درباره رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیشتر بدانیم

۲۲م آذر ،

بازرسی و گزارش از عملکرد فساد بزرگ مالی، اختلاس بیمه و تخلفات دانشگاه آزاد از مهم‌ترین اقدامات پورمحمدی در زمان ریاست سازمان بازرسی کل کشور است.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی متولد سال ۱۳۳۸ در شهرستان قم است، او ۲۰ ساله بود که دادستان انقلاب خوزستان و احتمالاً ً جوان ترین حاکم شرع پس از انقلاب شد.

در فاصله سال‌های ۵۸ تا ۶۵ و به عبارت دیگر از ۲۰ تا ۲۷ سالگی در خوزستان، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد در دادستانی‌های انقلاب فعالیت داشت و پس از تشکیل وزارت اطلاعات وارد این وزارتخانه شد و تا معاونت آن نیز ارتقا یافت.

با تحولات داخل وزارت اطلاعات و آغاز مسوولیت حجت‌الاسلام علی یونسی در سال دوم دولت سیدمحمد خاتمی، حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی جای خود را به دیگری داد.

وی در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت ایران برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و در اردیبهشت ۱۳۸۷ این مقام را به دیگری سپرد.

او در فاصله سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵ دادستان انقلاب در استان‌های خوزستان، هرمزگان و خراسان بود.

پس از آن در سال ۱۳۶۶ معاون وزیر اطلاعات شد. سه سال بعد ارتقا مقام یافت و به عنوان جانشین وزیر اطلاعات برگزیده شد.

مصطفی پورمحمدی در سال ۱۳۷۰ رئیس اطلاعات خارجی شد. در سال ۱۳۸۱ رییس گروه سیاسی اجتماعی دفتر رهبری شد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی از سال ۱۳۷۹ تاکنون به تدریس علوم سیاسی در دانشگاه امام صادق (ع) مشغول است.

وی در تاریخ ۲۴ مرداد سال ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر کشور معرفی شد و از مجلس رای اعتماد گرفت و در سال ۱۳۸۷ با دستور رئیس قوه قضاییه به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد.

از کارهای علمی او می‌توان به تألیف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشه سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی، نگارش مقالات علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی، و تدریس دروس حقوق سیاسی، فقه سیاسی و اندیشه سیاسی اشاره کرد. مانند:

۱- عضو موسس حوزه علمیه مسجد سلیمان

۲- عضو هیئت مدیره جامعه الزهرا (حوزه علمیه خواهران – قم)

۳- عضو هیئت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی

۴- مدرس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)

به منظور نظارت بر حسن جریان امور و اجراء صحیح قوانین در دستگاههای اداری و اجرای اصل ۱۷۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سازمانی بنام «سازمان بازرسی کل کشور» که در این قانون به اختصار «سازمان» نامیده می شود زیر نظر قوه قضاییه و با اختیارات و وظایف مندرج در این قانون تشکیل می شود.

پس از قرار گرفتن پور محمدی در ریاست سازمان بازرسی کل کشور اقدامات شایان ذکری را برعهده داشته که از جمله آن‌‌ها گزارش از پرونده ۳۰۰۰ میلیاردی و اختلاس بیمه بود که به قوه قضاییه ارسال شد.

در نتیجه سازمان بازرسی کل کشور در اجرای وظایف مقرر در اصل ۱۷۴ قانون اساسی و قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، در سال ۱۳۸۸ پیرامون عملکرد اعتباری گروه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا و شرکت‌های تابعه در بانک ملی ایران بررسی‌های لازم را انجام داده و گزارش مربوط به نحوه مصرف تسهیلات دریافتی چند شرکت از زیر مجموعه گروه در مقطع مذکور را به مدیریت وقت این بانک ارایه داد.

از دیگر اقدامات مهم سازمان بازرسی با ریاست حجت‌الاسلام پورمحمدی ارائه گزارش در اختلاس بیمه بود.

بر اساس گزارش سازمان بازرسی کشور، “ج .الف ” شبکه‌ای را به محوریت خود برای برداشت غیر قانونی از حساب بیمه ایران تشکیل داده بود. اغلب پول‌های برداشته شده نیز به حساب او واریز می‌شد.

بر این اساس، همچنین حجت‌الاسلام پور محمدی از رسیدگی به تخلفات دانشگاه آزاد گفته است، از جمله تخلفاتی که مسئولان را بر آن داشت تا به دانشگاه آزاد اسلامی نیز توجهی نشان داده و موضوع تفحص را از این دانشگاه پیگیری کنند می‌توان به پرونده فروش سئوالات کنکور دانشگاه آزاد در سال ۸۲، به کارگیری اشخاصی بدون داشتن صلاحیت علمی کافی به عنوان عضو هیات علمی، تملک زمین‌ها و زدن بعضی املاک دانشگاه به نام جاسبی، عدم تصویب هرساله شهریه، عدم نظارت بر عملکرد دانشگاه آزاد، ارائه مدارک تحصیلی به عناصری که دستی در قدرت دارند، زمین خواری دانشگاه آزاد و … اشاره کرد که این موارد نمونه کوچکی از این تخلفات بود که در گزارش‌های مختلف سازمان بازرسی کل کشور هم به آن اشاره شده بود همچنین مورد آخر این تخلفات واحد آکسفورد دانشگاه آزاد است.

از حجت‌الاسلام پورمحمدی نیز به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آینده یاد می‌شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.