درخواست اجرای قطعه آخر راه آهن دو خطه میانه – تبریز به صورت زیر زمینی

۱۴فروردین۱۳،

ˈحمید علی محمدزادهˈ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه برای ریل گذاری خط آهن میانه – تبریز در مجاورت اتوبان شهید کسایی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده گفت: اگر این مسیر به صورت زیر زمینی ریل گذاری شود، ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار بیشتر نیاز دارد.

وی با اشاره به توقف این قطعه به خاطر نبود تصمیم گیری و تخصیص اعتبار افزود: هر چند زیرزمینی کردن این مسیر، پنج سال بهره برداری کامل طرح را به تاخیر می اندازد، اما به لحاظ جلوگیری از تبعات بعدی همچون مشکلاتی که راه آهن تهران – تبریز در محدوده مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران ایجاد کرده، اجرای زیرزمینی طرح به صلاح است.

علی محمدزاده بر مساعدت نمایندگان استان در مجلس به منظور تامین اعتبار مازاد این طرح تاکید و اظهار کرد: حتی تخصیص اعتبار کم سبب تعیین تکلیف این قطعه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه زیرسازی این طرح از میانه تا بستان آباد بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد گفت: ۵۰ کیلومتر از مسیر آماده ریل گذاری است.

علی محمدزاده اعتبار هزینه شده برای طرح راه آهن دو خطه میانه – تبریز را پنج هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آذربایجان شرقی با توجه به اینکه کانون اصلی تقاضای مسافرت در مسیر ریلی میانه – تبریز در تبریز قرار دارد، بهره برداری مرحله ای این طرح از میانه تا بستان آباد را صلاح ندانست.

قطعه آخر راه آهن دو خطه میانه – تبریز از ایستگاه ائل گلی تا ایستگاه مرکزی راه آهن تبریز ۲۵ کیلومتر است که در صورت اجرا روی زمین، توسعه کلانشهر تبریز با مانع مواجه خواهد شد.

با بهره برداری از راه‌آهن دو خطه میانه – تبریز به طول ۱۸۳ کیلومتر، ترانزیت ریلی ایران برای اولین‌بار به اروپا متصل می‌شود و از سوی دیگر فاصله بین تهران – تبریز از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی شش ساعت کاهش می‌ یابد.

این طرح که از سال ۸۰ آغاز و از سال ۸۹ روند احداث آن به صورت جدی پیگیری شده جزو مصوب های دور سوم سفرهای استانی رییس جمهوری و از طرح های مهر ماندگار محسوب می گردد.

۷۲۳۲/۶۴۵/۵۸۷/ ۱۶۴۵

انتهای پیام /*


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.