دبیرخانه دائمی جشنواره تجسمی کودک راه‌اندازی می‌شود

هنر > جشنواره
دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان در اصفهان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، جلیل جوکار دبیر دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان گفت: با توجه به نگاه بنیادینی که به جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان برای شناسایی و شکوفایی استعدادها و برنامه‌ریزی برای آینده آنها وجود دارد، سعی می‌شود با ا یجاد دبیرخانه دائمی فرصتهایی برای کودکان مستعد فراهم شود و برای آموزش آنها برنامه‌ریزی و از آن حمایت شود.

جوکار ادامه داد: جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان در دوره‌های آتی با کیفیت بهتر برگزار خواهد شد و به سمتی می‌رود که توجه به هنر کودک و نوجوان را در بین خانواده‌ها و جامعه افزایش دهد و اهمیت و جایگاه هنر کودک و نوجوان مکشوف و برای جامعه تبیین شود.

دبیر دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت هنر و جشنواره تجسمی کودک و نوجوان برای داشتن نسل خلاق گفت: اگر نیازمند نسل خلاق هنرمندان هستیم باید از پایه‌های دبستان و قبل از آن برای هنر کودک و نوجوان برنامه‌ریزی شود.

متاسفانه درس هنر در مدارس زنگ تفریح تلقی می‌شود و بیشتر معلمان هنر مدارس متخصص هنر نیستند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برنامه‌ریزی کند و زمینه‌ای فراهم شود تا به تربیت خلاقیت، نگاه هنری و سواد بصری در کودک و نوجوان بپردازد.

جوکار با تاکید بر پژوهش در هنر کودک و نوجوان ادامه داد: جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان می‌تواند فرصتی برای پژوهش و بررسی در هنر کودک و نوجوان فراهم کند.

پژوهشگران و روانشناسان هنر می‌توانند درباره آثار کودکان مقالاتی بنویسند که این مقالات و نتایج کنکاش‌ها در زیر ساختهایی مثل تالیف کتاب‌های درسی هنر کودک و نوجوان موثر باشد.

همچنین بررسی هنر کودک و نوجوان می‌تواند نبض جامعه را برای جامعه شناسان و روانشناسان نشان دهد که جامعه در چه سطحی از تعادل روانی قرار دهد.

حتی هنر کودک و نوجوان می‌تواند به عنوان رشته‌ای تخصصی در دانشگاه‌ها مورد مطالعه قرار گیرد و به این حوزه به صورت تخصصی، پژوهشی، علمی و دانشگاهی توجه شود.

دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان با تاکید بر تعامل با نهادهای فعال در زمینه آموزش و هنر کودک و نوجوان افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که مهمترین نهاد در زمینه فعالیت پژوهشی، تالیفی و آموزشی در زمینه فرهنگ و هنر کودک و نوجوان است و آموزش و پرورش به عنوان متوولی آموزشی می‌توانند نقش موثری داشته باشند که ستاد جشنواره با این نهادها مشارکت و تعامل خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: نگاه به هنر کودک و نوجوان باید بنیادین و زیر ساختی باشد به این معنی که هنر برای بالا بردن توانایی ذهنی و فکری و علمی کودکان می‌تواند سر آمد و موثر باشد.

هنرهای تجسمی می‌تواند قدرتهای ذهنی فرد شامل تفکر، تخیل، تجسم، ابتکار و انطباق را پرورش دهد و حتی اگر فردی می‌خواهد در رشته‌های علوم پایه، مهندسی و … نیز فعالیت کند، هنر به او کمک می‌کند.

از سوی دیگر با پرداختن به هنر کودک و نوجوان به هنر درمانی نیز توجه می‌شود تا سلامت روانی جامعه آینده از قبل توسط هنر تامین شود.

بنابراین جشنواره تجسمی کودک و نوجوان با این نگاه زیر ساختی نقش موثری می‌تواند در جامعه داشته باشد.

دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان ۲۶ مهرماه سال جاری در اصفهان برگزار خواهد شد و کودکان و نوجوانان می‌توانند تا ۲۵ شهریور ماه آثار خود را در دو رشته نقاشی و خوشنویسی از طریق سایت جشنواره به نشانی www.koodakart.ir ارسال کنند.

دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان در رشته‌های نقاشی و خوشنویسی و در سه گروه سنی ۶ تا ۸ سال، ۹ تا ۱۱ سال و ۱۲ تا ۱۴ سال مهرماه امسال در اصفهان برگزار می‌شود.

این جشنواره در رشته نقاشی با موضوع‌های «طبیعت بیجان ایرانی»، «پنجره اتاق من»، «شهر رویایی من»، «پروانه‌ها و گل‌ها»، «سیمرغ»، «مترسک»، «کشتی نوح»، «ابراهیم در آتش»، «حضرت سلیمان و هدهد»، «حضرت یونس در شکم ماهی» و در رشته خوشنویسی با موضوع «آزاد» برگزار می‌شود که در رشته خوشنویسی برای گروه‌های سنی ۶ تا ۸ و ۹ تا ۱۱ سال خط تحریری و برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ سال خط درشت در نظر گرفته شده است.

کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۴ سال می‌توانند آثار خود را در قطع A4 و با فرمت JPG تا ۲۵ شهریورماه به سایت جشنواره به نشانی www.koodakart.ir ارسال کنند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.