درباره آزمون TOEFL,IELTS

آیلتس یا تافل (IELTS or TOEFL)

یک سوال رایج این است که در کدام آزمون شرکت کنیم؟ آیلتس یا تافل

برای داوطلبنی که قصد مهاجرت به کشورهای بریتانیای کبیر را دارند (استرالیا، کانادا،نیوزلند، …) کاملا بدیهی است که نیاز به آیلتس جنرال (General Training IELTS ) دارند، جز در موارد و رشته های خاص که گاهی اوقات برای مهاجرت هم نیاز به آیلتس آکادمیک (Academic IELTS) دارند. از مقوله مهاجرت که بگذریم، به موضوع ادامه تحصیل می رسیم. و برای ادامه تحصیل تصمیم برای شرکت در آزمون آیلتس یا تافل یک سوال بزرگ می شود. با توجه به اینکه تافل در دانشگاههای آمریکا از اهمیت بیشتری برخوردار است و آیلتس در دانشگاههای بریتانیای کبیر باید این نکته را نیز بدانیم که اکثر دانشگاهها با معادل سازی نمرات آیلتس و تافل در اکثر موارد نتیجه هر دو آزمون را برای  پذیرش دادن به دانشجویان می پذیرند.

در حالیکه تفاوتهای زیادی در برگزاری این دو آزمون (آیلتس و تافل) می باشد ولی هر دو جزء دسته امتحانات تسلط بر زبان انگلیسی (Proficiency test) می باشند، و تفاوتهای زیادی در نحوه برگزاری آنها می باشند. نکته اول و جالب توجه این است که داوطلبینی که در یکی از این دو آزمون، توانایی کسب نمره بالا و یا مطلوب خود را داشته اند، در آزمون دیگر نیز نمره ای مشابه و در همان حد مورد انتظار آورده اند به عنوان مثال از شاگردان موسسه داوطلبین زیادی در هر دو آزمون شرکت کرده اند و به جرات اعلام می کنم که سطح نمره آیلتس و تافل این داوطلبین کاملا مشابه بوده است. یکی از شاگردان ما که در آزمون آیلتس نمره ۸ گرفته بود در آزمون تافل iBT موفق به کسب نمره ۱۰۸ شد. ( حداکثر نمره در آزمون iBT ، نمره ۱۲۰ می باشد.) و نمونه های بسیار زیادی از این دست که در حوصله این مقاله نمی گنجد. حال با این توضیحات و اطلاع بر این موضوع که کسب موفقیت و نمره قابل قبول در هر دو آزمون به تلاش مشابه و یکسان نیاز دارد، ما در کدام آزمون شرکت کنیم؟

هر دو آزمون در ایران برگزار می شوند ولی امکانات ثبت نام در آزمون آیلتس به مراتب برای داوطلبین راحت تر است. این خود یک نکته مهم برای انتخاب است. زیرا آیلتس توسط سه مرکز (آیلتس ایران، آیلتس تهران، و دانشگاه آزاد) و در سه شهر تهران، اصفهان، و مشهد به طور مرتب در حال برگزاری می باشند. در حالیکه تافل فقط توسط سازمان سنجش برگزار می شود. در سطح آکادمیک و برای ادامه تحصیل اکثر دانشگاههای معتبر دنیا هر دو مدرک را قبول دارند و معمولا سطح نمره آیلتس و تافل را برابر می کنند. مثلا دانشگاهی که آیلتس ۷٫۵ را شرط پذیرش اعلام می کند نمره تافل iBT بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ را شرط پذیرش قرار می دهد. و همانطور که توضیح داده شد برای کسب این نمره در آیلتس و تافل به تلاش یکسان نیاز است و سطح زبان داوطلب نیاز به تغییر ندارد.

باید به این نکته توجه داشت که برخی از دانشگاههای بریتانیای کبیر و کشورهای تابع فقط آزمون آیلتس را شرط پذیرش می گذارند و برخی از دانشگاههای آمریکا فقط تافل را می پذیرند. پس بهتر است که قبل از انتخاب آزمون سری به سایت دانشگاه زد تا از نمره و نوع مدرک اطمینان حاصل کرد.

در پایان برای جمع بندی بهتر است بگویم امروزه بین داشتن آیلتس و تافل فرق چندانی نیست و تمامی مراکز بین المللی هر دو را می پذیرند. پس بهتر است که در انتخاب آزمون حساسیت چندانی نداشته باشیم و با توجه به فاکتورهای مورد نیاز از جمله شرایط پذیرش، در دسترس بودن امتحان، و … و پس از بررسی این فاکتورها بین این دو آزمون یکی را انتخاب کنیم.

