درباره خواب چه می‌دانید

جام جم آنلاین: دانشتان درباره خواب چقدر است؟ وقتی بیدار می‌شوید احساس کسالت دارید؟ خوب است برای سامان گرفتن خواب و بیداریتان، چند کتاب علمی درباره خواب بخوانید اما پیش از آن، نکته‌های پی ‌آمده را بدانید.

برخی پژوهشگران در تحقیقات تازه‌‌شان معتقدند باور قدیمی هشت ساعت خواب را باید از ذهن‌تان خارج کنید! خواب مورد نیاز برای انسان معمول امروزی حدود شش ساعت است و بیش از آن از عادت، تلقین، تنبلی در بیدار شدن و… نشأت می‌گیرد.

برای داشتن خوابی راحت و کافی طی شش ساعت، از برنامه‌ای مشخص و مداوم پیروی کنید و زمان‌بندی آن‌را تغییر ندهید. وقتی ساعت بدنی خود را تنظیم کنید تا راس ساعتی مشخص بخوابید و ساعتی معلوم حتی روزهای تعطیل بیدار شوید، شب‌ها به بی‌خوابی و بدخوابی دچار نمی‌شوید، روزها کسل و چرتی نخواهید بود، به مقدار کافی استراحت کرده و به سلامت بدن‌تان ضرر نزده‌اید.

از دو ساعت قبل از خواب، خوردن را قطع کرده و آشامیدن را به آب محدود کنید؛ در غیر این صورت انرژی بدن به جای اموری چون افزایش قوای ایمنی و بازیابی توان، صرف هضم غذا شده، بی‌خوابی یا خواب‌های آشفته بیشتر به سراغتان خواهد آمد و پس از بیداری نیز کسل و خسته خواهید بود.

از خواب نامنظم و در ساعات متفاوت بپرهیزید تا مرحله‌ای به‌نام رویای عمیق یا REM را که برای حفظ سلامت، استراحت و بازسازی نیرو مفید است، بهتر بگذرانید.

چرخه خواب الگویی مشخص دارد و در صورت بیداری مداوم در این مرحله، کسل، حساس، عصبی و… خواهید شد.

شاید شما هم تجربه مرحله‌ای از خواب به نام «تماشای رویای شفاف» را داشته باشید، زیرا از این‌که دارید خواب می‌بینید آگاهی دارید و می‌توانید آن را کنترل کنید.

برخی افراد که از کابوس‌های شبانه می‌نالند یا دچار بختک می‌شوند، در این مرحله متوجهند که دارند خواب می‌بینند و برای بیدار کردن خود تلاش می‌کنند. خواب دیدن و رویابینی، حاصل واکنش‌های متعدد خصوصا شیمیایی و فیزیکی در مغز و آزاد شدن انرژی بین نرون‌هاست.

از نظر علمی تعبیر و برداشت و نسبت دادن خواب به واقعیت یا رخدادهای آتی تایید نشده است. پس با خیال راحت، نگرانی از خواب‌های آشفته‌‌تان را کنار بگذارید.

بدن به طور فیزیکی در مراحلی از خواب فلج می‌شود. این کنش طبیعی مغز از آن جهت رخ می‌دهد که حرکت‌ها و هیجانات حاصل از خواب و رویا سبب افتادن و آسیب‌دیدنمان نشود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.