴ آلبوم “شمس و باخ” اجرای موسیقی باخ با اشعار مولانا با حال و هوای ایرانی روی بعضی از قطعات پیانویی باخ بی‌آنکه تغییر در اصل ملودی‌ها داده شود، منتشر کرده است که قابل توجه است.

همچنین برنامه‌هایی در دانشگاه‌های لندن و کمبریج، رادیوکانال یک موسیقی کلاسیک اتریش، ژنو، قاهره و … داشته است.
 

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.