تافل و آیلتس چه هستند؟

تافل و آیلتس هر دو آزمونهای تعیین سطح داوطلب در مهارت های چهارگانه زبانی یعنی گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، و نوشتن هستند. هر شخصی در هر جای دنیا که زبان مادری او زبانی غیر از انگلیسی است و در نظر دارد در یک کشور انگلیسی زبان به تحصیلات دانشگاهی بپردازد می بایست توانایی خود را در درک و کاربرد زبان انگلیسی با گذراندن یکی از این آزمون ها اثبات کند – این آزمون ها را چه کسانی طراحی می کنند؟ .تافل را موسسه آمریکایی ای. تی. اس طراحی می کند و آیلتس کار مشترک دانشگاه کمبریج، بریتیش کانسیل، و یک موسسه استرالیایی است – تافل قدیمی تر است یا آیلتس؟ البته تافل. نخستین آزمون تافل در سال ۱۹۶۴ میلادی برگزار شد اما آیلتس در مقام مقایسه پدیده جدیدی است و در سال ۱۹۸۹ ابداع شد – تافل و آیلتس چه تفاوت عمده ای دارند؟ تافل آزمونی است که توانایی داوطلب را در درک و کاربرد انگلیسی امریکایی می سنجد اما در آزمون آیلتس، انگلیسی به عنوان زبان بین المللی سنجیده می شود و بنابراین به عنوان مثال، در قسمت سنجش مهارت شنیدن از لهجه های مختلف انگلیسی استفاده می شود و نه فقط یک لهجه خاص – آیا این آزمون ها فقط برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان است؟ در بیشتر موارد بلی اما برای موارد دیگری مانند مهاجرت به کشور های کانادا و استرالیا آزمون آیلتس ضروری است و برای دریافت بورسیه های تحصیلی، استخدام در مراکز دولتی و یا شرکت های بازرگانی ممکن است کسب حدنصاب امتیاز در تافل از شما خواسته شود – آیا تافل فقط برای ورورد به دانشگاه های آمریکا معتبر است؟ خیر. بنا به وب سایت رسمی ای. تی. اس، شش هزار موسسه در ۱۱۰ کشور دنیا و تقریبا تمام دانشگاه های انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و کانادا برای پذیرش، اعطای بورس تحصیلی، و فارغ التحصیلی نمرات تافل را ملاک قرار می دهند. سایت رسمی ایلتس هم آمار و ارقام مشابهی را در خصوص مقبولیت آیلتس ذکر می کند – نمرات قبولی و ردی در این آزمون ها چیست؟ در این آزمون ها کسب حد نصاب نمره برای ورود به دانشگاه مورد نظر شرط است و مفهوم قبولی و ردی چندان مطرح نیست. به عبارتی دانشگاه های محتلف هر کدام معیار و استاندارد خود را برای گزینش دانشجو دارا هستند و بر این اساس شما باید بدانید دانشگاه مورد نظرتان چه حداقل نمره ای را برای ورود و ثبت نام می پذیرد. به طور کلی نمرات آیلتس از یک تا نه درجه بندی شده اند و برای ورود به اغلب دانشگاه ها نمره آیلتس شما می بایست در حدود ۵٫۵ تا ۷ باشد – اعتبار آزمون ها چه مدت است؟ .نتایج هر کدام از آزمون های ایلتس و تافل مدت دو سال اعتبار دارند – آیا آیلتس چند نوع است؟ بلی. آیلتس به دو دسته جنرال (عمومی) و آکادمیک (دانشگاهی) تقسیم بندی می شود. آیلتس آکادمیک مخصوص کسانی است که قصد تحصیل در دانشگاه را دارند و یا افرادی مانند پزشکان و پرستاران که قصد کار یا ادامه تحصیل در رشته خود در یک کشور انگلیسی زبان را دارند. آیلتس جنرال ویژه مهاجران و کسانی است که می خواهند برای طی کردن دوره های غیر دانشگاهی به یک کشور انگلیسی زبان سفر کنند – آیا آزمون تافل هم دارای انواع مختلف است؟ بلی اما تفاوت آزمون های تافل بیشتر در نحوه برگزاری آن هاست. ابتدا آزمون تافل به صورت کاغذی بود و داوطلبان جواب پرسش ها را با مداد روی روی پاسخنامه علامت می زدند. با پیشرفت تکنولوژی، تافل به صورت کامپیوتری هم رایج شد. اما امروز فقط به صورت های کاغذی و اینترنتی برگزار می شود. مقیاس نمره در هر کدام از این آزمون ها متفاوت است

درباره آزمون IELTS

IELTS یک امتحان زبان انگلیسی است و از اعتباری بین المللی برخوردار می باشد. این امتحان معیاری است جهت سنجش دانش زبان انگلیسی اشخاصی که میخواهند در کشورهای انگلیسی زبان درس بخوانند، کار کنند و یا به آن کشورها مهاجرت نمایند.

