درآمدهای نفتی هشت سال قبل معادل ۲۰ هزار تن طلاست

۱۷فروردین۱۳،

درآمدهای نفتی دولت های نهم و دهم معادل ۲۰ هزار تن طلا بوده که گویای بالاترین توان اقتصادی دولت های پس از انقلاب است.

زمانی که بحث مقایسه درآمد دولت های گوناگون به میان می آید به سبب آنکه میزان درآمدها بر مبنای قیمت های جاری مورد محاسبه قرار می گیرد ناچار برای مقایسه دقیق توان اقتصادی حاصل از این درآمدها یا باید بر مبنای قیمت ثابت این درآمدها را تعدیل و مقایسه کرد؛ یا براساس یک کالای شاخص معادل سازی انجام گیرد.

در روش دوم معمولا مبنای مقایسه طلاست. با توجه به آنکه مبنای ارزش اقتصادی بدون خدشه محسوب شده و کالایی جهانی است. در ساختار پولی بین المللی اگر چه دلار به عنوان پول بین المللی مبنای مبادلات است ولی زمانی که قیمت طلا در بازار کاهش یا افزایش می یابد به اینگونه استدلال می گردد که افزایش قیمت طلا ناشی از کاهش توان اقتصادی دلاراست، کاهش قیمت طلا نیز به افزایش توان پشتوانه دلار یا همان اقتصاد آمریکا تفسیر می گردد. بر همین اساس می توان گفت در این گزاره ها طلا یک مبنای ثابت ارزش محسوب شده و نوسان در ارزش ارزی مانند دلار شکل می گیرد.

با توجه به این وضعیت اگر برمبنای قیمت روز طلا طی سالهای ۶۰ تا ۹۱ میزان درآمدهای نفتی را به طلا معادل سازی کنیم، درآمدهای نفتی کشور به طور متوسط معادل ۱۷۹۶ تن طلا در سال بوده است. بالاترین میزان معادل طلایی در سال ۸۶ بوده است که ۸۲ میلیارد درآمد نفتی کشور به نرخ روز معادل ۳۶۵۰ تن طلا بوده و کمترین میزان در سال ۶۴ بوده است که ۶ میلیارد دلار درآمد نفتی کشور ارزی معادل ۴۳۳ تن طلا داشته است.

مقایسه توان خرید درآمد نفتی در دولتهای مختلف بر مبنای طلا
سال درآمدهای نفتی
(میلیارد دلار)
(منبع:اوپک)
قیمت هر اونس طلا
(دلار/ goldprice.org)
معادل طلا
برای درآمدهای نفتی
(تن)
جمع دوره
طلا
(تن)
دلار
(میلیارد دلار)
۱۳۶۰ ۱۸٫۶۹ ۳۰۶ ۱۹۰۰ ۸۰۸۸ ۱۰۲٫۷۲
۱۳۶۱ ۲۰٫۲۷ ۶۱۵ ۱۰۲۵
۱۳۶۲ ۱۵٫۷۱ ۴۶۰ ۱۰۶۲
۱۳۶۳ ۱۳٫۰۱ ۳۷۶ ۱۰۷۶
۱۳۶۴ ۵٫۹۰ ۴۲۴ ۴۳۳
۱۳۶۵ ۹٫۴۰ ۳۶۱ ۸۱۰
۱۳۶۶ ۸٫۴۲ ۳۱۷ ۸۲۶
۱۳۶۷ ۱۱٫۳۲ ۳۶۸ ۹۵۷
۱۳۶۸ ۱۶٫۸۳ ۴۴۷ ۱۱۷۱ ۹۷۴۰ ۱۲۳٫۶۰
۱۳۶۹ ۱۵٫۲۸ ۴۳۷ ۱۰۸۷
۱۳۷۰ ۱۵٫۱۸ ۳۸۱ ۱۲۳۹
۱۳۷۱ ۱۲٫۷۷ ۳۸۴ ۱۰۳۶
۱۳۷۲ ۱۳٫۵۸ ۳۶۰ ۱۱۷۴
۱۳۷۳ ۱۴٫۹۷ ۳۸۴ ۱۲۱۲
۱۳۷۴ ۱۹٫۴۴ ۳۸۴ ۱۵۷۴
۱۳۷۵ ۱۵٫۵۵ ۳۸۸ ۱۲۴۷
۱۳۷۶ ۱۰٫۴۸ ۳۳۱ ۹۸۵ ۱۹۶۵۲ ۲۰۶٫۲۷
۱۳۷۷ ۱۶٫۰۹ ۲۹۴ ۱۷۰۱
۱۳۷۸ ۲۵٫۴۴ ۲۷۹ ۲۸۳۸
۱۳۷۹ ۲۱٫۴۲ ۲۸۰ ۲۳۸۱
۱۳۸۰ ۱۹٫۲۲ ۲۷۸ ۲۱۵۱
۱۳۸۱ ۲۶٫۱۲ ۳۱۰ ۲۶۲۳
۱۳۸۲ ۳۴٫۲۹ ۳۶۳ ۲۹۳۵
۱۳۸۳ ۵۳٫۲۱ ۴۱۰ ۴۰۳۹
۱۳۸۴ ۵۳٫۸۲ ۴۴۵ ۳۷۶۴ ۱۹۹۹۶ ۵۷۸٫۳۳
۱۳۸۵ ۶۲٫۰۱ ۶۰۳ ۳۱۹۶
۱۳۸۶ ۸۱٫۶ ۶۹۵ ۳۶۴۹
۱۳۸۷ ۸۱٫۹ ۸۷۲ ۲۹۲۱
۱۳۸۸ ۶۲ ۱۰۸۸ ۱۷۷۳
۱۳۸۹ ۷۴ ۱۴۲۰ ۱۶۲۰
۱۳۹۰ ۱۱۳ ۱۶۵۰ ۲۱۳۰
۵۰ ۱۶۵۰ ۹۴۲

 در بین دولت های فعال طی سالهای مورد اشاره کمترین میزان درآمد طلایی نفت به دولت های سوم و چهارم باز می گردد که سکانداران اقتصاد کشور در دوران دفاع مقدس بودند. درآمدهای نفتی کشور طی سالهای ۶۰ تا ۶۷ معادل ۸۰۸۸ تن طلا بوده است.

در مقابل بیشترین درآمد طلایی نفت در سالهای ۸۴ تا ۹۱ بوده است. یعنی دوران فعالیت دولت های نهم و دهم که در این دوره معادل طلایی درآمدهای سالانه نفتی کشور به رقمی معادل ۲۵۰۰ دلار رسیده و سر جمع آن رقمی معادل ۱۹۹۹۶ تن بوده است. البته در رتبه دوم دولت اطلاحات قرار دارد که معادل طلایی درآمدهای نفتی دوره اصلاحات تنها ۳۰۰ تن کمتر از دولت های نهم و دهم بوده است.

به این ترتیب می توان با یک مبنای ثابت توان اقتصادی حاصل از صادرات نفت کشور را در دوره فعالیت هر یک از دولت ها رتبه بندی کرد و بر همین اساس دستاوردهای اقتصادی هر یک از دولت ها با همین معیار قابل مقایسه است. آیا دستاوردهای دولتهایی که بیشترین توان اقتصادی را در اختیار داشته اند با دستاوردهایی که در کارنامه شان ثبت شده تناسب دارد؟


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.