دبیر شورای عالی اطلاع رسانی: شوراهای متعدد فاوا در کشور با دستور رهبری ساماندهی شد

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی: شوراهای متعدد فاوا در کشور با دستور رهبری ساماندهی شد

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی گفت:‌ مقام معظم رهبری تنها فردی بودند که می توانستند شوراهای متعدد در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات(فاوا) را در کشور ساماندهی نمایند که این امر با تشکیل شورای عالی فضای مجازی محقق شد.

به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام ‘حمید شهریاری ‘ روز سه شنبه در سومین جشنواره ارزیابی وبگاه های حاکمیتی اظهار داشت:ساماندهی فعالیت شوراها و نهادها متولی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط یک مرجع عالی باید انجام می گرفت و هیچکدام از سران سه قوه نمی توانستند این ساماندهی را انجام دهند و از حدود اختیارات آنها خارج بود و براساس قانون اساسی مقام معظم رهبری ، تنها فردی بودند که می توانستند این شوراها را ساماندهی کنند.

وی با اشاره به ایجاد شورای عالی فضای مجازی با دستور مقام معظم رهبری گفت: ‌ساماندهی فعالیت شوراها با تشکیل شورای عالی فضای مجازی اتفاق افتاد و با حمایت همه فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ،‌این شورا می تواند فعالیت های این حوزه را ارتقا بدهد.

به گفته ی شهریاری گزارش هایی در ۱۰ فصل تهیه و خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شده که فصل چهارم این گزارش مربوط به ضعف و قوت های حوزه فناوری اطلاعات است.

وی یکی از ضعف های حوزه فضای مجازی و فناوری اطلاعات را ‌تعدد نهادهای قانونی سیاست گذار و اجرایی و تداخل فعالیت آنها و فقدان مرجع عالی تصمیم گیری در حوزه اینترنت عنوان کرد.

وی با اشاره به وجود نهادها و شوراهای متعدد تصمیم گیر در حوزه فناوری اطلاعات گفت: ‌کارگروه فاوا در شرایطی ایجاد شد که شورای عالی انفورماتیک ،‌شورای عالی اطلاع رسانی ،‌شورای عالی فناوری اطلاعات ، شورای عالی افتا ، شورای عالی عطف هر کدام در یک نزاع دولتی ایجاد شده بودند و با هم تداخل وظایف داشتند.

وی با بیان اینکه کارگروه فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات )‌ در سال ۱۳۸۸ ایجاد شده و سال آینده فعالیت این گروه تمام می شود،‌ تاکید کرد که ایجاد این کارگروه هم مشکل ساختار کلان ملی را حل نکرد.

وی افزود: دولت نهم در سال ۱۳۸۶ ،‌حکم به ادغام شوراها داد ،‌ولی ادغام صورت نگرفت ، چرا که تصمیم گیری در مورد این شوراها در حدود اختیارات دولت نبود.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی ‌ضعف دیگر در حوزه فناوری اطلاعات را ‌فقدان اطلاعات قابل اتکا ‌درباره وضعیت اینترنت مطرح کرد و افزود: عمده اطلاعات ما از موسسات خارجی است ،‌آنها ما را رصد می کنند و اطلاع می دهند که مردم خوزستان در اینترنت دنبال چه می گردند و یا مردم تهران بیشتر دنبال چه چیزهایی هستند .

شهریاری با اشاره به اینکه مخالف فساد و فحشا هستیم و مخالف اینترنت نیستیم گفت: ‌اگر فساد و فحشا پاک شود ،‌پهنای باند و سرعت بالای اینترنت برکت است ،‌ در غیر این صورت اینترنت مثل دیگ برنجی است که فضله موش در آن افتاده است .

وی حاکمیت اینترنت را ‌یک بحث جدی در دنیا عنوان کرد و گفت:‌ این بحث در مجامع جهانی مطرح است که کشورهای اروپایی در تلاش هستند حاکمیت امریکا بر اینترنت را کم کنند .

وی با تاکید بر لزوم اعمال حاکمیت بر فضای اینترنت در کشورمان ،‌افزود: ما تلاش می کنیم فضای طاهر به جوانان بدهیم که امیدواریم با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بتوانیم در این زمینه گام برداریم .

وی با اشاره به پایین بودن رتبه ایران در اکثر شاخص های فناوری اطلاعات گفت:‌ در برخی موارد حتی شاخص ها نیز تعریف نشده و فقدان نرم افزار و پالایش هوشمند محتوی ( فیلترینگ )‌ از دیگر ضعف های این حوزه است .

به گفته ی شهریاری یکی از مشکلات دولت نهم سرمایه گذاری نکردن در حوزه فناوری اطلاعات سرمایه گذاری بود و در دولت دهم هم تا حال سرمایه به این حوزه نیامده است.

وی ابرازامیدواری کرد در سال آخر فعالیت دولت دهم شاهد سرمایه گذاری در این حوزه باشیم .

وی ناکافی بودن تولید محتوی بومی برای رفع نیازهای داخلی ‌را ضعف دیگر این حوزه عنوان کرد و گفت:‌ هر دو وزارتخانه ای که خود را متولی فناوری اطلاعات می دانستند در این زمینه فعالیتی نداشتند ،‌ چرا که نام و آب در مجوزهای ارتباطات است .

شهریاری، در مورد نقاط قوت حوزه فناوری اطلاعات گفت: قدرت فنی وزارت اطلاعات افزایش یافته و اشراف وزارت اطلاعات بر روی اینترنت و خنثی سازی حملات فنی نیز طی چهار سال اخیر رشد یافته است .

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی طراحی شبکه ملی اطلاعات را گام مثبتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت:دسترسی ۴۶ درصد مردم به اینترنت و ‌‌تاسیس مرکز رسانه های دیجیتال در وزارت ارشاد از دیگر فعالیت مثبت در این حوزه بود .

شهریاری گفت : بر خلاف بحث ماهواره ،‌حوزه های علمیه در برخورد با اینترنت خوب عمل کردند و اینترنت را به نفع خود مصادره کردند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.