درخواست احسان اوغلو از اوباما برای پرداختن به وضعیت مسلمانان میانمار

۲۳ آبان ،

11-598.jpg

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از باراک اوباما خواست تا در جریان مسافرت آتی خود به میانمار در نوامبر به مساله اقلیت مسلمان روهینجا توجه ویژه‌ای داشته باشد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از وی خواست تا با رهبران سیاسی و رهبران مخالف در میانمار مساله اقلیت مسلمان روهینجا را مورد بررسی قرار دهد و تلاش‌های گروه‌ها را بر توقف اقدامات خشونت‌آمیز علیه مردم بیگناه روهینجا در منطقه راخین متمرکز کند.

وی بر لزوم آنکه اقلیت روهینجا در سیاست مهار در نظام سیاسی تازه میانمار نباید همچون گوسفند قربانی قرار بگیرد، تاکید کرد.

احسان اوغلو تاکید کرد: جهان اسلام همواره سخنرانی تاریخی باراک اوباما در قاهره در ژوئن ۲۰۰۹ به ویژه اظهارات وی مبنی بر حمایت آمریکا از حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها و درخواست وی از همه دولت‌ها برای احترام به حقوق اقلیت‌ها را به یاد دارد.

احسان اوغلو رئیس‌جمهوری آمریکا را از رخدادهای راخین به ویژه اقدامات خشونت آمیز و نقض حقوق مسلمانان روهینجا با خبر ساخت.

وی در نامه طولانی خود خاطرنشان کرد: بحران روهینجا سبب نگرانی شدید جامعه بین‌الملل به ویژه در جهان اسلام شده و سازمان همکاری اسلامی از اوضاع خطرناک این اقلیم که یک پاکسازی نژادی به شمار می‌آید، نگران است.

وی در ادامه افزود: سازمان همکاری اسلامی گزارش تفسیری‌هایی دریافت کرده است که نشان می‌دهد اقلیت مسلمان در معرض حمله‌های برنامه‌ریزی شده و گسترده و اقدامات تروریستی و آتش زدن روستاها و مصادره زمین‌ها و آواره کردن ساکنان این روستاها قرار دارند.

احسان اوغلو علنا به مخالفت دولت میانمار با خواسته‌های بین‌المللی به منظور به رسمیت شناختن حقوق اقلیت روهینجا اشاره کرد.

وی به این مساله اشاره کرد که دیده‌بان حقوق بشر در عکس‌هایی که از طریق ماهواره گرفت، بر جنایت‌ها علیه غیرنظامیان مسلمانان در راخین تاکید دارد و عفو بین‌الملل نیز تاکید کرده است که نیروهای امنیتی نیز در جنایت‌ها علیه اقلیت روهینجا مشارکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: سازمان همکاری اسلامی درصدد است تا این مساله را در نشست وزرای خارجه کشورهای عفو سازمان در “جیبوتی” در روز پنجشنبه مطرح کند.

احسان اوغلو اظهار کرد: سازمان همکاری اسلامی چندین مرتبه دولت میانمار را تشویق کرد تا تدابیر سریع برای بازگرداندن آرامش و جلوگیری از اقدامات خشونت آمیز و ایجاد راه حل ریشه‌ای بحران از طریق اصلاحات سیاسی اتخاذ کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.