دبیرکل خانه پرستار: توزیع درآمد در طرح پزشک خانواده عادلانه شود

۲۶ام بهمن ،
ممتاز نیوز: دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه اجرای طرح پزشک خانواده با روند فعلی موفق نخواهد شد، گفت: بایستی محوریت این طرح، رفع نیازهای اساسی مردم بوده و «بیمار محور» باشد. علاوه بر این دخیل کردن گروه‌های مختلف سلامت در این طرح و توزیع عادلانه درآمد بین تیم پزشک خانواده ضروری به نظر می‌رسد.

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اعمال تغییرات و بازنگری نسخه ۰۲ در طرح پزشک خانواده، دربارهٔ جایگاه پرستاران در این طرح عنوان کرد: دیدگاه پزشک‌ سالارانه همه مسائل وزارت بهداشت را متاثر کرده است که در این میان می‌توان به برنامه‌های اعتباربخشی، هیات امنایی شدن بیمارستان‌ها و قانون ارتقای بهره‌وری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه حوزه پرستاری با مشکلات ریشه‌ای روبرو است، اظهار کرد: هر چند در مقایسه با سایر کشورها، از نظر علمی در سطح بالایی قرار داریم، اما آنچه که مردم ما به عنوان دریافت‌کنندگان خدمت از پرستاران انتظار دارند، محقق نمی‌شود و از لحاظ ارائه خدمت دچار ضعف هستیم.

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به اینکه متاسفانه مردم قربانی سیاست‌های نادرست و دیدگاه‌های انحصارطلبانه و پزشک سالارانه وزارت بهداشت می‌شوند، اظهار کرد: در کشورهای اروپایی، نظام ارائه خدمات درمانی، «بیمار محور» است. اگر منافع بیمار دیده شود و سپس منافع گروه پزشکی، قطعا وضعیت بهبود می‌یابد. اما متاسفانه در اینجا ابتدا منافع گروه‌های پزشکی لحاظ می‌شود و سپس منافع بیماران.

شریفی‌مقدم با بیان اینکه طرح پزشک خانواده در کشورهای توسعه یافته تجربه موفقی را پشت سر گذاشته است، عنوان کرد: البته عنوان این طرح در آن کشورها «تیم سلامت خانواده» است که سبب شد از هزینه‌های بهداشت و درمان کاسته شود. این تیم‌های سلامت بیشتر بر روی «پیشگیری» تکیه دارند، بنابراین با تشخیص زودرس بیماری‌ها، از بار مراجعات به بیمارستان‌ها نیز کاسته خواهد شد.

وی ادامه داد: طرحی که اکنون تحت عنوان پزشک خانواده در ایران به اجرا درآمده است با برنامه‌ای که در کشورهای توسعه یافته پیاده شده، متفاوت، است گفت: طرح فعلی پزشک خانواده کمتر بر پایه «پیشگیری» بوده و درمان محور است.

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه پرستاران می‌توانند موثرترین فرد در گروه سلامت باشند، گفت: همچنین درآمدی که ایجاد و توزیع می‌شود با توجه به دیدگاهی که وجود دارد، عادلانه نیست. اگر بنا باشد طرح پزشک خانواده به این شکل در کشور اجرا شود، موفق نخواهد بود مگر آن که محوریت آن بر اساس نیازهای مردم بوده و تمام گروه‌های دخیل در سلامت در این طرح نقش داشته باشند.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.