«دختر شینا»، روایت دفاع از منظر خانه است

رییس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم بزرگداشت سردار شهید حاج ستار ابراهیمی و نقد و بررسی کتاب «دختر شینا» اظهار کرد: این کتاب نگاه عمیق خانواده مطلوب ایرانی-اسلامی را تبیین می‌کند و برداشتی دیگر از جنگ و دفاع مقدس است. نگاه کتاب به جنگ نگاه ملموس زمانه است.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: کتاب «دختر شینا» مهمترین بخش نگاه به انقلاب اسلامی را ورق می‌زند و آن نگاه، ساختن مدینه فاضله براساس دین و تربیت فرزندان بر اساس نگاه الهی است.
وی افزود: سبک زندگی ایرانی اسلامی دارای مشخصه‌هایی از قبیل خداطلبی، معادباوری، مسئولیت‌پذیری، و ولایتمداری است که در زندگی این شهید بزرگوار موج می‌زند. در جوانان غربی به دلیل غلبه نگاه اومانیستی، مسئولیت‌پذیری وجود ندارد اما در کتاب «دختر شینا» ایثار و شهادت‌طلبی را به عنوان قلل مسئولیت‌پذیری و سبک زندگی مطلوب می‌بینیم.
خاموشی ادامه داد: اگر کسی امروز بخواهد برای سعادت و تعالی خود روشی را ترسیم کند که دارای هدفی معین و با سربلندی باشد باید خود را به قرآن عرضه کند و مکتب اهل بیت را ببیند. نکته قابل تأمل این است که پدر و مادری چگونه فرزندی را پرورش می‌دهند که دنیا را اصل نمی‌داند و از آن می‌گذرد، چه نظام تربیتی باید باشد که فرزند بپذیرد دنیا مَمَرّ است و نه مَقرّ؛ که این نظام تربیتی قابل توجه است.
این مدیر فرهنگی اظهار داشت: دشمن امروز هجمه‌های نهایی خود را به مرزهای فرهنگی ما معطوف کرده است؛ از این جهت که اگر در این جنگ پیروز نشود باید فرهنگ ما را بپذیرد، فرهنگی خدامحوری که با تأسی به آن می‌توان به مقابله با این هجمه‌های دشمن برخاست.
رییس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: هدف نظام سلطه تغییر سبک زندگی ما به فرهنگی متغایر است که حس مسئولیت‌پذیری را کمرنگ کند. کتاب «دختر شینا» نگاه عمیق خانواده مطلوب ایرانی-اسلامی را تبیین می¬کند و برداشتی دیگر از جنگ و دفاع مقدس است. نگاه کتاب به جنگ نگاه ملموس زمانه است.

