دخانیات؛ قاتل یک نفر در هر ۶ ثانیه

سلامت > عمومی– ممتازنیوز:
در هر۶ ثانیه یک نفر در جهان به دلیل ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف و مواجهه با دود دخانیات می‌میرد.

مهندس خدیجه محصلی مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات، در گفتگو با ایسنا، با بیان این که مصرف دخانیات در حال حاضر یکی از بزرگترین عوامل در حال افزایش مرگ و میر در سطح جهان است، اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیارد و سیصد میلیون نفر در جهان مصرف کننده مواد دخانی هستند که از این بین ۸۴ درصد در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

محصلی افزود: استعمال دخانیات عامل بروز یا تشدید کننده بسیاری از بیماری‌های مرتبط از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های ریه، بیماری‌های عفونی، سرطان‌ها، بیماری‌های استخوانی، بیماری‌های مغزی، بیماری‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های کلیه، بیماری‌های چشم، بیماری‌های شنوایی، بیماری‌های دندان‌ها، کاهش ایمنی بدن و ریزش مو است.

در جمعیت‌هایی که استعمال دخانیات در چند دهه اخیر امری متداول است ۹۰ درصد سرطان ریه، ۱۵ تا ۲۰ درصد سایر سرطان‌ها، ۷۵ درصد برونشیت مزمن و آمفیزم و ۲۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین ۳۵ تا ۶۹ سال، ناشی از مصرف دخانیات بوده است.

کارشناس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأکید بر این که اثرات استنشاق تحمیلی دود سیگار نیز کمتر از عوارض ناشی از استعمال دخانیات نیست، گفت: دانشمندان بر این عقیده‌اند که دود محیطی از نقطه نظر سلامت هیچ آستانه مجازی ندارد چرا که نه دستگاه‌های تهویه و نه تمهید جداسازی مکان‌های استعمال دخانیات هیچ کدام بطور کامل هوایی پاک و عاری از آلاینده را فراهم نمی‌کند بنابراین بهترین راه محافظت از آن قرار نگرفتن در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از ۴۰ درصد افراد و تعداد ۷۰۰ میلیون کودک یا به عبارتی نیمی از کودکان جهان در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار هستند.

گفتنی است، هفته جهانی بدون دخانیات با شعار « تبلیغ، ترویج و حمایت از دخانیات ممنوع » از ۴ تا ۱۰ خرداد ماه برگزار می‌شود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.