درختان ایستاده می‌میرند/ کمبود تجهیزات مدرن اطفای حریق

۵شنبه ۱۱م آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

درختان ایستاده می‌میرند/ کمبود تجهیزات مدرن اطفای حریق

درختان ایستاده می‌میرند/ کمبود تجهیزات مدرن اطفای حریق

سالانه سطح وسیعی از عرصه های طبیعی کشور بر اثر عوامل طبیعی و انسانی خاکستر می شوند، این درحالی است که هنوز با شرایط مطلوب از نظر امکانات و تجهیزات مدرن برای اطفای حریق در جنگل ها فاصله داریم و درختان برابر آتش، بی پناه و ایستاده تسلیم می شوند.

به گزارش تفسیری راسخون iبه نقل از مهر، طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولان تنها از سال ۷۹ تا ۹۱ نزدیک iبه ۱۵ هزار مورد آتش سوزی در سطح ۱۴٫۵ هکتار از جنگل های کشور رخ داده است که بیشتر آنها عامل انسانی داشته و ضعف امکانات و تجهیزات اطفای حریق سبب ایجاد خسارت در این بخش شده است.
از اینرو، تقویت، تجهیز و ایجاد پایگاه های امدادهوایی، آموزش نیروهای انسانی و مردمی، استفاده از پایگاه های هوایی برای اطفای حریق، افزایش محیط بان و تامین اعتبار مناسب و اجرای طرح جامع پیشگیری از حریق برای مهار و iبه حداقل رساندن آتش سوزی در عرصه های جنگلی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

در حال حاضر، ۱۵ هزار روستا در حاشیه جنگل های کشور وجود دارد که لزوم آموزش روستاییان حاشیه نشین برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی ضروری است.

همچنین طبق برنامه پنجم توسعه باید تا پایان این برنامه ۳۷ پایگاه امداد اطفای حریق هوایی اصلی و فرعی در کشور ایجاد شود که این امر می تواند روند امدادرسانی برای اطفای حریق در سطح عرصه های ملی را افزایش است و اکنون دو پایگاه در گرگان و کرمانشاه iبه iبهره برداری رسیده است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در این زمینه iبه خبرنگار مهر گفت: استان گلستان از سه طرف iبه مناطق خشک متصل است و تحت تاثیر  این شرایط آب و هوایی قرار گرفته است.

حمید سلامتی افزود: این شرایط سبب شده  که در سنوات اخیر میزان حریق در سطح جنگل های استان بیشتر از سنوات گذشته شود.

وی افزود: iبه طور معمول  در سالهای گذشته بیش از ۲۰۰ هکتار هم آتش سوزی در آن اتفاق نمی افتاد  اما در سال ۸۹ iبه بعد iبه لحاظ همان شرایط اب و هوایی بیش ۴۳۰ مورد آتش سوزی در همان هکتار داشتیم و حدود ۳۷۰۰ هکتار از عرصه های ما طعمه حریق شدند.

وی بیان داشت: از سال ۸۹ iبه بعد  توانسته ایم در بحث اطفای حریق در سطح کشور اقدامات بسیار مفید و موثری را انجام دهیم که مهمترین  آن تهیه طرح جامع مقابله با حریق در سطح استان و کشور بود که امیدواریم این طرح در دولت و مجلس iبه تصویب برسد.
 
علی رضا اورنگی معاون وزیر و رئیس سازمان مراتع  و آبخیزداری کشور نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پدیده حریق  در کشور ایران طی سالهای ۸۹ همچون سایر نقاط جهان iبه لحاظ تغییرات اقلیمی  شکل بحرانی گرفته است.

 
وی اظهار داشت: در این مدت تعداد چهار هزار و ۲۸ فقره حریق در سطح ۴۴ هزار و ۸۵۲ هکتار با متوسط ۱۱ هکتار گزارش تفسیری شد که با تشدید اقدامات صورت گرفته در زمینه پیش بینی، پیشگیری و آمادگی اقدامات مورد نظر در خصوص کشف و شناسایی، مقابله  و اطفا، احیا و باسازی مناطق آسیب دیده iبه نحو سازماندهی شده تری صورت پذیرفت.

کاهش ۱۷ درصدی وقوع حریق در سالجاری
 
وی ابراز داشت: در شش ماهه سال ۹۱ نسبت iبه مدت مشابه در سال ۹۰ از نظر تعداد فقرات حریق ۱۷ درصد و سطح آن نیز ۵۳ درصد کاهش نشان می دهد  که با در نظر گرفتن عوامل طبیعی و غیر طبیعی در آتش سوزی های صورت گرفته  در عرصه های جنگلی و مرتعی، عامل غیر طبیعی از عمده ترین دلایل آتش سوزی است.

ضرورت تقویت یگان حفاظت

وی اظهار داشت: نقش مشارکت مردم در مقابله با پیشگیری از آتش سوزی و اطفا آن بسیار تاثیر گذار است که در نظر داریم با تقویت یگان حفاظت  در سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور iبه این موضوع اهتمام داشته باشیم.

علی رضا اورنگی  با اشاره iبه اقدامات و برنامه های سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور بیان داشت: اقدامات و برنامه های این سازمان  طی برنامه های چهارم و پنجم توسعه، از جمله تاسیس یگان حفاظت از منابع طبیعی و بکارگیری بیش از ۷۰۰ نیروی وظیفه ، تهیه طرح جامع مدیریت و پیشگیری اطفای حریق با چهار هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار با مشارکت دستگاه هاست.

رئیس سازمان جنگلها بیان داشت: تهیه لایحه منابع طبیعی iبه منظور رفع نواقص قانونی، ایجاد پایگاه زمینی و هوایی اطفای حریق، استفاده از مشارکت افراد محلی و ساکنان  حواشی جنگل ها، اجرای دوره های آموزش عمومی  و تخصصی، چاپ برشورهای اخطار دهنده  و نصب تابلوهای اخطار در اکثر مناطق حساس و بحرانی از دیگر اقدامات است.

وی عنوان نمود: استفاده از تجهیزات و امکانات مدرن، مطالعه در خصوص iبهره گیری از تصاویر ماهواره برای کشف حریق، مانتورینگ نیرو و پهنه بندی حریق با GIS و همکاری  در خصوص برگزاری سیمنار  منطقه ای و بین المللی حریق از دیگر اقدامات است.

اورنگی بیان داشت: در طرح موصوف تعداد ۳۲ پایگاه اطفاء حریق لحاظ شده که از سال ۹۰ ایجاد و iبهره برداری از ۱۱ پایگاه  در دستور کار قرار گرفته است.
 
علی رضا اورنگی گفت: در صورت کمبود نیرو طی توافقاتی که با نیروهای مسلح  داشتیم از نیروهای سرباز استفاده شده و استفاده خواهیم نمود.
 
بر اساس این گزارش تفسیری، تصویب طرح جامع پیشگیری واطفاحریق، ساماندهی امکانات تقویت کشت واطلاع رسانی سریع، اتخاذ تدابیر فنی، آموزش نیروهای انسانی سازمان، ترویج فرهنگ منابع طبیعی، استفاده ازسازمان های مردم نهاد بویژه بسیج سازندگی وارتباط با مراکز علمی وپژوهشی وآموزشی، سازمان مدیریت بحران و سازمان امداد و نجات هلال احمر از جمله موضوعات اساسی است که برای پیش گیری واطفاحریق باید مد نظر قرار گیرد.
 
۴۵۱ هزار هکتار از جنگل های بکر خزری و هیرکانی در استان گلستان واقع شده است.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / محیط زیست

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.