داوود اوغلو: استفاده دمشق از سلاح شیمیایی قریب‌الوقوع نخواهد بود

۳۰م آذر ،

noor-6.jpg

وزیر امور خارجه ترکیه گفت، آنکار انتظار ندارد که سوریه در آینده‌ای نزدیک از سلاح شیمیایی استفاده کند اما می‌خواهد تا برای چنین خطراتی خود را آماده کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در یک کنفرانس خبری با “ارکی تومیویا”، همتای فنلاندی خود گفت: از جانب سوریه در آینده‌ای نزدیک هیچ خطر و تهدیدی برای استفاده از سلاح‌ شیمیایی وجود ندارد اما اگر شما سلاح شیمیایی در اختیار داشته باشید و دارای ظرفیت و توانایی موشکی باشید، این خطر وجود دارد.

مقام‌های آمریکایی مدعی می باشند که اطلاعاتی دارند در خصوص اینکه سوریه در مسیر تولید سلاح شیمیایی حرکت می‌کند و اخطار دادند که استفاده از چنین سلاح‌هایی یک خط قرمر است که می‌تواند سبب بروز اقدامات نظامی شود.

این در حالیست که سوریه چنین ادعاهایی را رد کرد، و به نیروهای مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور اخطار داده که برای مقابله با آن‌ها از این سلاح‌ها استفاده می‌کند.

وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به این سوال که اگر اطلاعات ترکیه مواردی دربارهٔ استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را مطرح کنند، گفت، استفاده از این نوع تسلیحات وجود ندارد اما اضافه کرد که تهدید استفاده از موشک‌های بالستیک وجود دارد.

داوود اوغلو همچنین اعلام کرد: فروپاشی رژیم بشار اسد هم‌اکنون بحث زمان است این مساله به جامعه بین‌الملل مربوط می‌شود تا تعیین کند چگونه مرحله گذار را در سوریه تکمیل کند و از بروز فاجعه در این کشور جلوگیری کند.

وی همچنین اعلام کرد که “هیچ حکومتی نمی‌تواند جان سالم به در برد اگر بخواهد علیه مردم خودش به مقابله بپردازد. حکومت‌هایی چون صدام در عراق و اسلوبودان میلوسویچ در یوگسلاوی را شاهد بودیم.”

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: آمریکا و اروپا خواستار عقب‌نشینی و برکناری اسد می باشند اما همچنان نسبت به عقیده مداخله نظامی در سوریه بی‌میل می باشند.

وزیر امور خارجه فنلاند نیز اعلام کرد، مساله طرح مداخله نظامی هم‌اکنون روی میز مذاکره نیست.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.