درخشندگی قلب الاسد مانعی برای رصد کهکشان اسد ۱

۱۶م دیماه ،

در نزدیک ستاره پر نور قلب الاسد کهکشانی با نام اسد ۱ قرار دارد که به سبب درخشندگی بالای ستاره قلب الاسد، به راحتی رصد نمی شود.

بابک مشمولی کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: ستاره ها یک گوی بسیار داغی از موادی به نام پلاسما می باشند که به خاطر نیروی گرانش بالا در یک مکان مشخص متمرکز شده‌اند و معمولا برای سیارات اطراف خود منبع انرژی محسوب می‌شوند همانند خورشید نزدیکترین ستاره بع زمین که منبع بسیار مهمی  از انرژی‌ بر روی زمین است.

وی افزود: بعضی از این ستاره ها به سبب نزدیکی به زمین در آسمان تاریک پرنور و به راحتی قابل رصد می باشند و طبق قرار گیری آنها در صورت فلکی خاص نام آنها را هم نام صورت فلکی ها قرار داده اند.

مشمولی در خصوص  ستاره درخشان و پر نور قلب الاسد اظهار داشت : این ستاره که در صورت فلکی شیر یا اسد قرار دارد پر نور ترین ستاره موجود در این صورت فلکی می باشد که حدود ۷۵ سال نوری از ما و زمین فاصله دارد.

وی تصریح کرد:  کهکشان اسد۱ که یک کهکشان کوتوله کروی در گروه محلی کهکشان ها است ،در فاصله یک درجه ای ستاره قلب الاسد،قرار گرفته اما گاهی به سبب درخشندگی بیش از حد ستاره قلب الاسد مشکل می توان این کهکشان را که در  ۸۰۰ هزار سال نوری از زمین قرار گرفته در آسمان رصد کرد به طوری که در قبل تصور می شد کهکشان اسد ۱ دورترین کهکشان در میان چند کهکشان قمر مانند کوچک در اطراف کهکشان راه شیری است.

مشمولی یاد آور شد: قلب الاسد بخشی از یک منظومه چند ستاره ای همراه با یک همدم نزدیک دو ستاره ای است که در سمت چپ و پائین ستاره اصلی دیده می گردد است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.