دبیر شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر:اختیار شوراها به تغذیه محدود شده/آیین‌نامه جدید مبهم است

_RFI1775.jpg

دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نشست نقد و بررسی آیین‌نامه جدید شوراهای صنفی دانشگاه‌ها که با حضور دبیران شورای صنفی دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر در ایسنا برگزار شد از مسائلی چون حذف شورای صنفی دانشکده‌ها، حذف امور آموزشی و خوابگاه‌ها از حیطه اختیارات شوراهای صنفی و وجود برخی ابهامات در آیین‌نامه جدید انتقاد کرد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهران حبیبی در میزگرد با انتقاد از حذف شوراهای صنفی دانشکده‌ها در آیین‌نامه جدید، گفت: در آیین‌نامه جدید شورای صنفی دانشکده‌ها حذف شده و هر دانشگاه تنها ۹ عضو شورای صنفی مرکزی دارد، از سوی دیگر در این آیین‌نامه وظایفی مانند تکثیر جزوه، شناسایی دانشجویان برای دریافت وام، امور ورزشی، امور مربوط به سایت و … تعریف شده است؛ اما با وجود حذف شورای صنفی دانشکده، انجام تمام این امور در دانشکده‌های مختلف تنها توسط ۹ عضو شورای صنفی دانشگاه امکان‌پذیر نیست.

حذف امور آموزشی و خوابگاه‌ها از حیطه اختیارات شوراهای صنفی

وی همچنین به حذف مسائل آموزشی و امور مربوط به خوابگاه‌ها از اختیارات شورای صنفی اشاره و بیان کرد: در سال‌های گذشته شورای صنفی می‌توانست کارهای اجرایی و فرهنگی نیز انجام دهد که از حدود پنج سال پیش این کارها به امور صنفی محدود شد؛ این در حالی است که در آیین‌نامه جدید حتی دو بخش مهم آموزشی و خوابگاه‌ها نیز از اختیارات شورای صنفی حذف شده است.

اختیار شوراها به امور تغذیه محدود شده است

حبیبی افزود: در حال حاضر تنها مسئله مهمی که شورای صنفی می‌توانند پیگیری کنند، مسئله تغذیه دانشگاه‌ است که با توجه به پیمانکاری بودن تغذیه به جواب قابل قبولی نیز نمی‌رسیم.

وجود ابهام در آیین‌نامه جدید شوراها

وی با اشاره به لحاظ امکان تشکیل کمیته تخصصی در آیین‌نامه جدید، اظهار کرد: مشخص نشده که این کمیته به چه شکل و در چه زمینه‌هایی می‌تواند تشکیل شود و در آن ابهام وجود دارد؛ در حال حاضر منتظر دستورالعمل اجرایی هستیم و امیدواریم که نحوه تشکیل کمیته در آن ذکر شده باشد تا با تشکیل این کمیته بتوان برخی از این مشکلات را حل کرد.

میزگرد شوراهای صنفی

دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه امیرکبیر همچنین با انتقاد از عدم نظرخواهی از اعضای شوراهای صنفی در تدوین آیین‌نامه جدید، تصریح کرد: از هیچ یک از اعضای شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر در این باره نظرخواهی نشده. از طرفی افرادی که با آنها مشورت شده مناسب نیستند.

شرایط انتخاب اعضا عادلانه نیست

وی در ادامه با انتقاد از اینکه بر اساس آیین‌نامه جدید تایید صلاحیت و شرایط یک فرد برای شرکت در انتخابات شورای صنفی و همچنین تایید انتخاب وی تنها بر عهده شخص معاون دانشجویی دانشگاه گذاشته شده است، گفت: این قضیه باعث می‌شود که یک شخص بتواند از ورود یک نفر به شورا جلوگیری کرده و یا سلیقه‌ای رفتار کند؛ در حالی که پیش از این، تایید انتخابات بر عهده شورای نظارت بر انتخابات، متشکل از نمایندگان دانشجویان و اعضای دانشگاه‌ بود.

حبیبی افزود: همچنین معاونت دانشجویی می‌تواند هر زمانی که خواست شورای صنفی را تعلیق کند و پس از آن تخلفات بررسی شود که این موضوع منطقی نیست.

ابلاغ دستورالعمل اجرایی از سوی وزارت علوم عملی نیست

وی همچنین درباره نحوه ابلاغ دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه، گفت: تابحال دستورالعمل اجرایی توسط شورای صنفی و دانشگاه تعیین می‌شد چرا که شرایط و ضوابط و موقعیت دانشگاه‌ها باهم فرق دارد؛ در حالی که از امسال قرار است دستورالعمل از سوی وزارت علوم ابلاغ شود.

حبیبی ابلاغ دستورالعمل از سوی وزارت علوم را عملی ندانست و اظهار کرد: مشکلات و شرایط دانشگاه‌های مختلف با هم تفاوت دارند و هر دانشگاه شرایط خاص خودش را دارد.

وی افزود: از طرفی در آیین‌نامه آمده است که دستورالعمل اجرایی سه ماه پس از ابلاغ آیین‌نامه، ابلاغ می‌شود؛ اما با وجود اینکه آیین‌نامه در اردیبهشت ماه ابلاغ شده است، هنوز خبری از ابلاغ دستورالعمل اجرایی نیست.

دبیر شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر همچنین از بهداشت و کیفیت تغذیه این دانشگاه انتقاد کرد و گفت: در مورد کیفیت غذا به ما می‌گویند که کار بر عهده پیمانکار است. زمانی که از پیمانکار دلیل را جویا می‌شویم می‌گوید که به میزانی که به ما پول داده می‌شود، هزینه می‌کنیم. از طرفی رییس دانشگاه نیز می‌گوید که سرانه دانشجو که از سوی وزارت علوم داده می‌شود، همین اندازه است. بنابراین هیچکس مسولیت این قضیه را بر عهده نمی‌گیرد.

حبیبی در خاتمه ارتباط کم مسوولان دانشگاه با اعضای شورای صنفی را از دیگر مشکلات این دانشگاه عنوان کرد و افزود:‌ معاونت دانشجویی و آموزشی هیچ جلسه‌ای با ما نمی‌گذارند؛ اما با توجه به اینکه ما زیر نظر معاونت فرهنگی هستیم از آذرماه سال گذشته معاون فرهنگی تنها یک بار با ما جلسه گذاشته است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.