امتحان IELTS با همکاری مشترک دانشگاه کمبریج، کنسولگری انگلستان و سازمان IDP استرالیا برگزار میشود. این امتحان از بالاترین و معتبرترین استانداردهای بین المللی جهت سنجش سطح زبان انگلیسی داوطلبان پیروی میکند و چهار توانائی Writing ،Reading ،Listening و Speaking را مورد ارزیابی قرار می دهد.

بسیاری از دانشگاهها در کشورهای مختلفی همچون کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزلند و آمریکا امتحان IELTS را به رسمیت می شناسند. همچنین جهت مهاجرت به کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزلند، داشتن مدرک IELTS الزامی است. تنها در سال ۲۰۰۱ بیش از ۲۰۰،۰۰۰ نفر در سراسر جهان در امتحان شرکت کردند آمار گواه آن است که رشد تعداد شرکت‌کنندگان در این امتحان با قدرت بیشتری نیز ادامه داشته است. در حال حاضر این امتحان در بیش از ۲۷۰ مرکز امتحانی واقع در ۱۱۰ کشور مختلف دنیا برگزار می گردد.

نمرات IELTS

در آزمون IELTS در هر بخش نمره ای مجزا به شر کت کننده داده می شود تا فرد مهارت خویش را در هر بخش به شکل جداگانه محک زند. . نمره هر بخش از امتحان بین صفر تا ۹ می باشد. نمره کلی امتحان با معدل گیری از نمره چهار بخش امتحان محاسبه می گردد.

در مجموع نمره این آزمون از ۹ محاسبه می شود ، که اخذ کنندگان نمره ۱ ( ضعیف ترین ) تا نمره ۹ (قویترترین) فرد را تشکیل می دهد . نمرات دو بخش Listening , Reading نیمی از نمره نهائی را تشکیل می دهد و دو قسمت دیگریعنی Writing و Speaking نیز در نمره نهایی و زمان پذیرش فرد تاثیر به سزایی دارا می باشد.

شرکت کنندگان در امتحان IELTS به طیف وسیعی از سوالات بسیار ساده تا بسیار مشکل پاسخ میدهند در کارنامه IELTS، علاوه بر نمره کلی، نمره هر بخش بطور جداگانه ذکر می شود. تعبیر هر کدام از نمره های صفر تا ۹ مطابق متن صورت می پذیرد:

· Fluent with complete understanding – Expert User – 9

· Full operational command, occasional inaccuracies – Very Good User – 8

· Operational command, occasional inaccuracies – Good User – 7

· Effective command, inaccuracies – Competent User – 6

· Partial command, many mistakes – Modest User – 5

· Limited command, frequent problems – Limited User – 4

· Only general understanding – Extremely Limited User – 3

· Only basic understanding with difficulty – Intermittent User – 2

· No language ability – Non User – 1

· N/A – Did not attempt the test – 0

هر دانشگاه برای پذیرش متقاضیان حداقل نمره ای را مشخص میکند و اکثر آنها حداقل نمره کلی ۶٫۵ را می خواهند بطوریکه نمره هر بخش هم از ۶ کمتر نباشد (البته این قاعده کلی است و هر دانشگاه شرایط خاص خود را دارد). به عنوان مثالی دیگر، برای اینکه حداکثر امتیاز زبان انگلیسی را جهت مهاجرت به کانادا کسب نمایید، باید در هر چهار قسمت امتحان IELTS حداقل نمره ۷ بگیرید.
در روز امتحان ابتدا به سوالات Listening سپس به سوالات Reading و بعد به سوالات Writing پاسخ خواهید داد. تاریخ و ساعت برگزاری قسمت Speaking در روز امتحان به شرکت کنندگان اعلام میشود و معمولا امتحان Speaking از عصر روز امتحان شروع شده و بمدت ۵ روز ادامه می یابد

تمامی مراحل کتبی امتحان باید با مداد نوشته شود و داوطلبان اجازه استفاده از خودنویس یا خودکار را در هیچ مرحله ای از امتحان کتبی ندارند. نتایج امتحان IELTS دو هفته پس از پایان یافتن آزمون Speaking اعلام خواهد شد و کارنامه فقط به شخص امتحان دهنده داده می شود و از طریق تلفن، فکس و یا email قابل دریافت نیست.

