دبیر انجمن صنایع لبنی در گفتگو با آریا عنوان کرد :دلیل افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی

خبرگزاری آریا- باکری علت اصلی افزایش قیمت شیرخام و محصولات لبنی را کمبود و کاهش ۵/۱۷ درصدی تولید خوراک دام در کشور اعلام کرد.
رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آریا در پاسخ به این سوال که آیا جواب نامه ای که به وزارت جهاد کشاورزی در خصوص حمایت از دامداریها در جهت تامین خوراک و نهاده های دامی ارسال شده بود، داده شد یا نه؟ گفت: در رابطه با نامه ارسال شده در اواخر سال ۹۰ به وزارت جهاد کشاورزی هنوزجوابی به ما داده نشده است.
وی در ادامه افزود: ولی در جلسه ای که با رحیمی معاون اول رییس جمهور داشته ایم  دستور اختصاص اعتبارات لازم برای تامین خوراک دامداریها داده شد.
باکری درباره میزان اعتبارات در نظر گرفته شده نیز اظهارداشت: مبلغ این اعتبارات هنوز مشخص نیست ولی در رابطه با مبلغ اعتبارات معاونت امور دام  وزارت جهاد کشاورزی در این مورد تصمیم گیری خواهد کرد.
دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در ادامه افزود:قرار بر این است تا کمبود شیر تحویلی به کارخانجات یعنی میزان کسری نسبت به ظرفیت و یا تفاوت عرضه و تقاضا کارخانجات را با واردات شیر خشک جبران کنند.
وی همچنین درباره نحوه برخورد با کارخانجات متخلف نیز گفت:در بازرسی که از کارخانه پاک با حضور استاندار و رییس سازمان تعزیرات حکومتی صورت گرفت مدیر عامل این شرکت با ارائه اسناد و مدارک مسند علت افزایش قیمت محصولات این کارخانه را بازگو کرد.
باکری در رابطه با آمار واردات شیر خشک در سال گذشته تصریح کرد:در سال ۹۰ به هیچ عنوان شیر خشک وارد کشور نشده است ولی در بررسی سالهای ماقبل آن آمارها حاکی از واردات ۷ هزار و ۵۰۰ تن شیر خشک در سال است.
وی در ادامه درباره راهکارهای جلوگیری از افزایش قیمتها نیز خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط تحریمی و کمبود نهاده های دامی مورد نیاز دامداریها باید در ابتدای هر ماه جلسه ای در ستاد تنظیم بازار تشکیل شود که در آن با توجه به شرایط همان ماه برای شیر خام نرخ گذاری کرده و عرضه شود.
به گفته باکری انجمن معتقد است با عرضه و تقاضا و شناور شدن قیمتها می توان به قیمت تعادلی رسید.
وی علت کمبود خوراک را ارزان بودن قیمت علوفه نسبت به دیگر اقلام کشاورزی اعلام کرد و اظهارداشت: با توجه به اینکه سایر اقلام کشاورزی مثل میوه جات،دانه های روغنی، غلات و… هر ساله افزایش قیمت دارند در مقابل قیمت علوفه و دیگر اقلام خوراک دام پایین بوده و کشاورزان به دلیل غیر اقتصادی بودن کشت این محصول در طی ۲ سال گذشته رغبتی برای کشت آن از خود نشان ندادند.
وی ادامه داد:همین امر موجب کاهش ۵/۱۷ درصدی تولید خوراک دام نسبت به کل مصرف دامداریها در کشور شد.
وی اظهارداشت: پیش بینی می شود در سالهای آینده به دلیل افزایش قیمت علوفه بیشتر کشاورزان نسبت به کشت علوفه، کنجاله و دانه های روغنی اقدام کنند .

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.