درباره سوریه پس از اسد حرف نمی زنیم

وزرای امور خارجه روسیه و عراق با تاکید بر اینکه طرح کوفی عنان برای پایان بخشیدن به وضعیت موجود در سوریه است، اعلام کردند که اجرای این طرح انتظارات همگان را برآورده می‌کند و ثبات را به سوریه باز می‌گرداند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و هوشیار زیباری، همتای عراقی‌اش در نشستی مطبوعاتی در مسکو تاکید کردند که طرح کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه باید اجرا شود و این طرح تنها راه برای برون رفت از وضعیت جاری در این کشور است.

لاوروف در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: عراق نقش مهمی در خاورمیانه و شمال آفریقا دارد و در صورتی که وضعیت داخلی عراق از ثبات بیشتری برخوردار باشد نقش عراق در تحولات منطقه‌ای نیز به تبع افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: طرح کوفی عنان تنها راه برای پایان دادن به وضعیت سوریه است و اجرای این طرح همه انتظارات ملت سوریه را پاسخ می‌دهد و نظام دموکراتیک نوینی در سوریه براساس این طرح روی کار خواهد آمد.

لاوروف همچنین از تمامی کشورها و گروه‌های دارای نفوذ در سوریه خواست تا طر‌فهای درگیر در سوریه را پای میز مذاکره بنشانند.

وزیر امور خارجه روسیه از طرف‌های درگیر در سوریه نیز خواست با حفظ خویشتنداری و به دور از هرگونه دخالت خارجی به مذاکره روی آورند و مشکلات سوریه را از راه دیپلماتیک حل و فصل کنند.

لاوروف گفت: ما در حال مذاکره برای برگزاری نشستی گسترده با شرکت تمامی کشورهای تاثیرگذار در سوریه هستیم که این نشست به زودی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: من درخصوص اینکه آمریکا بخواهد بدون اجازه شورای امنیت به سوریه حمله نظامی کند چیزی نشنیده‌ام، به ویژه آنکه شورای امنیت نیز هیچ وقت اجازه تغییر نظام دیگر کشورها را با استفاده از زور نداده است.

لاوروف گفت: آنچه که در مورد مذاکره غرب با روسیه درخصوص سوریه بعد از بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور گفته می‌شود، صحت ندارد و چنین مذاکراتی در حال حاضر در دستور کار مسکو قرار ندارد.

پیشتر وزیر امور خارجه فرانسه گفته بود که این کشور با روسیه در حال مذاکره درخصوص سوریه بعد از بشار اسد است.

در این نشست هوشیار زیباری نیز با اعلام اینکه عراق و سوریه به دلیل مرزهای مشترک بسیار از هم تاثیر می‌پذیرند، گفت: عراق بیش از هر کشور دیگری از تحولات سوریه تاثیر می‌پذیرد و آنچه که در سوریه اتفاق می‌افتد بر وضعیت جاری در عراق نیز تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: ما مخالف آزادی ملت‌ها نیستیم بلکه اعتقاد داریم که ملت‌ها باید آزادی خود را به دست بیاورند و سرنوشت خود را به دست خود رقم بزنند اما این عمل باید طرق مسالمت آمیز محقق شود.

هوشیار زیباری گفت: برای آغاز مذاکرات در عراق باید به همه گروه‌های موجود در این کشور فشار آورد تا هرچه زودتر مذاکرات را در سوریه آغاز کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید کشورهای تاثیرگذار در روند سوریه به حاشیه کشیده شوند، گفت: ما درخصوص نشست بین‌المللی سوریه با مقامات مسکو رایزنی کردیم و تاکید داریم که این نشست نباید بدون حضور کشورهای تاثیرگذار در روند داخلی سوریه و کشورهای همجوار سوریه برگزار شود و نباید این گونه کشورها به حاشیه کشیده شوند.

وی درخصوص روابط میان مسکو و بغداد نیز گفت: مذاکراتی پیرامون مسائل امنیتی، نظامی و اقتصادی میان دو طرف انجام شد که گسترش روابط نظامی و امنیتی و دیگر مسائل میان دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.