دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با آریا: مصلحت نیست در شرایط فعلی نرخ ارز مرجع را افزایش دهیم

خبرگزاری آریا- دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است افزایش نرخ ارز در شرایط فعلی به صلاح نیست.
ابراهیم نکو دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آریا با بیان اینکه ارز کالانیست که نیاز به بورس داشته باشد، اظهار داشت:  ما باید بپذیریم ارز یک کالا نیست و آن کالایی که در بازار بورس معامله می شود، وارد کنندگان ، همچنین خریداران و فروشندگان آن کالا به دنبال سهام بیشتر و همچنین سود بیشتر هستند و اگر از این موضوع منتفع نشوند دست از این کار خواهند کشید.
نکو افزود: چون ما در ارز هم با چنین پدیده ای روبرو هستیم قطعا راه اندازی بورس ارز باعث بالارفتن و افزایش نرخ ارز خواهد شد. بدین ترتیب ما باید قبل از راه اندازی چنین بورسی  جنبه های مثبت و منفی آن را بررسی کنیم و بعد نسبت به راه اندازی یا عدم راه اندازی آن با توجه به شرایط اقتصادی کشور اقدام کنیم.
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در زمینه مسائل اقتصادی باید اطلاع رسانی دقیق و شفاف صورت گیرد  ، تصریح کرد:  ابتدا باید مزایا و معایب این بورس برای مردم و کارشناسان تبیین و تحلیل گردد و بعد نسبت به راه اندازی اقدام کنیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت باید بگوید با چه مبنایی می خواهد این بورس را ایجاد کند ، گفت: اما در حال حاضر و فی البداهه راه اندازی بورس ارز می تواند تبعات زیادی داشته باشد.
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تجربه نشان داده است که هر موقع وضعیت ارز در شرایط آشفته ای قرار دارد ، دستکاری در نرخ ارز می تواند هزینه بالایی را متوجه دولت کند و جو روانی جامعه را به هم بریزد.
به گفته نکواگر نرخ ارز را افزایش دهیم فاصله بین این دو نرخ مرجع و ورسمی افزایش پیدا خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه  افزایش نرخ ارز باعث بالارفتن نرخ آن در بازار آزاد نیز خواهد شد، ادامه داد: دولت باید یک سیاست مناسب و منطقی ارزی را در پیش گیرد.
به گفته دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در حال حاضر نباید افزایش نرخ ارز مرجع صورت گیرد و با یک کار کارشناسی شده و استفاده از نظرات کارشناسان می توان در زمان دیگری این کار را انجام داد.
نکو با اشاره به اینکه در حال حاضر نباید نرخ ارز مرجع بالارود، اذعان داشت: :مطمئن باشید اگر نرخ ارز مرجع دوباره افزایش پیدا کند،باز هم همین شکاف بین نرخ ارز مرجع و نرخ بازار آزاد ادامه پیدا می کند و نرخ ارز آزاد نیز افزایش می یابد و در حال حاضر اقدام به این کار مناسب نیست.
این مقام مسئول با بیان اینکه باید در یک فضای آرام و کارشناسی شده در مورد ارز و مسائل مربوط به آن تصمیم گیری شود ، اظهار داشت: باید از نظر کارشناسان و اهالی اقتصاد در مورد ارز و سیاستهای مربوط به آن استفاده شود.
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: باید در یک فضای منطقی و کارشناسی شده در مورد نرخ ارز تصمیم گیری شود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.