دبیرخانه دائمی غیر متعهدها راه اندازی شود

معاون بین‌الملل جامعه‌المصطفی با تاکید بر لزوم ایجاد دبیرخانه دائمی غیر متعهدها، گفت: جنبش غیرمتعهدها می بایست همانند سازمان ملل در تحولات جهانی نقش آفرینی کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم‌الهی با اشاره به برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران، گفت:‌ اجلاس غیر متعهد‌ها از ۱۲۰ کشور تشکیل شده و هر سه سال جلسه عمومی آن برگزار می‌شود که بر اساس پانزدهمین  اجلاس در شرم الشیخ مصر، برگزاری این دوره از اجلاس در ایران تصویب شد.
وی با بیان این که این اجلاس دبیرخانه و سازو کار مستقل و سازمان یافته‌ای ندارد، افزود: بر همین اساس، دست‌آورد اجلاس تنها در زمان‌ برگزاری مجمع عمومی کشورها بوده که ابتدا کارشناسان، بعد وزرای خارجه و در مرحله نهایی رؤسای جمهور و مسئولان ارشد حضور می‌یابند و در پایان هم بیانیه‌ای صادر می‌شود.
معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه‌المصطفی با اشاره به تلاش جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل دبیرخانه دائمی این اجلاس گفت:‌ در شانزدهمین اجلاس سران غیر متعهد‌ها، قرار است که دبیرخانه‌ای داشته باشد و تا اجلاس آینده، ساختار جدید آن فعال باشد و در عرصه‌های مختلف سیاسی، ‌اجتماعی، فرهنگی و مسائل امنیتی همکاری مشترکی داشته باشند

تاکید بر بکارگیری ظرفیت های جنبش
وی افزود: ‌جنبش غیر متعهد ها ظرفیت های بالایی دارد که به دلیل نبود ساختار مشخصی، از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است؛ کشور‌های عضو می‌توانند با داشتن بانک و سرمایه‌گذاری مشترک، مبادلات تجاری،‌ اتخاذ واحد پولی مشترک، انعقاد پیمان امنیتی، تبادل علمی، برگزاری نشست‌های علمی، تأسیس دانشگاه‌ها، اعلام موضع مشترک و… نقش مهمی در تحولات جهانی داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم‌الهی با بیان این که همان طور که سازمان ملل در تمامی شئون و عرصه‌های وارد می‌شود، این جبش هم می‌تواند فعال باشد، گفت: امروز شاهدیم که سازمان ملل با گستره وسیع‌ در تمامی جریان‌های کشورهای مختلف حضور فعالی دارد و گاهی از آن استفاده ابزاری نیز شده است؛ دلیل این نقش‌آفرینی نیز وجود دبیر، دبیرخانه، مرکز ثابت و… است.

موفقیت اجلاس تهران و ناکامی نظام سلطه
وی با ابراز امیدواری برای برداشتن گام‌های ارزشمند در راستای فعال‌سازی جنبش عدم تعهد، ادامه داد:‌ علی‌رغم فشار برخی کشورها و نظام سلطه و صرف هزینه‌های سنگین برای ناموفق جلوه دادن اجلاس تهران، شاهدیم که در این اجلاس، ‌تعداد زیادی از رؤسای کشورها و شخصیت‌های برجسته شرکت دارند.
معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه‌المصطفی، وجود بیداری اسلامی را ویژگی شانزدهیمن اجلاس سران کشورهای غیر متعهد دانست و گفت: با توجه به وضعیت بیداری اسلامی، برگزاری این  اجلاس از ویژگی خاصی برخوردار است و با توجه به تحریم‌هایی که علیه ایران تحمیل شده است، اهمیت آن دوچندان شده است.
وی افزود:‌ حضور هیئت‌های مختلف در تهران، دستاوردهای بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران دارد  که نشان می‌دهد این کشور در حاشیه قرار ندارد و هنوز هم قدرت منطقه است و درتحولات جهانی نقش‌آفرینی می‌کند.

مسائل فرهنگی فراموش نشود
حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم‌الهی با بیان این که مسائل فرهنگی نباید در این اجلاس مغفول واقع شود، ادامه داد: دستگاه‌های فرهنگی کشور باید از این فرصت استفاده کنند و تا اجلاس آینده، برنامه‌ریزی‌های فرهنگی داشته باشند که روابط خود را در حوزه علم و فرهنگ با کشورهای عضو مستحکم‌تر کنند و از ظرفیت‌های موجود بهره‌وری کاملی داشته باشد.

لزوم برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و مصر
معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه‌المصطفی با اشاره به حضور محمد مرسی، رئیس جمهور مصر در اجلاس تهران، گفت:‌ بعد از ۳۵ سال قطع روابط ایران و مصر، برای نخستین بار رئیس جمهور این کشور به ایران می‌آید که امید است این حضور، زمینه‌ساز برقراری روابط دیپلماسی دو کشور باشد تا به این وسیله، ارتباط دستگاه‌های عملی و فرهنگی نیز با هم بر قرار شود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.