دختری ۵ ساله دارم که همیشه به دلایل های بیخود قهر میکند من باید چه برخوردی داشته باشم ؟

رضاپور ( تحصیلات : لیسانس ، ۲۷ ساله )

دختری ۵ ساله دارم که همیشه به دلایل های بیخود قهر میکند من باید چه برخوردی داشته باشم ؟

مشاور ( hassan najafi – یکشنبه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ )

بد اخلاقی کودک ممکن است به چند دلیل باشد. لطفاً این موارد را در مورد فرزندتان انجام دهید:

۱٫ در مواقع کم خوابی، خستگی و گرسنگی کودک بد اخلاق می شود، در این موارد، مراقب کودک باشید.
۲٫ مغز بعضی از کودکان از نظر احساسی هنوز رشد کافی نکرده است. به عبارت دیگر مغز فوقانی بعضی از کودکان آنقدر رشد نکرده است که بتواند رفتارهای پرخاشگرانه ی مربوط به مغز تحتانی را کنترل کند. بنابراین سزاوار نیست که چنین کودکی به خاطر رفتارش تنبیه شود. البته از این نظر جای نگرانی نیست. چون مادر با صَرف وقتِ بیشتر برای کودک، در آغوش گرفتن کودک، بوسیدن و خندیدن با او و آرامش و شادی را به طور عمیق نثار کودک کردن، می تواند رشد مغز کودک خود را سریع تر کند.
۳٫ به نیازهای کودک از جمله: ۱٫ نیاز به محرک: محرک هایی مثل صحبت کردن کودک، وسایل اسباب بازی و بازی کردن با کودک و ۲٫ نیاز به مورد توجه قرار گرفتن و سایر نیازهای کودک توجه کنید.
۴٫ هنگامی که کودک دچار احساس های ناگوار و دردناک از جمله ناراحت شدن از کسی، زمین خوردن و یا احساس های دردناک دیگر می شود، از او حمایت کرده و به او کمک کنید تا احساس امنیت کند.
۵٫ کودکان تحت تأثیر رفتار، استرس ها و پرخاشگری های پدر و مادر قرار می گیرند. پدر و مادری که خودشان دچار استرس و ناراحتی هستند، این احساس را به کودکشان منتقل می کنند.
۶٫ امر و نهی کردن دائمی کودک. اگر پدر و مادر دائماً به کودک امر و نهی کنند که این کار را بکن، این کار را نکن، قسمتی از مغز کودک تحریک می شود که موجب ناآرامی و نگرانی او می گردد. برعکس، اگر با خنده و شادی با او گفتگو کنید، با او بازی کنید و او را در آغوش بگیرید، مواد شیمیایی آرامش دهنده در مغز او ترشح شده و باعث آرام بودن، شاد و خوشحال بودن کودک می شود.

مادر عزیز، سن ۵/۵ تا ۶ سالگی سن عدم تعادل است. بنابراین برخی از بداخلاقی ها و قهر کردن های کودکتان اقتضای سنش است ولی انتظار داریم که با توجه به اینکه شش سالش تمام شده رو به بهبود برود. گذشته از این مورد به نظر می رسد چیزی که دختر شما به آن نیاز دارد یاد گرفتن مهارت های اجتماعی و ارزش هایی مثل مهربانی، همکاری، صداقت و غیره است. با معلم مهد صحبت کنید که این جنبه ها را با او کار کنند چون جزء اصول کار مهدکودک ها است و اصولی است که اگر کودک در سنین پیش از دبستان آنها را یاد نگیرد دیگر نخواهد آموخت. همچنین خودتان هم می توانید به کتاب فروشی ها مراجعه کرده و کتاب هایی در این زمینه ها خریداری کرده و با او به صورت نمایش اجرا کنید.
شاد و موفق باشید


مشاوره راسخون / جوانان
بازنشر:ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.