دختر بقالی که اول‌وزیر شد!

۲۰فروردین۱۳،

آرای او چه در باره مسائل داخلی و چه خارجی همیشه قطعی و تغییر ناکردنی بودند. او در یکی از معروفترین سخنرانی هایش در یک کنفرانس حزب محافظه کار اعلام کرد که هیچ تمایلی به تغییر دادن رایش ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران  و به نقل از CNN، سخنگوی او اعلام کرد که او در روز دوشنبه سکته کرده بود.

دفتر اول وزیری بریتانیا اعلام کرد که مراسم تشییع تاچر در کلیسای جامع سنت پل و با تشریفات کامل نظامی برگزار شد و در جمعی خصوصی مراسم مرده سوزانی را برگزار کردند.

تاچر از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ سمت رهبری حزب محافظه کار انگلستان را بر عهده داشت. او را به خاطر شخصیت و منش سیاسی محکمش «بانوی آهنین» خطاب می کردند.

او پس از یک حمله قلبی در سال ۲۰۰۲ از صحنه عمومی کناره گرفت و پی از آن چندین سکته دیگر را نیز پشت سر گذاشت.

او در ماه های آخر زندگیش چندان در مجامع عمومی ظاهر نشد و حتی نتوانست در جشن تولد ۸۵ سالگیش در اکتبر سال ۲۰۱۰ که دیوید کامرون میزبان آن بود حضور یابد.او همچنین نتوانست در سال ۲۰۱۱ در مراسم پرده برداری از مجسمه دوست دیرینش رونالد ریگان در لندن شرکت کند.

او در سال ۲۰۱۲ بستری شد تا توده ای را که در مثانه اش رشد کرده بود جراحی کند.

تاچر تاریخ ساز بود

تاچر کرسی اول وزیری بریتانیا را تنها شش سال پس از این اعتراف به دست آورد که: «گمان نمی کنم در طول حیات من یک زن به سمت اول وزیری بریتانیا برسد.»

طی دوران حکومت او در راس قدرت حکومت بریتانیا، او بر مطلق گرایی اخلاقی و ناسیونالیسم تاکید داشت.

او پس از یک سخنرانی در سال ۱۹۷۶ که در آن گفت «روسها خیال تفوق بر جهان را در سر دارند» از طرف خبرگزاری های شوروی به بانوی آهنین ملقب شد. او بعدها همکاری و ارتباط نزدیکی با رئیس جمهور آمریکا، ریگان برقرار کرد و عقاید محافظه کارانه آنها بسیار به هم نزدیک بود.

اما بریتانیا در پایان بخشیدن به جنگ سرد با تایید تاچر بر میخاییل گورباچف اصلاح گر، تنها کمی قبل از به قدرت رسیدن او نقشی کلیدی را ایفا نمود.

تاچر در دسامبر ۱۹۸۴، درست سه ماه قبل از آن که گورباچف رهبر شوروی شود اعلام کرد: «من از آقای گورباچف خوشم می آید. ما می توانیم با هم همکاری داشته باشیم.»

گرچه او در مورد گورباچف موثر رفتار کرد، اما با موضع گیری علیه اتحاد آلمان شرقی و غربی و فرو ریختن دیوار برلین در طرف اشتباه تاریخ قرار گرفت. اظهارات او دربارهٔ این اتفاق سبب خشم هلموت کول، رهبر وقت آلمان غربی شد.

البته دو آلمان علی رغم مخالفت های اول وزیر بریتانیا در پایان سال ۹۰ متحد شدند.

دختر بقال

تاچر در اکتبر ۱۹۲۵ و در شهر شرقی و کوچک انگلستان، گرنتهام متولد شد. از یک خانواده متوسط پا به عرصه سیاست گذاشت و از این که به عنوان دختر یک بقال معرفی شود احساس افتخار می کرد. او در آکسفورد شیمی خواند، اما بنا به زندگی نامه رسمیش از دوران جوانی درگیر فعالیت های سیاسی بوده و اولین نطق سیاسیش را در سن ۲۰ سالگی انجام داد.

او در سال ۱۹۷۵ در حالی به رهبری حزب محافظه کار انگلستان رسید که در آن زمان این حزب قدرت را در اختیار نداشت.

او چهار سال بعد تاریخ ساز شد و در سال ۱۹۷۹ توانست برای اولین دوره از میان سه دوره ای که سمت اول وزیری انگلستان را بر عهده داشت، به این مقام برسد.

آرای او چه در باره مسائل داخلی و چه خارجی همیشه قطعی و تغییر ناکردنی بودند. او در یکی از معروفترین سخنرانی هایش در یک کنفرانس حزب محافظه کار اعلام کرد که هیچ تمایلی به تغییر دادن رایش ندارد.

«به آنهایی که نفس هایشان را حبس کرده اند تا آن سخنرانی محبوبشان را بشنوند که راه دور زدن و بازگشت از حرفهای پیشینم را طی خواهد کرد بگویم که «اگر دلتان بخواهد دور خواهید زد. این زن تمایلی به دور زدن ندارد.» او بعد از این سخنرانی با تشویق بی امان هم حزبی هایش روبرو شد.

بحران جزایر فالکلند در سال ۱۹۸۲ و در دوران او شکل گرفت و این جزایر سبب شدند تا انگلستان با آرژانتین مدت کوتاهی کارشان به جنگ بکشد. جنگی که خالی از تلفات هم نبود و یک زیردریایی انگلیسی تنها رزم ناو آرژانتینی را غرق کرد تا ۳۵۸ آرژانتینی در این اتفاق کشته شوند.

تاچر در زمان انقلاب ایران اول وزیر انگلیس بود و در تحریماتی که علیه ایران وضع شد نقش داشت. او در اواخر عمر به آلزایمر مبتلا شده بود.
منبع :‌نیمروز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.