دبیر جشنواره فیلم فجر: درباره “قاتل و وحشی” تابع قانون هستم

دبیر جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه ظرفیت اکران مردمی این دوره از جشنواره کمتر از ۲۰ در صد دوره‌های قبل است، تاکید کرد که برای نمایش فیلم‌ها در جشنواره تابع قانون است و اگر تنها فیلم رد شده در شورای پروانه نمایش، مجوز این شورا را بگیرد، می‌توان امکان نمایش آن را در بخش “خارج از مسابقه” فراهم کرد.

به گزارش ممتازنیوز، ۷ داور بخش اصلی سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر شامل ساره بیات، محمد احسانی، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سیدجمال ساداتیان و مصطفی کیایی از میان ۵۷ فیلمی که موفق به دیدن آن‌ها شدند، ۱۶ اثر را به عنوان نامزدهای بخش سودای سیمرغ انتخاب کردند.

البته برای جشنواره امسال که هیات انتخاب هم نداشت، ابتدا ۱۱۰ فیلم متقاضی شده بودند و پس از بررسی آن‌ها ۶۲ فیلم برای شرکت در جشنواره و بازبینی توسط داورها حائز شرایط شدند.

هر چند در نهایت فقط ۵۷ فیلم به تماشای داوران رسید، چرا که چند فیلم به دلیل آماده نشدن به جشنواره نرسیدند و فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله هم از سد شورای پروانه نمایش نتوانست عبور کند و هیات داوری اصلا آن را ندیده است.

در بین ۱۶ فیلم راه یافته به بخش «سودای سیمرغ» غیبت برخی فیلم‌ها قابل توجه بود از جمله «چپ، راست» حامد محمدی، به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی که در روزهای گذشته اصلاحاتی هم به آن وارد شده بود. تعداد کمتر فیلم‌هایی که قرار است در جشنواره نمایش داده شود این گمانه‌زنی را مطرح کرده بود که به دلیل کیفیت پایین فیلم‌ها این تعداد انتخاب شده‌اند؛ مسئله‌ای که البته برخی از داورها آن را رد نمی‌کنند اما دبیر جشنواره به نکته دیگری اشاره می‌کند.

 محمد مهدی طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگویی با ایسنا توضیح داد: از آنجا که جشنواره هیات انتخاب نداشت و فقط فیلم‌ها داوری شدند، باید به این نکته توجه کرد که این ۱۶ فیلم آثاری هستند که هر کدام در بخش‌هایی از جشنواره نامزد شده‌اند. در سال‌های قبل هیات انتخاب فیلم‌های واجد نمایش در جشنواره را انتخاب می‌کرد و بعد داورها، کاندیداها را انتخاب می‌کردند که تعداشان همیشه تقریباً همین مقدار بود. در واقع در دوره‌های قبل ممکن بود آثاری را در جشنواره داشته باشیم که در هیچ شاخه‌ای نامزد نمی‌شدند و امسال فقط نامزدها معرفی شده‌اند.

او در پاسخ به اینکه آیا بجز «قاتل و وحشی» که مشکل ممیزی داشته فیلم دیگری بوده که به این دلیل در میان نامزدها نباشد؟ تاکید کرد: اصلا این طور نبوده و بجز همین یک فیلم که اصلاً در اختیار جشنواره قرار نگرفته تا داوران ببینند، بقیه فیلم‌ها توسط هیات داوری دیده شده و هر آنچه در بخش سودای سیمرغ نیست در واقع در سبد انتخاب داوران قرار نداشته است.

وی ضمن تایید این نکته که انتظار می‌رود او به عنوان دبیر جشنواره حامی سینماگران برای نمایش فیلم‌هایشان در جشنواره و عبور از سد ممیزی باشد، در پاسخ به اینکه آیا امکان نمایش فیلم «قاتل و وحشی» در جشنواره وجود دارد یا خیر؟ گفت: اگر پروانه نمایش آن صادر شود ممکن است، چون شرط ما رعایت قانون است و من با احترام به همه فیلم‌ها و همه فیلمسازان عزیز کشورم، آن چیزی که بیش از هر چیز برایم اهمیت دارد رعایت قانون است. اگر قانون این اجازه را بدهد که فیلم در جشنواره نمایش داده شود، حتما با کمال میل و افتخار آن را در بخش خارج از مسابقه به نمایش خواهیم گذاشت ولی مسئله این فیلم در حوزه اختیار من نیست چرا که مسئولیت آن برعهده دوستانی دیگر است و من نمی‌توانم مداخله کنم. همچنین در حال حاضر اطلاعی ندارم که آیا قرار است اتفاق جدیدی (در شورای پروانه نمایش) برای آن بیفتد یا خیر.

طباطبایی‌نژاد همچنین درباره بخش مردمی جشنواره و نگرانی‌هایی که وجود دارد تا با وجود هشدارها و روند افزایشی آمار مبتلایان کرونا «سینما» مورد هجمه قرار بگیرد؟  گفت: آنچه انجام می‌دهیم همه براساس شرایط و اجازه قانون است و غیر از این صورت نمی‌گیرد. ما با رعایت حداکثر پروتکل‌ها کار را پیش می‌بریم و شاید این مثال راهگشا باشد که بگویم سال گذشته در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر، حدود ۹۰۰ هزار قطعه بلیت فقط در شهر تهران فروخته شد ولی امسال سقف بلیت‌هایی که در صورت برپایی بخش مردمی در اختیار قرار می‌دهیم به ۱۲۴ هزار قطعه رسیده و این یعنی کمتر از ۲۰ درصد سال قبل؛ بنابراین ما بر اساس شرایط موجود و اینکه  سینماها با ظرفیت ۵۰ درصد می‌توانند فعالیت کنند کارها را انجام می دهیم، البته برای جشنواره فجر  ظرفیت سینماها را به ۲۵ درصد رسانده‌ایم.

 سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر با نمایش ۱۶ فیلم در بخش اصلی خود از هفته آینده آغاز می‌شود و داورها هم طبق پیگیری ایسنا تقریبا ۸۰ درصد انتخاب‌های خود را انجام داده و برای اعلام نامزدهای نهایی در شاخه‌های گوناگون احتمالا لازم است برخی فیلم‌ها را دوباره ببینند.

آن‌ها در روزهای گذشته خواستار دیدن فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله نیز بودند که با صادر نشدن مجوز نمایش فیلم این اتفاق رخ نداد. یک اتفاق ویژه در این دوره از جشنواره در کنار تمام شرایط خاصی که دارد، به همین فیلم «قاتل و وحشی» برمی‌گردد که در صورت پیدا نشدن راه حلی برای اصلاح و صدور مجوز، احتمالا به فهرست توقیفی‌های سینمای ایران اضافه می‌شود، بخصوص آن که یکی از اعضای شورای پروانه نمایش این فیلم را کنار فیلم «کاناپه» کیانوش عیاری قرار می‌دهد و رفع مشکل آن را نیازمند یک فتوا  می‌داند. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.