دختر خوبی که شاعر است

ایبنا گزارش داد: مجموعه شعر «دختر خوبی که شاعر است» در دو دفتر با عنوان‌های «بدون هیچ منظوری» و «و شعرها دیگر نور ندارند» دربرگیرنده ۶۷ قطعه شعر سپید کوتاه و نسبتا بلنداست.

در دفتر نخست شعرهای نسبتا بلند شاعر و با عنوان‌هایی چون «به من مدال بدهید»، «احساس رنگ دارم»، «بی‌رنگ»، «بازویم سبز است»، «این‌جا زندگی خنده‌دار»، «می‌چکد دست به سر»، «سقوط آزاد است»، «به زور خسته‌ام می‌کند» و «مثل دواتی که از فکرهایم می‌آید بیرون» گنجانده شده است. در مجموع در این دفتر ۴۱ قطعه شعر دیده می‌شود.

دفتر دوم این مجموعه شعرهای کوتاه شاعر را شامل می‌شود که در دو تا چهار سطر سروده شده‌اند. در این بخش ۲۸ قطعه شعر آمده است. «حواسم را بگذارم سر گاز»، «صدا می‌آید»، «حالا شروع شعرم»، «آب می‌رفت هر روز»، «راهی که در کنار شما نشسته»، «به بی‌هوایی رگ‌های زرد»، «کنارتر می‌روی»، «چشم‌هایم را بگذار و بگذر» و «از حقوق آسمانی چیزی نمی‌دانم» عنوان برخی از شعرهای این دفتر هستند.

همه شعرهای این مجموعه بدون عنوانند، اما شاعر در فهرست کتاب، سطر نخست هر یک از شعرها را برای عنوان آن شعر ذکر کرده است.

قطعه شعر شماره ۳۲ از دفتر نخست این مجموعه:
«رنگ‌هایم را می‌کشم تا دیوار
تا سیاه تو که پر از مرد است
بی‌ربط و بی‌شرط
بی‌آسمان که رویم زرد می‌شود
بی ‌زمین پهلویم زیرم حرف
بی لکه
بی سقوط
بی بچه‌ای که سرد می‌شود.»

سپیده جدیری متولد دوم خرداد ۱۳۵۵ در اهواز و دانش‌آموخته رشته مهندسی شیمی (طراحی فرآیندهای صنایع نفت) از دانشگاه علم و صنعت ایران است.وی فعالیت ادبی‌اش را از اواسط دهه ۷۰ خورشیدی آغاز کرد و در همان سال‌ها شعرهای نیمایی، سپید و داستان‌هایش در نشریه‌های ادبی و فرهنگی مختلفی چون «معیار»، «کلک»، «عصر پنجشنبه» و «نگاه نو» به چاپ رسید.

پیش‌‌تر در حوزه شعر دو مجموعه شعر «خواب دختر دوزیست» (۱۳۷۹) و «صورتی مایل به خون من» (۱۳۸۶)، در زمینه داستان کوتاه مجموعه داستان «منطقی» (۱۳۸۰) و در حوزه ترجمه شعر مجموعه شعر «کلاغ» (گزیده‌ای از اشعار ادگار آلن پو/ ۱۳۸۵) از این شاعر و مترجم به چاپ رسیده است. وی همچنین گزیده‌ای از شعرهای خورخه لوئیس بورخس را در دفتری با عنوان «تب بوئنوس آیرس» در دست انتشار دارد.

دفتر شعر «دختر خوبی که شاعر است» در ۱۰۱ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت سه هزار تومان از سوی نشر نگاه منتشر شد.
 

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.