کارنامه این آزمون تا دو سال دارای اعتبار می باشد. هر فرد در صورت عدم اخذ نمره مورد نظر در آزمون قادر است مجدد در آزمون های بعدی شرکت کند. تا ۵ کارنامه برای دانشگاهها و موسسات مورد در خواست شما بصورت رایگان توسط دفاتر برگزار کننده امتحان ارسال می گردد، بشرطی که از تاریخ امتحان شما یکماه نگذشته باشد. اگر بیشتر از یکماه از تاریخ امتحانتان سپری شود و یا بیشتر از ۵ کارنامه بخواهید برایتان ارسال بشود، به ازای هر کارنامه باید مبلغی را بپردازید

تافل چیست؟

آزمون تافل ( TOEFL ) توسط سرویس سنجش تحصیلی (ETS) دانشگاه پرینستون (Princeton) برگزار می‌شود.

 این آزمون، مهارت در بخشهای شنیداری، گفتاری، نوشتاری، و درک مطلب انگلیسی را مورد سنجش قرار می‌دهد و برای پذیرش در دانشگاههای آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمره کسب شده در این آزمون جهت پذیرش در این دانشگاهها به مدت دو سال دارای اعتبار می‌باشد.

تافل کتبی و کامپیوتری

از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۸، آزمون تافل فقط به صورت کتبی برگزار می‌شد. شرکت کنندگان پاسخ‌هایشان را روی یک برگه با مداد علامت می‌زدند. در سال ۱۹۹۸ ETC که آزمون تافل را تهیه می‌کند و Sylvan Learning Systems که برگزاری نسخه کامپیوتری تافل را بر عهده دارد، برای اولین بار این آزمون را به صورت کامپیوتری عرضه کردند.

علاوه بر این دو نسخه (کتبی و کامپیوتری)، قرار است یک آزمون کاملاً جدید نیز در آینده نزدیک ارائه شود. این آزمون جدید تفاوتهای زیادی با دو نسخه موجود خواهد داشت. از آن جمله می‌توان به اضافه شدن بخش «Speaking» اشاره کرد. از آنجایی که این بخش تاکنون در تافل مورد سنجش قرار نگرفته است، می‌توانیم انتظار تغییرات بزرگی را در ساختار این آزمون داشته باشیم.

 آزمون کتبی تافل ( PBT )

تافل کتبی یک آزمون زمانبندی شده است که از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

۱- بخش شنیداری

۵۰ پرسش

۳۵ دقیقه

۲- بخش ساختار و نگارش

۴۰ پرسش

۲۵ دقیقه

۳- درک مطلب

۵۰ پرسش

۵۵ دقیقه

آزمون کامپیوتری تافل (CBT)

نسخه کامپیوتری آزمون تافل از بخشهای زیر تشکیل شده است:

۱- بخش شنیداری

۵۰-۳۰ پرسش

۶۰-۴۰ دقیقه

۲- ساختار

۲۵-۲۰ پرسش

۲۰-۱۵ دقیقه

۳- درک مطلب

۶۰-۴۴ پرسش

۹۰-۷۰ دقیقه

۴- بخش نوشتاری

۱ انشاء

۳۰ دقیقه

تافل اینترنتی ( iBT ) چه تفاوتی با تافل کتبی و کامپیوتری دارد؟

آزمون تافل اینترنتی (iBT) بخش جدیدی با عنوان «بخش گفتاری» (یا Speaking) دارد و در مقابل، بخش ساختار (Structure) که در آزمونهای کتبی و کامپیوتری وجود داشت، حذف شده است. گرامر بطور غیرمستقیم در بخشهای دیگر این آزمون مورد سنجش قرار می‌گیرد. سخنرانی‌ها و گفتگوها در بخش شنیداری (Listening) طولانی‌تر شده‌اند و خلاصه نویسی (note taking) نیز دیگر مجاز می‌باشد. در بخش درک مطلب (Reading)، نوع سؤالات متنوع‌تر شده و بعنوان مثال از شرکت کنندگان خواسته می‌شود اطلاعات را طبقه‌بندی کنند و یا جدولی را پر کنند. تایپ کردن هم در بخش نوشتاری دیگر الزامی است.

سیستم امتیازدهی در این آزمون چگونه است؟

سیستم امتیاز دهی در آزمون تافل اینترنتی (iBT) در هر مهارت نمره ۳۰ را حداکثر اختصاص خواهد داد که نهایتا در ۴ مهارت به حداکثر نمره ۱۲۰ خواهد رسید.

 

 

Share

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. Musa.noori:

    سلام وقت تون بخیر
    ببخشید چه مدرکی لازمه واسه آزمون تافل ؟

  2. elhamjaberi:

    جدید ترین تاریخ امتحان tofel ‘IELTS

  3. مهسا:

    خیلی خوب بود.واقعا اطلاعات مفیدی بود.سپاس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.