دخالت نظامی در سوریه غیرممکن است

جام جم آنلاین: ژنرال ژان فلوره، جمعۀ گذشته با انتشار مقاله ای در روزنامۀ فرانسوی لوموند، نوشت: سوریه ۵۰۰ فروند جنگنده در اختیار دارد و این تعداد دو برابر جنگنده های نیروی هوایی فرانسه است.

رییس سابق ستاد نیروی هوایی ارتش فرانسه، در این مقاله که با عنوان «دخالت نظامی در سوریه ممکن نیست» منتشر شده، افزود: توان نیروی هوایی سوریه هرگز با نیروی هوایی ناتوان رژیم سابق لیبی قابل مقایسه نیست. در لیبی نیروی هوایی فرانسه توانست بدون پشتیبانی آمریکا، در نخستین حملات نیروی هوایی لیبی را به کلی زمینگیر کند. اما نیروی هوایی سوریه بر اساس استراتژی نبرد با اسرائیل طراحی شده و به همین دلیل از آمادگی قابل قبولی برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به سرنگونی جنگندۀ ترکیه در تجاوز به حریم هوایی سوریه، خاطرنشان کرد: از کار انداختن نیروی هوایی سوریه، نیازمند به کارگیری همۀ امکانات نیروی هوایی تحت امر آمریکاست، که نیروی هوایی فرانسه بخش بسیار کوچکی از آن را تشکیل می دهد. برای این کار باید همۀ فرودگاه های یونان و قبرس و سایر فرودگاه های خاورمیانه مورد استفاده قرار گیرد که در شرایط کنونی و با توجه به محدودیت های لجستیکی، تحقق آن بسیار دشوار است.

ژنرال فلوره که پیش از این سمت مشاور نظامی میتران، رییس جمهور اسبق فرانسه را نیز عهده دار بوده، در بخش دیگری از این مقاله آورده است: بر خلاف آنچه در لیبی رخ داد، بحران سوریه ناتوانیِ نیروی هوایی فرانسه و کمبود بودجه نظامی و دفاعی این کشور را آشکار کرده است. در سال ۱۹۹۱ و در جریان حملۀ عراق به کویت، فرانسه ۴۵۰ فروند جنگنده را بر ضد نیروهای عراقی به کار گرفت، اما اکنون این تعداد به ۲۵۰ فروند کاهش یافته است. در آن سال ها ۳ درصد از تولید ناخالص ملی فرانسه به بودجه نظامی اختصاص داشت، اما اکنون این رقم به ۱٫۵ درصد تنزل یافته است.

لازم به ذکر است، نشریه فرانسوی لوموند در اوایل جولای گذشته (اواسط تیر ماه) مقالۀ مشابهی را به قلم ژنرال پاتریک گاویر منتشر کرد که در آن آمده بود: «نه تنها نیروهای فرانسوی، بلکه کل نیروهای نظامی اتحادیۀ اروپا، بدون پشتیبانی آمریکا قادر به دخالت نظامی در سوریه نخواهند بود».


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.