«خاطره» مقدمه شناخت جنگ است
مرتضی سرهنگی نیز در این مراسم همچنین با اشاره به وجود روایت¬های «نظامی» و «انسانی» از جنگ افزود: در روایت نظامی، تجربیات حاصل شده از جنگ جمع‌آوری و بعد از پایان یافتن آن تدوین و در دانشکده‌های افسری تدریس می‌شود. این نوع از آثار در نوع خود بی‌نظیر و دارای اهمیت فوق‌العاده بالایی است، تاکتیک‌های جنگی، شیوه جنگیدن، نوع مدیریت در جنگ‌ها و… در این نوع از روایت به وضوح دیده می‌شود و به عنوان یک مجموعه تخصصی کاربرد بسیاری برای نظامیان دارد.
وی کتاب دختر شینا را نمونه‌ای مناسب از روایت انسانی از جنگ دانست و اظهار داشت: به جز یکی دو صحنه که در مورد عملیات کربلای ۵ سخن گفته شده است، صدای گلوله را در متن آن نمی‌شنویم، درست است که این کتاب روایتی از جریان جنگ است اما اثری از گلوله در آن نیست.
مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری ادامه داد: در جریان جنگ یا دچار دوربینی و یا نزدیک‌بینی می‌شویم و کمتر واقع‌بین هستیم اما روایت انسانی جنگ به ما کمک می‌کند که واقع‌بین باشیم و در این مسیر حرکت کنیم. نظام رسانه‌ای درباره جنگ یک نظام تبلیغی است نه تعقلی، و بعد از پایان یافتن جنگ دستور زبان جنگ از تبلیغی به دستور زبان تعقلی می‌چرخد که همین امر ما را از دوربینی و نزدیک‌بینی جدا کرده و به سمت واقع‌بینی هدایت می‌کند.
مرتضی سرهنگی اضافه کرد: «خاطره» نزدیک‌ترین روایت جنگ و مقدمه شناخت جنگ است. در دنیا به موازات اینکه سربازان پیر می‌شوند خاطرات آنها را جمع‌آوری می‌کنند تا از این طریق همواره آنها را زنده و جوان نگاه دارند. در ادبیات جنگ انرژی پایان¬ناپذیری وجود دارد که جامعه با تکیه بر آن می¬تواند مشکلات را حل کند.
وی گفت: غربی‌ها اعتقاد دارند که جنگ، نقطه صفر انسانیت است اما در هشت سال دفاع مقدس، به واسطه آنکه هدف برای رضای خدا و دفاع از اسلام بود، نقطه اوج انسانیت و مسیر تعالی و رشد ایران را شاهد و ناظر بودیم.

دختر شینا نقطه اتصال جنگ و عشق است
سردار حمید حسام در همایش بزرگداشت شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر و نقد کتاب «دخترشینا» افزود: کتاب «دختر شینا» گره‌خوردگی دو موضوع متناقض¬نمای جنگ و عشق را به زیبایی به تصویر کشیده و نگارش این نوع تابلو کار بسیار سختی است. این کتاب حاصل یک مثلث است که در رأس آن قدم‌خیر (همسر شهید) قرار دارد و دو ضلع دیگر را نیز حاج ستار و نویسنده کتاب تشکیل می‌دهند که حلقه متصل‌کننده بین آنها نیز عشقی واقعی است؛ عشقی که جنگ را می¬تاباند و اشراق جنگ است. نویسنده، آینه¬ای را با آینه¬گردانی قدم¬خیر به سوی حاج ستار گرفته و عمق وجود او را به ما نشان داده است.
وی ادامه داد: افراد زیادی برای نوشتن درباره حاج ستار تلاش کردند. نخستین کار در این زمینه نگارش کتاب «کشتی سوخته» در دهه ۶۰ بود که به مرحله چاپ نرسید، در دهه ۷۰ نیز چون می¬خواستند او را در جبهه معرفی کنند موفق نبودند و خود من نیز برای این شهید بزرگوار کتاب «دهلیز» را نوشتم اما چون حلقه مفقوده زندگی وی (همسر شهید) را پیدا نکرده بودم، توفیقی در این زمینه کسب نکردم.
حسام افزود: فراوانی کلیدواژه¬های این اثر «گریه» است، گریه¬ای که تصنعی نیست. هر چه‌قدر در باب ارزش ادبی کتاب «دختر شینا» بحث شود باز هم جای کار دارد. نوع بهره‌گیری از دیالوگ‌ها، تصویرگری فوق¬العاده و دقایق و ظرافت¬های موجود در کتاب باعث می¬شود آن را دوباره و دوباره بخوانیم.
وی در پایان اظهار داشت: نویسنده می¬توانست کتاب را در قالب رمان بنویسد زیرا رمان دست نویسنده را در فضاپردازی باز می¬گذارد. نویسنده این کتاب برای نگارش آن بر روی بند راه رفته زیرا هم صدق امانت داشته و هم پرداخت هنری خوبی را ارائه کرده است؛ چیزی که رمان نویسان غرب آن را «رئالیسم جادویی» و قدمای ما «سهل ممتنع» می¬نامند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.