درج شرکت‌های جدید در فرابورس

روز گذشته در بازار فرابورس ۴۷ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۵۲۴ سهم مورد معامله قرار گرفت، تا در آخرین روز کاری هفته معاملات این بازار از ارزش ۳۳۷ میلیارد و ۴۳۲ میلیون ریالی برخوردار شود.

در این میان شرکت پالایش نفت شیراز نقش تعیین‌کننده‌ای در معاملات روز گذشته فرابورس داشت، به طوری که با معامله ۲۲ میلیون سهم، ۸۶ میلیارد ریال از ارزش معاملات فرابورس را به خود اختصاص داد.

در واقع معاملات پرنوسان شراز در امتداد معاملات پالایش نفت بندرعباس در بورس صورت گرفت تا در نهایت شراز با صف خرید ۲/۹ میلیونی، سهامداران خود را برای ادامه روند مثبت همچنان امیدوار نگاه دارد.

روزهای خوب بالاست به لطف معامله بلوکی
اما بالاست هم به مدد معامله بلوکی پیش‌روی خود همچنان روزهای معاملاتی خود را با نوسان ۵ درصدی سپری می‌کند. صف خرید بالاست نیز روز گذشته بدون عرضه باقی ماند.این در حالی است که روز دوشنبه سیزدهم شهریورماه ۳۹۶ میلیون سهم معادل ۳۹/۶۸ درصد از سهام بالاست توسط سازمان خصوصی‌سازی از طرف شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی عرضه خواهد شد. در شرایطی که هر سهم این شرکت ۱۳ هزار و ۷۶۱ ریال ارزش‌گذاری شده است.افزون بر این، دیروز قند شیروان، قوچان و بجنورد نیز با جابه‌جایی ۲/۲ میلیون سهم در نهایت با صف خرید به کار خود پایان داد، تا جایی که ارزش معاملات نماد «قشیر» روز گذشته به مرز ۵/۱۷ میلیارد ریال رسید.

همچنین روز گذشته رقابت بر سر بلوک ۲۱ میلیون سهمی سهام شرکت صنایع گلستان نیز بی‌نتیجه ماند و به روز کاری بعد یعنی یکشنبه آینده موکول شد.یادآور می‌شود، رقابت برای خرید هر سهم بلوک ۱۰۰ درصدی صنایع گلستان به قیمت ۸۵۵ آغاز شد که در پی ادامه رقابت‌های دیروز قیمت آن به ۹۰۷ ریال افزایش یافت. در همین حال روز دوشنبه قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز تغییر قابل توجهی نداشت و در مرز ۶۱ هزار تومان مبادله شد.

همچنین روز گذشته نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی گشایش یافت.در بازگشایی این نماد اعلام شد که خریداران نهایی حق‌تقدم سهام جدید، باید قبل از پایان مهلت پذیره‌نویسی در یکشنبه بیست و سوم مهرماه امسال نسبت به واریز بهای اسمی سهام جدید به حساب شرکت اقدام کنند و رسید بانکی مربوطه به انضمام گواهی نامه حق تقدم خرید سهام جدید را ظرف مهلت مقرر با پست سفارشی به نشانی ناشر ارسال کنند.

در غیر این صورت باید بهای اسمی سهام جدید را در همان روز به حساب اعلام شده از سوی شرکت واریز کنند. همچنین تاکید شده است که در صورت عدم واریز بهای اسمی سهام جدید به حساب پذیره‌نویسی اعلام شده تا قبل از پایان مهلت پذیره‌نویسی توسط خریداران، حق تقدم مذکور به عنوان حق‌تقدم استفاده نشده تلقی می‌شود و مسوولیت‌ آن به‌عهده خریداران خواهد بود.

درج چند شرکت جدید
از سوی دیگر روز گذشته دو شرکت تامین مسکن جوانان و سرمایه‌گذاری ارزش آفرینان در فهرست شرکت‌های بازار پایه فرابورس ایران درج شدند.تامین مسکن جوانان در گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات و شرکت سرمایه‌گذاری ارزش‌آفرینان در گروه واسطه‌گری‌های پولی و مالی قرار دارد و به عنوان هشتاد و چهارمین و هشتاد و پنجمین نماد معاملاتی در فهرست شرکت‌های بازار پایه فرابورس درج شدند.

همچنین مدیر پذیرش فرابورس از درج شرکت زرین معدن آسیا در بازار دوم خبر داد و گفت: این شرکت به عنوان شصت و هفتمین نماد معاملاتی و نوزدهمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد.سید‌مهدی علم‌الهدی با اعلام این خبر افزود: شرکت زرین معدن آسیا با سرمایه ۶۰میلیارد ریالی در زمینه استخراج کانه های فلزی فعالیت دارد و کارگزار معرف آن شرکت کارگزاری آگاه است.

یک عرضه بلوکی
اما بازار فرابورس هفته آینده میزبان عرضه‌های یکجای سهام شرکت‌های تولیدی نیروی برق آبادان و پتروشیمی داراب خواهد بود.

سازمان خصوصی‌سازی ۲۲۰ میلیون سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق آبادان (سهامی عام) را بطور یکجا و به صورت نقد یا نقد و اقساط (۲۰ درصد نقد مابقی اقساط ۶ ساله مطابق با شرایط اعلامی) از طریق عرضه در بازار فرابورس ایران به فروش خواهد رساند. قیمت پایه هر سهم ۲۶,۷۲۷ ریال و تاریخ عرضه روز چهارشنبه پانزدهم شهریورماه تعیین شده است.

همچنین ۱۹/۸۹ درصد از سهام پتروشیمی داراب از سوی سازمان خصوصی‌سازی به طور یکجا و به صورت نقد یا نقد و اقساط (۳۰ درصد نقد مابقی اقساط ۳ ساله مطابق با شرایط اعلامی) عرضه خواهد شد. قیمت پایه هر سهم این شرکت ۱,۵۸۳ ریال و تاریخ عرضه آن روز سه‌شنبه چهاردهم شهریورماه تعیین شده است.

17-01

محبوبه مغانی/روزنامه دنیای اقتصاد


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.